Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 3237 ggr
AnnaFagerell
0

Pris på avelshingst

Jag har många gånger funderat på priserna på avelshingstar. Vad kostar egentligen en godkänd hingst? Mini/standard, är det skillnad? Varför är det skillnad?

Man ser i annonser allt från 12000-70.000kr. Hur kan det vara så stor spridning och får man verkligen så mycket som 50.000 ? Och även 70.000… Tycker det verkar vara så otroligt höga summor

Ventilera fritt Skrattande

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Charlotte-J
0

Det är väl köparen som avgör i slutändan vad hingsten säljs för ;-) Eller det var fel uttryckt av mig, det jag menar är att för att få ut höga köpesummor måste det ju finnas intressenter med stor plånbok. Man kan säkert få både 50 och 70 tusen för en hingst om det finns en köpare som väldigt gärna vill ha hingsten och som dessutom har dessa pengar. Sen finns det hingstar som säljs betydligt billigare men som kanske inte lämnat så många eller i "andras" ögon så bra avkommor och då kan man nog inte få ut så mycket för den.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

jag har tänkt liknande tankar, fast mer av egoistiska skäl - mina unghingstar ska ju visas i Värnamo och OM någon/båda av dem skulle godkännas för RS så kommer de vara till salu för ett vettigt bud. Och jag undrar mest vad som är ett rimligt pris för en nygodkänd 2½-åring?

sanne
0

Är det min annons på Jozo du syftar på Anna ?

jag anser att en hingst som Jozo är värd de pengarna, kommer inte heller sälja honom vrak billigt, för då får han vara kvar hemma.

En nygodkänd hingst (RS) med en bra stam, tycker jag är rimligt mellan 20-35 tusen, Men en välmeriterad hingst som lämnat bra avkommer som själva visat vad dom går för, skulle jag ge en hel del för, men det är ju så personligt vilka hingstar man själv tycker om o vilka stammar man vill ha in i sin avel.

Vi har fått bud på vår nu 4åriga hingst, från utlandet som ligger en bit över vad vi begär för Jozo..

AnnaFagerell
0

#3 Nop, inte enbart… är fler hingstar som varit till salu på sista tiden och det har varit väldigt varierande priser… och det skiljer ganska mycket på mini och standard också. Jag vet en mini som såldes för 100.000 plus moms och det var enligt mej ingen speciell hingst så jag undrar rent generellt

AnnaFagerell
0

#2 Det måste ju bero på stammen mycket där tycker jag, på en 2.5 åring… Har ju funderingar på min egen också som ska visas och själv tycker jag han borde bli värd mer pga stammen( flera ELIT led,) än en där försäldrarna kanske bara är B prem… eller?

Camilla
0

#1. Håller helt med dig.

Av egen erfarenhet  så vet jag att är det så  att om man vill köpa en hingst som man gillar supermycket och som inte är till salu då får man betala riktigt mycket pengar för att få den.

MariaA
0

Precis samma sak för mig.. av egen erfarenhet…vill man verkligen ha något, så får man betala dyrt om säljaren bestämt ett sådant pris. Och för mig personligen, så är min ponny värd dom pengar jag betalat…sen får andra tycka vad dom vill om den saken, själv är jag mer än nöjd att han är min :)

Ellinor Johansson
0

#6 #7  Håller med er helt.

VeronicaP
0

Instämmer med #6 och 7

polgara
0

Smakar det så kostar det

AnnaFagerell
0

Frågan var ju också hur det kan vara så stor skillnad på mini och standard

Ellinor Johansson
0

Är det verkligen någon skillnad numera på priset på mini och standardhingstar?

Jag tror det är kvalitéen som avgör priset.

AnnaFagerell
0

#12 På det jag sett är det men kanske kvaliten har med saken å göra… På ston skiljer det ju ganska mycket och även på språngavg

Ellinor Johansson
0

Gör det?

Vi har inte lånat hingst så ofta men det har varit samma pris som på minisidan.

Vill man köpa en billig hingst finns det i stort sett alltid någon i Sverige ovisad  EU godkänd minihingst tillsalu på säljsajterna.

AnnaFagerell
0
14 språngavgift, inte leasingavg…

AnnaFagerell
0

öh, vad hände med texten?

Ellinor Johansson
0

Jag menar språng avgiften vi har aldrig leasat någon standardhingst

VeronicaP
0

Tycker ändå att det inte är så stor skillnad i språngavgift mellan stora och små heller längre många stora som *kostar* mer nu med

Ellinor Johansson
0

I våra betäckningsavgifter ingår betäckning betesavgiften fram till den 30 aug. om man vill samt den berömda stoavg. till SH.

AnnaFagerell
0

Fast jag tycker det är stor skillnad på språngavgifter och så fort man pratar med någon säger dom: Ja men det är en minihingst, den kostar ju mer…

Ammiii
0

Klart det ska skilja mycket mellan en meriterad hingst, som inte kommit upp för långt i åldern och en ny hingst, man kanske inte ens vet är fertil?
Är det dessutom en intressant stam, som kan användas till de flesta ston, så har den ju ett stort värde.
Jag skulle dessutom betala mer för en bra hingst med speciell färg…
Bruks/travdelen väger ju också in för min del, en högt bedömd travmeriterad (eller lämnat bra travponnyer)hingst är ju det mest intressanta för mig, det finns ju heller inte hur många som helst att välja på då de flesta inte visas i samma utsträckning på utställning….

AnnaFagerell
0

#21 Fast är inte hingsten fertil och man betalat för en avelshingst ska ju köpet gå tillbaka

Mickan
0

jag tycker de är bra att dom kostar "mycket" för då har vi kommit någonstans i att höja värdet på shetlandsponyn

Kratern
0

#23 Hoppas priserna på ston och unghästar kan följa efter då….?Flört

Mickan
0

24# ja de tycker ja, en bit uppåt iaf :)

Hanna-D
0

Jag tycker det är jättebra att hingstarna kostar, det ska de göra. Tycker det är löjligt att man kan köpa en RS-hingst för 20.000 kr (eller mindre).

sanne
0

#26 håller helt med !

kommer ihåg för 5 år sedan när vi letade efter hingst. det var mkt variation redan då, men efter mkt sökande hittade vi ju vår hingst, han var inte billig då heller, men vill man ha kvalitet så får man allt betala för det.

hade jag letat hingst idag, och den rätta dyker upp så hade jag nog försöka få ihop det till den också :)

stallostby
0

Har många gånger funderat vad priset kan ligga på för en gdk hingst.

Men upp till 35000 låter väldigt mkt för en nygodkänd hingst! När man är lycklig om man får 5000 kr! innan ett godkännande…

Dessutom så betingar ju de flesta avkommor sådana obetydliga summor. Inte har shettishingstar hoper med ston heller….

Jag skulle gärna betala 18 - 25 000 kr för en meriterad hingst. I relation till ett diplomsto som man får för 8 -9 000 kr så tycker jag det känns rimligt.

VeronicaP
0

#28 Fast jag säljer inte mina för 5000 tusen som icke godkända …

ThiffannyJ
0

Håller med de som säger att "smakar det så kostar det"

Vill man ha just DEN individen får man nog räkna med att betala, oavsett kön skulle jag vilja säga). Vi har blivit erbjudna 50.000:- för en nygodkänd hingst, till och med även fått en blank check. (vi sålde inte i något av fallen)

Men jag kan till viss del hålla men, en nygodkänd hingst är en chansning att köpa, man vet ju inget om hur han nedärver sig, fungerar med sto och föl eller så.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

stallostby
0

#29 Inte jag heller men det är väl det priset man möjligen kan få uppenbarligen. Har man då inget val så.. (tyvärr kommer ju shettisar sällan till långvariga hem heller pga barnponny, för att klampa in på annan tråd)

#30 Håller med vill man ha ngt som inte är till salu så.. Men minishettisar betingar högre priser? Är det marknaden som styr?

Ammiii
0

#22 Hoppas verkligen att det är så att man får pengar tillbaks, men det kan ju vara så att den får låg dräkitghetsprocent, tex…
En meriterad hingst har man ju svart på vitt vad man får…

AnnaFagerell
0

#32 Det där fenomenet har jag råkat ut för och en advokat inkallades nså jag vet  att man har de rättigheterna

Kul se hur alla resonerar… många säljer ju sina ston jättebilligt men en hingst ska visst kosta så mycket mer

Kratern
0

Det finns en sak som oroar mig lite när man bara pratar om att HINGSTARNA minsann ska få kosta…

Om vi inte samtidigt ser till att STONA ska få kosta så tror jag det kan finnas en viss oro för buskavel.

Tänk efter… Om hingstarna börjar bli så mycket dyrare än stona och kanske dessutom höjer språngavgifterna… Var åker de redan oseriösa stoägarna då….? Så vill vi väl inte ha det, eller….?

Vi bör nog (som det redan pratats i annan tråd) försöka få upp värdet för HELA RASEN istället för att inrikta oss på dessa hingstar.

VeronicaP
0

#34 Men självklart så ska en hingst kanske kosta lite mer än ett sto då den både kan dra in mer pengar , få fler avkommor , kanske har kostat lite mer att få fram mm, men jag tycker som sagt även att bra ston ska kosta .

Jag menar väldigt bra ston säljs ju för *Bara* 10.000 eller mindre

Kratern
0

#35 Jag menar inte att en hingst inte får kosta mer än ett sto, men priserna på stona (och unghästanra) måste ju "hänga med"…

klubba
0

jag skulle kunna ge MASSOR för Nocturne of Jäboruder,sååå snygg

Cool

Ellinor Johansson
0

Tänkte på en sak.

Skulle jag hitta en avelshingst som på alla sätt vore perfekt för vår avel, och motsvarade alla mina drömmar och betala tex. 300.000 kr skulle jag anses knäpp.

Skulle min sambo köpa någon av sina tonårsdrömmar tex. en BMW som jag inte kommer i håg vad den heter men betala tex. 500.000 kr. Är det allmänna omdömmet "Vad roligt för honom att han hade möjlighet att köpa bilen"

Hanna-D
0

#38 Nog för att jag skulle kunna lägga mkt pengar på en riktigt bra hingst men jag skulle aldrig i livet lägga dom pengarna på en bil Tungan ute

klubba
0

#32 så att hinsten är meriterad innebär att de har kollat spermiekvaliten på honom,så man VET att han kan göra bebisar?

är det så jag ska tolka ditt inlägg?

MariaA
0

#38 MEN EXAKT vad jag menar…(se tråden om pris på drömponnyn)Glad

Ove-D
0

Jag tror det alltid kommer finnas buskisavel. Jag tror inte man kommer undan med sänkta betäckningskostnader utan i så fall mer information om vad den sortens avel leder till! Men hur mycket är en C-premierad hingst, en hingst som inte nedärvt sig så väl…? Är han mer eller mindre värd än en nypremierad hingst som man inte vet hur han nedärver? Ska en hingst som nedärver sig bättre ha högre språngavgift än en som inte nedärversig lika bra? Eller ska marknaden bestämma så som efterfrågan efter färg, en viss storlek eller stam?  

Jag tycker att priserna har varit alltför låga, särskilt för unghingstar. Jag vet när jag försökte få mer än två tusen för min isabellhingst som då var 2 år och tömkörd. Jag fick hur mycket skambud som helst och glåpord att jag fick skylla mig själv när jag inte fick sålt honom. Enda möjligheten att få betalt för det jag gett för betäckningskostnader, passkostnader osv var att sälja honom utomland!

Något som jag saknat många gånger när jag själv tittat efter shetlandsponny är att jag vill att den antingen ska vara inriden eller inkörd, iaf tömkörd. Det har inte varit så lätt att hitta individer som passar både i utbildningsgrad, lynne, utseende och stam som jag viljat ha. En shetlandsponny som kan hanteras (ridas/köras) av ett barn, är visad med guld och visat sig vara duglig i avelsbåset tycker iaf jag borde kunna säljas för 20-30tusen! En unghäst har inte utbildningsnivån men en som fått guld eller högt silver borde ändå gå för över 10.000kr tycker jag så länge den har bra stam och inte är odräglig.

Varför kan det säljas travhästar för miljoner, som kanske aldrig kommer till start, när folk inte är beredda på att ens ge tio tusen för en häst i mindre format?