Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2477 ggr
Kvarnlycka
1

Pris

Vad är "egentligen" rimligt pris för en ponny?

Det är VÄLDIGT få som anger pris på sina hästar på siterna.

Jag tänker på lovande ungston, lovande unghingstar, avleston med bra meriter. Godkända hingstar.

Vid förfrågan kan det skilja tio tusen på hästar som i mina ögon är likvärdiga.

Givetvis är det mycket som påverkar, men "mellan tummen och pekfingret", jag skulle vilja ha exempel så att jag slipper betala grovt överpis. :-s

UG
0

Hej! Mellan tummen och pekfingret kostar ett bra shetlandsavelssto 10 000:- till 30 000:- beroende på var köparen vill betala och vad säljaren vill ha.

UG
0

Min upplevelse är att det bara finns grova underpris på shetlandsponnyer. Ett grovt överpris har jag aldrig sett utifrån att jag tycker alla renrasiga, korrekta shetlandsponnyer är värda mer än de säljs för.

VeronicaP
0

Ett diplom sto tycker jag  absolut inte ska kosta mindre än  15.000 kr

En inkörd valack i alla fall 10.000 kr och uppåt allt efter utbildning , extriörer mm

VeronicaP
0

Sen kan ju tex en valack även kosta lite mindre om den extriöra delen kanske inte är så bra :D

AnnaFagerell
0

Enligt min uppfattning kostar ett bra sto mellan 6000-25000 samt hingstar ligger mellan 3000-10.000kr

Medarbetare på djurskydd.ifokus

UG
0

Men är inte minimumpriset som SSS rekommenderar 6500:- ?

VeronicaP
0

#6 eller 6000 tusen för hingstar och 8 tusen för ston var de inte så kanske de var 6500 för hingstar men inte under och för att slippa att riskera att de åker direkt till slakt så ska man ta minst i alla fall 5000 ;)

Pilla
0

Tänkte bara kolla lite hur ni tänker?

Jag tänker så här:

En betäckning ligger mellan 2000-3500kr, en kastrering ligger mellan 2000-3500kr beroende på hur många man kastrerar. sen skall man föda stoet i 1år innan fölet är fött och valacken i 3år, kostnad? foder, avmaskning, vaccination= minst 300kr/månad = 3600kr/år = 10800kr på 3år. Inkörningens pris? Då är arbetet satt till 0kr då detta är vårt stora intresse.

Hur jag än räknar så kostar en valack minst 15000kr att föda fram till 3års ålder. Då är det inte så jättekul att sälja för 10000kr

Det är en bra diskussion detta med priser, men vi alla behöver komma med förslag på hur vi skall få upp priserna till rätt nivå på våra fina ponnyer. Man kan ju inte år efter år förlora så här mycket pengar. Kanske ett import stopp på minst 5år och sänkning av betäckningarna kan vara en lösning?

Reklam i olika sammanhang? Bruks, trav, hoppning, dressyr, tre årstest.m.m Glad

Kram Pernilla

AnnaFagerell
0

#8 Håller inte med. Har man egen hingst kostar betäckningen 280kr plus ev ultraljud. Kan du få 15.000 för en valack så sälj Flört

PP
0

#9 Och vad kostade hingsten i inköp/uppfödarkostnader/avelsvärdering och vad kostar det att hålla den?

Blir lika förvånad varje gång folk menar att det inte kostar att föda upp shetland.

VeronicaP
0

#10 Precis det har kostat att föda upp och få en hingst godkänd så inte kanman säga att de är gratis bara för att man har egen hingst..

#9 Många som får 15.000 och mera för en valack om den har tävlat tex

Miica
0

#10 o 11 tror att inlägg #9 var menat som att betäckningskostnaden går ner på nya föl när man har egen hingst.
Självklart har det kostat att få fram DEN hingsten, men nya föl, blir ju ngt billigare när det inte kostar så mycket att betäcka.

I övrigt håller ajg med om att priserna borde upp.
Och att ha ett importförbud samt att lägga ett visst antal avkommor per uppfödare har jag nog inte heller ngt emot.

Men man hade nog fått räkna med en 5 avkommor eller mer, då det finns många stuterier som har många fler, och de får ändå dra ner.
MEN det borde även isåfall vara typ 5 avkommor per ras, så om man har russ eller welsh så skall inte de raserna bli lidande utan kanske max 5 avkommor per ras/ per uppfödare.

Luddigt.. =/

Kratern
0

#12 _Och att ha ett importförbud samt att lägga ett visst antal avkommor per uppfödare har jag nog inte heller ngt emot.

Även om vissa uppfödare har en viss benägenhet att bara "spruta ut" avkommor så tror jag inte på en begränsning på det sätt du beskriver.

Då skulle det bli att en "uppfödare" som har undermåliga ston (och kanske betäcker med sämre hingst) skulle få ut flera avkommor som kanske tar NER rasen.

Miica
0

#13 Ne man om man sätter ngt annat då. Typ hm 50 % av sina ston får betäckas eller liknande. Så om man har fler ston så gynnas man?

Alltså det är verkligen svårt.

Kris_J
0

Lutar inte föreslagna regleringar mot handelshinder? Tror ni att det skulle gå att genomföra och vara accepterat? Jag har svårt att tro att det.

Veritas odium paretFörvånad

kicki80
0

Så svårt behöver det väl inte vara om det är begränsa aveln man vill..

Jag har ett shettis sto men då marknaden ser ut som den gör tar jag mitt ansvar och avlar inte fram fler, då jag inte kan behålla alla..   Om man ska dra det hårt så ha samma krav på ston som hingstar som ska gå i avel… Stona bör iallafall hålla klass 1. Sen om dem har en superstam mm så spelar det ingen roll alla hingstar med superstam släpps inte heller igenom..  Ska man använda ston som får låga poäng vad är då felet med att använda en hingst som får det?? Båda nedärver ju sina anlag på gott och ont. 

Hingstägare kan ju också stoppa en del genom att inte ta emot alla sorters ston till sina hingstar..

Miica
0

#15 det är nog svårt:P och väldigt svårt att få accepterat :p Men det hade varit en idé o önskning. som kanske hade fungerat.

Sen tycker jag att de bara borde få avlas på godkända hingstar. Inte att man bara behöver göra veterinär undersökning.
Utan allt skall finnas på papper. Gäller stona minst lika mycket, självklart!

mariajalrup
0

Glöm inte bort att priset också påverkas av efterfrågan - som i all typ av handel.

Jag tycker personligen att många shettisar, russ och nordisar säljs på TOK för billigt men frågan är om det räcker med att de som säljer tycker så och därför sätter högre priser. Finns det låg efterfrågan eller mycket få köpare som är beredda att betala det begärda priset så står ju säljarna där med sina saluhästar osålda.

Svårt det där.

AnnaFagerell
0

#10 Ska man räkna in allt ska man kanske räkna in vad mamman kostar att föda upp också?

jag menar inte att jag inte tycker man ska få betalt för sina hästar… jag menar att det helt enkelt inte går att få dom priserna

Kris_J
0

(#17 Gällande hingstar, det räcker med "DNA" och att föra prångrulla, de behöver inte ens vara vet.bes. för att få in avkommorna i stamboken längre….)

AnnaFagerell
0

#14 Så om man bara har ett sto får man bara betäcka halva den? Oskyldig

Miica
0

#20 se där. Mer än vad jag har koll på.

#21 nej men principen att det inte skall bli så många. Har du bara ett sto så har du. Har du två ston, kanske du bara får betäcka ett sto.

Som sagt väldigt svårt att begränsa ngt antal. Så borde nog finnas bättre sätt!

Pilla
0

En godkänd hingst är tydligen gratis? Jag skall inte var dum, men inte kostar det bara 280kr iaf.

Jag tror dessutom att 300kr/månaden är ett underpris, jag har billigt hö/hösilge samt halm. Men köper man in allt foder till normala priser så är det tufft. Man kan aldrig få kalkylen att gå runt på 10000kr för en valack på 3år. Man måste ju även räkna in el, byggnader, hagar, utrustning också, men det har jag satt till 0kr här ovan. Jag har haft mina ponnyer i rörelsen sen -92 och det har gått back varje år det kan jag lova.

Jag gör ju detta för att det är ett kul intresse och intressen kostar pengar. Tycker ändå att kunderna måste förstå vad det kostar att föda upp en ponnyn. Vi som även kör runt med ponnyerna på travet har ju jättekostnader för bensin, utrustning.m.m, men det är ju så roligt! Vad skall man annars göra med Alla sina pengar? Glad

Gör er egen kalkyl ett år så ser ni vad det kostar på er gård. Gör ingen glädjekalkyl, utan en riktigt ärlig.

(PS! Visa inte er gubbe kalkylen)Flört

AnnaFagerell
0

#23 Moahha…. jag gör ingen kalkyl för då säljer jag hästarna igår… =) Jo jag vet att det kostar men man får inte det man vill ha för sina hästar. Antingen så accepterar man det eller så gör man det inte. Man kan omöjligt påverka alla för kunde man det skulle vi allihop ha samma pris på våra hästar och stå fast vid det. Det är ju de som säljer hästar billigt som förstör för alla. Men man kan inte göra nåt åt det…  Gällande foder är det ju väldigt olika på var man bor har jag förstått. Här nere i söder är det nog billigast runt 2 kr/kg om man köper in

Man får vänta på en köpare och kanske betäcka mindre av egen vilja… att bli förbjuden tror jag inte på. De som har många hästar måste ju få lov att använda dom också annars vill man vl inte ha dom? Och har jag två ston jag betäcker varje år ökar ju inte aveln så mycket än m de som har 16 ston får betäcka 8 varje år… Problemet är inte "småavlarna"… problemet tycker jag kanske är de som producerar många varje år och måste sälja billigt innan vintern

AnnaFagerell
0

#23 Min gubbe betalar inte en krona till djuren så han kan hålla…. Kyss

Kris_J
0

#23 Kan bara hålla med dig gällande olika kostnader, det drar snabbit iväg och en hel del är lätt att förbise.

Jag tror att de största problemet är att många säljs billigt, få vågar köpa en ponny till ett "normalt" pris av rädsla att betala "överpris" precis som TS. Jag tror vi själva är våra största fiender om vi inte har tålamod och behålla tills den som betalar vad vi begär dyker upp. Det är så allmänt spritt att en bra shetlansponny kan man få för inga pengar alls, vi behöver gemensamt sträva mot att ändra den bilden.

Kratern
0

#24 "De som har många hästar måste ju få lov att använda dom också annars vill man vl inte ha dom?"

Måste man använda dom till avel…? Finns det inget annat man kan göra med en Shetlandsponny.

Om du köper ett annat djur… är det bara för att kunna avla på det då?

Pilla
0

#26 Precis, vi måste göra positiv reklam för vår ponny genom att visa oss på olika evenemang, att deltaga i tex.treårs testen, att tälva och visa upp oss på olika sätt.

Men sen tycker jag att vi har tillräckligt med bra avelsmaterial i Sverige nu så vi kan gott ha ett import stopp i minst 5 år.

Att styra hur många ston folk skall betäcka är nog svårt. Det är ju som vi ser nu tillgång och efterfrågan som styr priserna. Det är just nu köparnas marknad.  Lycka till alla köpare! Kramiz

AnnaFagerell
0

#27 Finns ju dom som bara gillar detta med avel och utställning, måste ju respekteras lika mycket som dom som bara vill tävla kärning ex och inte ställa ut… Finns ju dom som bara tävlar och vägrar premiera sina hästar. Detta är ju isåfall också fel

#28 Håller med gällande importen… synd svenskt exporteras och nytt importeras hela tiden… finns mycket fint och användbart här redan

Lise
0

Jag förstår inte heller, varför fortsätta betäcka om man har problem att få sålt, kanske dags att tänka efter innan man betäcker, vad är det folk vill ha, utställningsponny, trav eller ridponny, och kör och rid in dem, då är det mycket enklare att sälja och få betalt. Jag vet valacker som startat på travet som kostat mer än 30.000kr, men då är de efter "travhingst". Har i år själv ett föl med "travstam" och jag har redan folk som hört av sig och vill köpa honom, trots att jag inte annonserat.

AnnaFagerell
0

Vad tycker ni man kan få för ett treårigt sto som fått avelsdiplom (41p) , flerfaldigt guldbelönad på utställning samt dubbla utmärkelser på treårstest då? Jag ,enar om ni vill få 15000 för en valack… stoet har ju ett avelsvärde också

Kratern
0

#31 Är hon bara vacker att titta på eller kan hon något annat också?

Självklart ska hon vara värd minst 20000:-

Det är ju VI som bestämmer detta själva när vi sätter våra priser.

Men om man ska resonera som dig så ska ju Shetlandsponnyn tydligen inte vara värd så mycket…

Pilla
0

#30 Jag har 2st "riktigt" godkända avelshingstar som tävlar på travet.

Det är inte så stora problem att få ut skapligt pris för avkommorna efter dessa, problemet är ju att folk oftast vill ha ponnyerna "färdiga" och det tar flera år i att få fram en inkörd och kvalad ponny. Då har kostnaderna också stuckit iväg tyvärr. Att meritera sina avelshingstar är bra reklam för deras avkommor, men åter igen kostar det, puh

Lise
0

#33 Jag menar också "riktigt" godkända hingstar, men vissa linjer lämnar bättre travare.

VeronicaP
0

#31 om du kör in henne eller rider in henne också så 20.000 i alla fall , men om du bara säljer henne så smäller faktistk inte 3 års testet så högt då de inte är ridna eller något annat . Men som sagt diplom 15.000

mariajalrup
0

Ibland får man en känsla av att en del uppfödare mest håller på med avel och uppfödning för egen räkning… måste man inte tänka service, kundvård och en attraktiv presentation av det man säljer?

Har mött en del uppfödare ( absolut inte alla! ) som har en lite knepig attityd eller hur jag nu ska uttrycka det - jag som köpare har ju oftast i a f en ganska klar bild av vad jag söker oavsett om det är en ponny för framtida avel, en ridponny till barnen eller en körponny till mig själv - säljaren har ju antagligen också en klar bild av vilket pris man säljer för och att man självklart vill att ponnyn får ett bra hem.

Därutöver - är det rimligt eller särskilt inbjudande för presumtiva kunder att bli bemötta med femtielva krav på att ponnyn ska ställas ut, ska meriteras etc etc? När hästen är såld så är den såld, vill man behålla kontrollen över ponnyn kan man istället sätta ut den till fodervärd med intresse av t ex avelsarbete. Jag vet inte men vill man sälja så kanske man måste vara beredd på att vara vänlig, säljande och att inte ställa alltför många krav på kunden?

AnnaFagerell
0

Hon är inriden och haft vagn två gånger

AnnaFagerell
0

# 36 fast säljer man unghästar vill man ju att de visas för avelns skull

Kratern
0

#36 Man kan inte ställa krav på kunden, men man kan önska att kunden t.ex visar ponnyn på 3-årsprem. osv.

Om kunden inte är intresserad så är det ju upp till säljaren att välja en annan kund i så fall.

mariajalrup
0

Frågan är bara om marknaden verkligen är så stor att det finns tillräckligt många köpare på alla de föl som föds och som då dessutom ska vara avelsintresserade/utställningsintresserade?

Men det är klart att om man har ekonomi, plats och tid att hålla på sina föl tills de blir unghästar och kanske fullvuxna t o m så kan man ju så att säga vänta ut rätt köpare - fast det låter som en dyr affär för uppfödaren förstås!

VeronicaP
0

#40 självklart kostar det men man får ju ha i planeringen att man får ha kvar dem tills de i alla fall är 3 år och stå över att betäcka något år tex just för att man ska ha platsen och tålamod att vänta in rätt köpare

liljegren
0

#16'håller me dig

man bör kanske se över vilken efterfrågan det finns INNAN man betäcker, OAVSETT hur fint sto/hingst man har…

kicki80
0

Priser är svårt jag vet en ostammad hingståring F.-09 som såldes för 7000 till travet för någon månad sedan. Min unghingst som är visad med 38p och rek att sparas och visas igen får jag inte ens 4000 för därför går han också kvar tills jag hittar ett bra hem åt honom..

Lise
0

#43 Ostammad kan den ej ha varit, men den kan vara efter ej godkänd hingst.

kicki80
0

Nej men mamman var E. icke gdk hingst.. och mormors mor hade okänt baåt..

Kvarnlycka
0

Väldigt intressant att lsäa era svar tycker jag. Personlgien är jag ganska övertygad om att anledningen till att ponnyerna är "för billiga" är för att det verkar finnas för många.

Dvs. Det finns för många ponnyer, vilket gör att antalet tillfällen då en köpare kan få en häst till ett riktigt bra pris pga. ägaren måste sälja NU är väldigt många.

Givetvis kan man inte begränsa hur människor ska betäcka sina ston, importera eller inte, men är det bara jag som ser alla dessa svarta unghingstar till salu "överallt" till en spottstyver?

De blir inte mer värda för att man kräver mer betalt för dem. De blir mer värda om de vore färre. Krass verklighet är jag rädd, och kanske även en het potatis. :-s

Att tänka att man ska få igen pengarna blir jag alltid så förvånad över att uppfödare tänker. När jag väl kommer igång med min avel så räknar jag med att det blir en förlustaffär ekonomiskt. Men jag avlar heller inte för att få ekonomin att gå ihop.

Min ridhäst kostar pengar varje månad och de lär jag få titta i himlen efter. det gör inget, hon är min hobby….

MEN!
Jag tycker inte att jag har fått svar på mina frågor.

Det är INGEN som skriver ut pris i annonser, särskilt inte på "fina" hästar tex. ston som är erkänt bra, godkända hingstar mm. Beror det på att man vill sätta priset efter hur köparens plånbok ser ut.. eller?

VeronicaP
0

Att många inte sätter ut på denna sidan beror nog på att det finns en del som påperkar priset direkt , men går man till andra sidor där hästarna annonseras ut så står ofta priset på hästarna där i stället :D

stallostby
0

#8 (För mig är 15000 kr till tre år billigt! det räknar jag med att bara foder kostar.) MEN jag anser inte heller att man kan räkna in foder, verkning och annat underhåll man lagt på en uppfödning eller köpt häst när man säljer den. Man får räkna med att det kostar att ha och använda hästen. De pengarna får man aldrig igen. Precis som man inte kan räkna med att få igen bensinpengar, däck och servicekostnad för en bil när man säljer den!

Däremot skall kostnader som syftar till att öka hästens värde räknas med, såsom premiering, utbildning, resor och tid man offrat. Och språngavgift och kastrering.

(men visst vill man kunna få ersättning för allt man kostat på såsom foder men då skulle ju en treårig shettis betinga minst 20 000 kr för den "sämsta" individen)