Avelsvärdering?
Nu kommer jag med en kanske väldigt korkad fråga, men jag är verkligen totalt grön på detta område
:
Om man ställt sin ponny som 3-åring på en premiering för att få ett avelsvärderingsbevis att använda till ansökan om RS-nummer, MEN blir besviken på resultatet.
Har man då möjlighet att avvakta med att skicka in ansökan och istället ställa om ponnyn för en annan domare som 4-åring och ansöka om Rs-numret på det beviset istället om det visar på ett bättre resultat?
Eller är det så att man bara får EN chans och blir man missnöjd med det resultatet så är det isf bara att gilla läget eller överklaga domarbedömningen?
du kan visa senare så länge du ej skickat in och
Hur är det för diplom? Kan man visa stoet på alla premieringar det året hon är tre tills hon kanske får 40p?

Man får nog bara visa en gång per år på premiering.
Man kan skicka in pappren ändå och visa varje år på premiering om man vill… Men bara en gång per år
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Hur menar du med varje år? De kan väl inte få de diplom som fyraåring..
#5 Nä bara diplom som treåringar men man kan premiera varje år om man vill

Jag kan tycka att det är en onödig utgift att avelsvärdera stoet fler gånger om den enda anledningen är att få bättre poäng för RS-ansökan. Alla resultat finns ju ändå i webbstamboken numera, så vilken poängrad som står i den tryckta stamboken känns ju inte lika viktigt som tidigare.

vi visade en 3åring som fick 36p, vi valde att visa om henne året efter med föl vid sidan, då fick hon 38p och hade mognat i kroppen, vi valde att söka efter RS på henne m 38p.
detta på premiering då, så ingen missförstår.

Tack för svar!
Anledningen till min undran var att jag tyckte att det vore lite tråkigt att ansöka om RS på de 37 poäng som mitt sto fick vid premieringen nu i söndags. Det var så snopet att hon "missade" klass I med ynka en poäng.
Men då är det alltså möjligt för mig att vänta med ansökan och istället visa upp henne på 2011 års premiering och ansöka på den värderingen om den blir bättre?
Kostnaden gör detsamma, det är värt det om mitt sto får en mer rättvis bedömning :)
#9 Helt riktigt, du kan premiera om henne

Tusen tack!
Då väntar jag med ansökan