DNA testa
Skapar denna tråden med tanke på att de finns ett stort ämne som nu diskuteras i tråden " rätt härstammning".
De som har hänt med förväxling av ponnyer är mycket allvarligt men också lätt hänt.
Så de jag undrar är om många kommer DNA testa sina hästar efter detta?
Varför o varför inte?
Jag kommer skicka in på två nu. De övriga får vänta lite, behöver invänta tagel från Holland.
Kommer i första hand testa avelsstona, känns inte så nödvändigt att testa unghingstarna, de testas vid eventuell avelsvärdering eller kommer kastreras så de får vänta, de kan inte ställa till med något i aveln.
Har länge tänkt att jag ska testa stona. När jag köpte Epus var hans föräldrar redan DNA-testade så jag hade det väldigt smidigt (och billigt!) när han skulle testas, en bra service från uppfödaren tycker jag!
Vi har redan nästan alla härstamningsverifierade. Och kommer även i fortstättningen skicka in tagel för härstamningsverifiering.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag kommer DNA testa mina. Blir nog bara en eller tv i år, de nadra får vänta tills nästa, eller under hösten. (beroende på vad ekonomin tillåter, blir det överskott så tänker jag passa på!)
Har idag skickat in på två och det är mina avelston, skickar in i morgon på den ena unghingsten vars mamma inte finns mer och hennes DNA har legat här hemma i någon månad nu i rätt förpackning så för att inte det ska bli dåligt så väljer jag att skicka in nu så det blir gjort.
Så alltså tre stycken har jag på G som ska testas nu.
Dom andra tar jag efterhand sen och årsfölen kommer jag att skicka in på också
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Hur går det till att ta ett DNA-test?
Vad är det man skickar in?
Var skickar man in det?
Kosnad för ett DNA-test?

En tanke som slog mig:
Om "alla" plötsligt skickar in prov för DNA-test just nu riskerar inte det att fördröja provsvaren för de som är i behov att kontrolleras för att lösa problemet med de förväxlade ponnyerna? Dessutom är det ju hingstpremieringar inom kort och där vill vad jag förstår hingstägarna ha snabba svar. SLU har väl inte hur stora resurser som helst och läser man här så verkar det som om de inom den närmaste tiden kommer bli överhopade med arbete. Jag hoppas isf att SLU prioriterar proven i "förväxlingsfallet" samt hingstarna före alla andra.
#6 det blir ju rätt fort lite hysteriskt bland folk
#6 Jag tror att du har helt rätt vad det gäller hur de prioriterar.
Veritas odium paretFörvånad
#5 Ta kontakt med SLU så skickar de ut papper till er. Glöm inte uppge hur många hästar som ska dna testas.
Sen gjordes testet av veterinären.Hon fyllde i papprena och jag skickade sen iväg dom i det med skickade svars kuvertet.
Kostnad för Provtagning och intyg hos distriktaren var för 1 häst: 240kronor enbart test och intyg.(övriga kostnader som de tar ej inräknat)
SLU :2-300kr/test.
Blev tillsagd på SLU att endast godkänd person får ta tagel provet.Står även i pappret jag fick med test kittet.
Efter allt jag läst så kommer jag iaf att DNA testa mitt ena sto. Men då hon är utlånad på foder nu så blir det inte aktuellt förrens hon kommer hem till mej igen. Inte för att jag jag tro att jag har fel sto men det känns bra att ha kollat henne. Mitt 2 års sto är ju född hos mej men kanske tar henne med när man ändå är igång att DNA hennes mamma.
Sen tänkte jag med på om jag ens kan DNA testa stoet jag har utlånad på foder då hennes mamma Grädd-Kola är död?? Någon som vet hur man går tillväga då?
#9 nja kostnad för DNA typar är 600 kr + moms för varje DNA som typas det var det svaret jag fick av Sofia Mikko
5-600 kr var det då jag gjorde det för knappt ett år sedan.
Hakuna matata!
Dags priset ligger på 600 kr + moms.
Efter att ha pratat en hel del med kunniga idag vad gäller DNA och möjligheter att läsa av så kommer inte jag att skicka in på de äldre stona i nuläget varje fall.
Det här har blivit en stor grej bara utav att få alla att göra DNA. I dagsläget är det inte genomförbart då labben inte hinner med.
I läget som är kan jag inte belasta SLU med mina ston som inte är inblandade i någon utredning. Utan låta deras möjlighet att reda ut de stammar som det är problem med istället.
Ge dessa stoägare en chans att få sina ston utredda, så de kan användas i avel igen.
Naturligtvis ser även jag att samtliga hästar som går i avel har rätt härkomst.
Ja, ber om ursäkt, kollade fel avgift. 600 kronor betalade jag plus momsen då…
Jag kommer att rycka tagel o ha hemma för säkerhets skull tills vidare, tror nog mina ston är de de sägs vara men längre fram kommer jag nog DNA testa dom alla bara för sakens skull att kunna säga att hos mig är allt som det ska vara o veta att allt är ok.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#13 Jag kan delvis hålla med dig men det kan ju ha en förebyggande effekt att skicka in på sina ston så liknande situationer slipper uppstå framöver.

#16 Fast man kanske kan vänta ett tag så att det berörda hästarna kan kollas i första hand.
Jag anser också att det är av yttersta vikt att kolla upp hästar man är osäker på i första hand, men finns inga misstankar så kan man ju vänta några månader.
Jag kommer också rycka tagel ifrån mina ston men behålla det hemma i pärmen tillsvidare.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
jag tror inte att utredningen av Furunäsarna tar längre tid bara för att fler vill skicka in DNA.
Dessa ston det gäller har förmodligen prio 1. Dom bör väl kolla proverna i den ordning de kommer in.
Däremot så kan det nog bli lång väntetid på övriga hästar som skickas in nu.
Jag kommer DNA-typa mina ston, men känner ingen panik att det måste göras just nu. Det väntade fölet kommer dock skickas in tagel på, tillsammans med mammans.
Har från säker källa fått bekräftat att inte det inte stör verksamheten på husdjursgenetiska labratoriet om flera skulle skicka in prover nu. Det är andra faktorer som spelar in om en utredning drar ut på tiden. Enkla fall med korrekta prov går fort, och behandlas fortlöpande samtidigt med de mer komplicerade som kan dra ut på tiden.
Anhopningarna av prover brukar vara hösten och strax före jul, lugnare är det mitt i sommaren.

#19 låter ju bra.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Så där nu har jag fått mina tre svar, det gick med en rasande fart kan jag säga, jag skickade in dom den 9 och 10/3 och fick svaren idag.
Kan härmed säga att Pride är den han är, Heddan har Django som pappa precis som hon ska, vi inväntar tagel från Mon Amour, Paola kunde dom inte testa men som det stod i pappret "Vi har tillgång till prov från följande häst (tidigare ej DNA -typad) Weststar V st De Hoeve och Grace v DS. Ska meddela att dom får inhämta detta från Holland så hon blir klar.

Om jag nu vill dna testa mina 2 st ston caramell och Cindy. Skall jag bara skicka in deras tagel eller även deras föräldras?
#22 Om dom är efter RS hingstar så ska fädernas DNA redan finns på plats så då ska du skicka in på mödrarna. Så alltså du ska skicka in på dina två ston och även på deras mödrar.

#23 Caramell är e stjernens Gambler och Cindy e Olympus. Isåfall får jag väl kontakta stjernens Stuteri. Cindy är Caramells mamma. Skall kolla vem som äger Cindys mamma nu. Hon heter Gläntans Cilla.
#24 kan vara så att stjernens Gambler är DNA testad i Danmark och då kan SLU hämta det därifrån
#24 Gambler är definitivt DNA-testad. Janny testar ju i princip alla sina ponnyer…

#26 ok då vet jag. Skall kolla med Fredrik vem som äger Gläntans Cilla. Eller om det är någon här som vet?
Spinner vidare på en fundering med DNAtest, känns onödigt att skapa en ny tråd…..
Om en hingst, ej aelsvärderad är DNA testad som föl. gör DNA testet om ifall han godkänns, eller är det redan klart så att säga?
Det borde väl inte behövas göras om? OM han är testad som föl i samband med chipmärkning så finns ju den kopplingen att individ x med detta chipnummer är DNA testad och är OK mot resp förälder?
Vad jag egentligen fudnerar på är om det är lönt att göra detta på en unghingst före hingstpremieringen för att på så sätt snabbare få ett RS-nummer och få verka i avel?
#28 Utdrag ur hingstreglementet, särskilda bestämmelser Shetland:
"DNA-prov skall tas på avelsvärderingsplatsen för att säkerställa individens identitet. Detta gäller hingstar som inte tidigare är godkända enligt detta reglemente."
I dag fick jag mina första svar från SLU, jisses vad snabba de är nu. När vi visat hingstar på avelsvärdering har vi fått vänta månader…
Jag har bara ett sto som inte är testad. Henne testar jag tillsammans med avkommans DNA i sommar.
Vi kommer att DNA-testa alla föl födda hos oss - lika bra att ta id. chip och DNA på en gång :-)
Kan man få DNA-kod eller likande införd i passen?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#29 Fast har de DNA testats alla redan så behöver de ju inte det , det är de hingstar som inte är DNA testade mot sina föräldrar som måste göra det .

En annan fråga då ni som DNA testar era hästar ser ni till att det kommer in i stamboken ?
Har ni kollat med Fredrik om det går att få det infört tex ..
#33 jag kommer skicka in till stamboken när jag har fått alla mina och det borde väl inte vara några problem att få in dm på stamboken tycker jag. Har dock inte kollat men det förmodar jag
#32 Det är som 29 skriver. Dessutom påpekas det extra i avelsvärderingskatalogen att:
"DE HINGSTAR SOM BLIR GODKÄNDA ENLIGT RASVISA KRAV MÅSTE LÄMNA DNA PROV PÅ PLATS."
Det går undan att få in DNA från Holland kan jag meddela, Bad SLU skicka efter DNA på Paolas moder och fader den 23:e denna månaden och idag fick jag via mail svar att hon är testad mot sin fader nu och svaret skickas till mig i morgon
Dock finns det inget DNA på modern tyvärr.
Tänkte på det att då måste Holland skicka via datorn dom DNA dom har annars kan det ju omöjligt gå så här fort eller??
#36 Vad skönt! Vi har alltid fått vänta flera månader (snudd på år) innan vi fått svar, vet inte om det varit SLU eller Holland som varit långsamma dock.
#37 jag har ingen anning blev så förvånad när jag fick mailet om att dom redan hade testat henne mot fadern och då var det ju i förgår jag bad dom.
Så om man tänker testa sina djur så är det nog all ide att göra det nu innan fölningar och hingstpremieringar drar igång.

#35 Så du menar att en häst som alla redan är härstamningsverifierad måste göras det en gång till ??? och man får då betala dubbelt upp för samma häst ?? Det kan ju jag kallas IDIOTISKT

#35 För det kan ju faktiskt vara infört i stamboken och allt att de har full SPDC och det står i stamboken , tror nog att de kanske får skriva om reglerna då för inte skulle jag ha lust att betala dubbelt för samma sak ..
#35 och 39 ja det kan jag också tycka är konstigt, kan förstå det om dom inte är chippade men om dom är det så borde det ju räcka med att DNA kolla en gång. Om där visas en hingst på premiering som redan är DNA kollad så borde det räcka med att på plats kolla chippet.

#41 Yapp annars är det ju helt jävla meningslöst att DNA testa hingstar i alla fall …
#40 Det har varit så i många år…..Anledningen är att det skall vara DNA från den individen som var på avelsvärderingsplaten.
Att de är chippade är inte alltid någon garanti att de är rätt individer, det beror ju på när chippet sattes dit.

#43 Jo men om man chippar dem som föl , som det är nu tex och du gör DNA testet (SPDC) dem när de är 7 månader , då kan det inte bli fel eller om man gör det samtidigt som på halvbloden då kan det inte heller bli fel … Så nog kan reglerna behöva skrivas om då och jag har ju inte tänkt DNA kolla mina hingstar här hemma innan det ändras …
Jag vet en hingst som var DNA-kontrollerad och chipmärkt när han visades på avelsvärdering. Då han redan var chipmärkt och DNA-kontrollerad så fick han direkt sin avelsklass (klass 0 då han inte kom upp i 40p).