Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1359 ggr
stallostby
0

Färgavelsfråga

Nyfiken inför framtiden, vad man ska ha för hingst till ett sto som är e: isabell och u: fux om man vill ha chans att få isabellfärgat föl?

(Vill inte ta "gen"vägen att köpa en isabellfärgad ponny, inte lika spännandeFlört)

Hanna-D
0

Vad är stoet för färg då?

Sehvrin
0

Vad har stoet för färg?

Är hon fux så behövs det en hingst med minst ett gulanlag, tex en isabell och då är det 25% chans att man får en isabell vill man ha isabellfärgen garanterad behövs en med dubbla gulanlag, en cremello)

Är stoet isabell kan man betäcka med fuxhingst, men då är det även här bara 25% chans att man får ett isabellföl. Betäcker man med en isabellhingst så är det 50% chans att få en isabell, 25% cremello, 25% fux.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaLundin
0

du har fått bra svar ovan, jag bara tillägger att om stoet är fux så spelar det ingen roll att hennes pappa är isabell. Eftersom hon nte har ärvt hans gulanlag (dvs inte är gul) så kan hon inte heller nedärva det vidare.

stallostby
0

Jo hon är fux! glömde visst det.

Så om hon betäcks med isabell, så är det 25% chans att det blir isabell? Inte undra på det blir få isabeller..

Linda-A
0

Det är 50 % chans för en isabell om en fux betäcks med en isabell.

stallostby
0

"Är hon fux så behövs det en hingst med minst ett gulanlag, tex en isabell och då är det 25% chans att man får en isabell"

Men det är fiftyfifty med isabellhingst?

Sehvrin
0

#6 Jag tänkte nog fel, Linda-A har rätt, det är 50% chans för isabell om man betäcker med en isabellhingst eftersom han har ett anlag som han antingen lämnar ifrån sig, eller så gör han det inte (Jag tror jag tänkte på ressesiva anlag, men gulanlaget är domminant)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

stallostby
0

Jag vill minnas att jag fick svaret att det var "fiftyfifty" att få isabell när jag betäckte mitt fuxsto med isabellhingst. Trodde chansen skulle öka om jag betäckte detta sto med isabell i sin tur..? (eftersom är e isabell) Men hade hon själv blivit isabell så hade chansen varit större..

AnnaFagerell
0

#8 Att hennes pappa är isabell ändrar inget. Modern är fux och eftersom isabell inte ligger dolt hos fuxen finns ingen större chans till isabell. Så 50% med isabell hingst

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MadeleneJansson
0

# 8 Fux + isabell = 50% isabell ( 50 % fux)

Isabell + isabell =50 % isabell ( 25 % fux, 25% blåögd gräddvit)

Så du har lika stor chans på isabell vilket som….

stallostby
0

tack för alla svar!