Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2701 ggr
Milla
0

Avelskonferansen i höst

är det någon från skåne som ska dit? och som i så fall kan tänka sig att samåka?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mmia
0

var är den ?

cinna
0

Precis! När och var?

Är den så man kan åka över dagen så är iallafall jag intresserad. Glad

Bofride
0

# 1 och 2: Avelskonferensen kommer att vara den 16-17 oktober i Gränna, på motell Wätterleden. Intressanta föreläsningar, diskussioner, lite grubbarbeten, debatt, middag på lördagskvällen m.m. Vi hoppas på en trevlig helg med andra ord!

Mer info kommer när det blir mer klart med program etc.
Mvh Sara

cinna
0

Tack för infoGlad

Gränna! Coolt! Det är ju i princip nästgårds!!

*pyser iväg och prel.bokar det i almanackan innan maken hinner boka den helgen för någon flygaktivitetFlört*

[Teddy]
0

#4 OT Cinna-vart tog din hemsida vägen? Hittar den inte längre…Gråter

Emma-Andersson
0

Detta har jag helt missat.

Var finns info om detta?
Så man kan anmäla och så.

Charlotte-Aveback
0

#3: Låter jätteintressant! Ser fram emot ytterligare information om hur man kan anmäla sig, etc.

VeronicaP
0

#0 Ev ska jag åka om jag får mm, få se lite mer info om det bara

Camilla
0

Info finns i sista nr av Shetlandsponnyn sid 33 för den som missat detSkrattande.

RebeckaSvensson
0

Jag planerar att åka dit. Hade varit trevligt om det gick att samåka.

AnnaFagerell
0

Undrar om den är bebisvänlig?!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
0

#11 Går väl bra att ta med bebis , sen om bebisen skriker mycket så får man kanske gå ut just den stunden ..

När jag var på russ avelskonferensen i skåne så var där bäbis med men de gick ut när bäbis skrek för mycket :D

AnnaFagerell
0

#12 Vet jag inte då precis =) Just nu skulle det inte gå men då är bebis 3 månader och förhoppningsvis mindre kolik då…

Miica
0

Man blir ju sugen!!

adapada
0

Jag planerar att åka från Sunne-Karlstad-Värmland.

Någon annan från samma distrikt som vill samåka?

Milla
0

Jag kommer inte att kunna åka tyvärr, då jag börjar nytt jobb

Charlotte-J
0

Det vore kul att åka på när det är så nära!

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

Amen MIllan då , vad är de för jobb :P

Milla
0

tja det är ett sånt där som man knappt kan få råd att gå på MC donalds efter lönehöjningen Skrikandes

AnnaFagerell
0

#12 Det visade sej att det inte gick bra…

Bofride
0

Här kommer mer info Glad

Välkommen till avelskonferens 2010!

Den 16-17 oktober träffas vi kl 10 på motell Wätterleden utanför Gränna för att diskutera Shetlandsponnyn hela helgen!

Programmet innehåller bl.a. historik, veterinära råd speciellt för Shetland, resereportage, debatt och grupparbeten. Missa inte denna helg! Först till kvarn…  

I priset ingår:
lördag: fm.kaffe, lunch, em.kaffe och middag. söndag: frukost, fm-kaffe, lunch och em.kaffe. Del i dubbelrum
Pris 1200 kr per person.

Anmäl dig senast den 15 september via mail till Sara Granath: sarag_82@hotmail.com eller ring 0733-358 258
Samt genom att betala bokningsavgift på 400 kr till SSS plusgiro 103865-2. Märk av.konf & namn!
Är du inte medlem i SSS så tillkommer 300 kr per person i konferensavgift.

Komplett program, deltagarlista och rumsfördelning kommer att mailas ut till anmälda. 
Väl mött!!  
Arrangör: Sveriges Shetlandssällskap
Sara Granath, Torsten Jeppsson och Anders Ahlström

Hanna-D
0

Äntligen lite info! Mailde för flera veckor sedan utan svar…

Bofride
0

# 22; Hej Hanna! Jag har mailat tillbaka till dig i samma sekund som jag skrev in infon här! Du mailade mig den 24 augusti (i förra veckan) och jag har arrangerat en utställning (den 28/8), flyttat till Mönsterås (29/8), börjat skolan i Kalmar (30/8) och sitter nu med en förkylning (1/9).. Så därför har det varit lite mycket.
Hoppas informationen är till godo!
Mvh Sara

Ellinor Johansson
0

Jättekul att det blir en avelskonferens.

Jag tycker det är tråkigt att arrangörerna inte har släppt mer information innan. 13 dagar innan sista anmälningsdagen tycker jag alldelles för kort tid att offentliggöra ett så viktigt evenemang.

Varför har SSS inte lagt ut informationen på hemsidan i så god tid att alla kan planera. (Få ledigt från jobbet, ordna djurvakt m.m.)

Mmia
0

En fråga som också är intressant, vilka är det som leder avelskonferensen, typ vilken veterinär osv.

Finns det att läsa på annan plats innan man anmäler ?

Hanna-D
0

#23 Du behöver inte försvara dig. Precis som Ellinor skriver är det (i alla fall för mig) inte helt lätt att få ledigt från jobbet med kort varsel, ordna hästvakt m.m. Hade därför hoppas på ett snabbare svar.

Undrar också vad det kommer vara för föreläsningar och föreläsare?

Charlotte-J
0

Och jag undrar om kostnaden är den samma om man inte sover över?? Det borde den ju rimligtvis inte vara! För priset inkluderar ju del i dubbelrum och jag kan åka emellan så jag behöver inte det. + kan man kanske bara delta en av dagarna och vad kostar det då? Tycker inte man kan klumpa ihop och delge ett pris inkl. övernattning utan att ha ett pris utan övernattning då kanske fler med mig kan åka emellan.

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

# 23 Det var ingen kritik mot dig som person.Glad

På höstmötet för ett år sedan började man prata om en avelskonferens hösten 2010. Jag tror att avelskonferanser är viktiga på många sätt för vår ras.

Det som känns lite tråkigt att det har släpps så lite information om vad helgen kommer att innehålla. Jag kan inte heller förstå varför inte en så vikig händelse inte fått något utrymme på hemsidan. Information om avelkonferensen borde ha legat synlig på hemsidan sedan flera månader tillbaka. Om inte all information var klar från början kunde man ha uppdaterat efter hand.

sanne
0

Det stod en notis i sista tidningen, men det vore intressant att veta vilka som kommer att hålla i det och föreläsa mm..

har ivf anmält nu .)

kristina-axtorp
0

"27 Föreslår att du mailar direkt till Sara för att få svar kring avelskonferensen.

Eftersom jag är gift med en i kommittén Skämsså vet jag att alla detaljer inte är klara, så därför gick de ut och informerade ändå just för att informera!. Tror nog att det kommer blir en intresasnt helg och hoppas att många kommer även om de är sent ute! De lär sig säkert till nästa gång! :) Eller också kan de som gör det nästa gång lära av misstagen! Kom igen och anmäl- det kan ju bli hur kul som helst!!

VeronicaP
0

#30 jag är skitsugen på att åka dit om jag ska vara ärlig men jag har ju som sagt svårt att dela rum med folk jag inte känner *S* får väl se till att mamma och pappa är i trakterna med husbilen annars och bo där då ;)

Men har också samma fråga om priserna om man inte sover över ..

cinna
0

Tillhör oxå en av dem som vill delta, men inte sova över och undrar följaktligen över vad det kan kosta. Glad

AnnaLundin
0

Jag undrar två saker

1. Varför måste man anmäla en hel månad i förväg?

2. Kan man delta bara ena dagen? Jag jobbar på lördagen och det finns ingen att byta bort arbetsdagar med när man är egenföretagare…

(om någon ansvarig läser får ni görna svara, annars får frågan stå öppen, för jag orkar inte hålla på ett mejla en massa frågor hit och dit)

Sen tycker jag rent spontant att det är en ganska hög kostnad, men så är jag ju också snålänning… Cool

ESJE
0

Har också reagerat på att priset är ganska högt. Om jag har förstått det rätt så finns det en hel del pengar i föreningen och detta vore ett utmärkt tillfälle att subventionera medlemmarna.

Gillar inte uttrycket "först till kvarn" i detta sammanhang. Till ett sånt här tillfälle borde samtliga medlemmar som önskar beredas tillfälle att få delta.

Annars är det ett bra initiativ med en avelskonferens. Tack till Sara och Torsten samt särskilt tack till Anders A som gör detta utan att vara aktiv i SSSs styrelse.

sanne
0

tycker nog allt priset är rimligt. det ingår ju övernattning, flera måltider och själva kursen ! Det tycker jag det är värt ivf.

Pernilla77
0

Jag har anmält och det ska bli SÅ roligt

Ellinor Johansson
0

1200 kr tycker inte jag är dyrt för föredrag, mat i två dagar och rum.

# 34 Jag kan hålla med dig att 1200 kr mycket pengar men det är inte dyrt för det man får.

cinna
0

Håller med om att 1200 kr inte är dyrt med tanke på vad som ingår och jag vill absolut inte vara gnällig eftersom jag är jättetacksam över de eldsjälar som drar igång och genomför en sådan här sak. Vi andra behöver ju bara betala och åka dit för det roliga liksom. Oskyldig

Men,

Jag saknar ett alternativ för oss som vill delta men inte kan/vill sova över och äta middag på lördagskvällen utan tillbringa den hemma med familjen istället Glad

Ellinor Johansson
0

# 38 Det är lite synd att ni måste åka hem, det är så trevligt att träffas utan ponnyer och kunna sitta och prata en hel kväll och halv nattGlad

Kris_J
0

Info har funnits i tidningen Hästens senaste nummer som kom för en tid sedan, lite konstigt att inte samma info funnits tillgängligt på hemsidan tycker jag, det ställt i relation till  att "först till kvarn" gäller samtliga kan jag tycka är lite "taskigt" mot medlemmarna, medlemmarna borde ha företräde. Men det kanske finns godtagbara skäl till ett sådant beslut?

Annars ett mycket bra initiativ.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Men nog borde de flesta kunna komma och få plats ;)

Ja inte har jag hästens tidning , jag vill ju gärna men har ju som sagt svårt att sova med okända ..

[Teddy]
0

Jag har anmält mig och ser fram emot en helg med likasinnade.
TACK för att någon tar sig tid att anordna det hela.

Jag tycker 1200 är jättemycket pengar, men med tanke på det man får för pengarna är det inte mycket!

Min ponny kvalade till treårsfinalen i Falkenberg. Där kostar det 1200 för en box i två dagar.
DET är dyrt!!!!!!!!!!!!!!!!! (Jag ska inte åka dit)

Charlotte-J
0

Jag tycker också priset är helt rimligt med tanke på vad man får för pengarna men hade önskat att det även funnits ett alternativ utan övernattning. Vill gärna vara med men tänker inte betala 1200:- när jag inte sover över och inte är med på lördagskvällens middag.

Amor vincit omnia Kyss

ESJE
0

Det som man kan bli lite fundersam över är om diskussionerna på avelskonferensen kommer att beröra regelverk som styr aveln och föreningens arbete eller om de diskussionerna eventuellt kommer att tas på SSSs Höstmöte den 21 november på samma motell.

Tycker att detta med tex hingstlicenser, RS, mm, mm. är intressant och är tveksam till om att ha möjlighet att delta på både avelskonferens och höstmöte. Skulle därför tycka att det är viktigt att veta vid vilket tillfälle man har möjlighet att diskutera detta.

AnnaLundin
0

Angående pris så skiljer jag på "dyrt" eller "kostar mycket pengar". Alldeles säkert prisvärt, men det är mycket pengar när man inte tjänar så mycket.

Fast jag kommer nog ändå inte iväg så jag ska inte vara den som gnäller… Tungan ute

Charlotte-Aveback
0

Jag tycker det här är ett kanonbra initiativ och skall anmäla mig och en väninna till hela paketet. Då vi har en bit att åka så passar övernattningen bra för vår del. Tycker det är prisvärt med tanke på allt som ingår.

Sedan borde det säkert gå att ordna en "endagsavgift" för de som bara kan komma över dagen eller att man gör avdrag för middag och övernattning för de som inte kan utnyttja detta.

Det viktigaste i mitt tycke är att man möjliggör för så många som möjligt att komma utifrån sina premisser.

Kris_J
0

#45 I tidningen Hästen stod det att avelskonferensen har temat shetlandsponnyns ursprung.

Kris_J
0

(Ot, såg att Sheland Väst har förlagt sitt höstmöte till 17/10)

Ellinor Johansson
0

Jag tror att det är svårt att tillgodose alla olika önskemål som tex, sova eller inte sova kvar, äta middag eller inte åta middag på lördagskvällen komma bara lördag eller bara söndag,  ja ni ser önskemålen kan vara hur många som helst.

# 44 Håller med dig.

sanne
0

Väldigt konstigt att shetland Väst lägger sitt höstmöte när dom vet om att det är en sån här konferens ! tråkigt.

Charlotte-Aveback
0

#49: Fast så svårt borde det inte vara. Hotel och matkostnaderna är ju säkert spikade, resten är en "mötesavgift" med allt vad det innebär.

Tråkigt om många inte kommer alls p.g.a. att de inte kan stanna över natten och därigenom inte vill betala fullt pris (vilket jag kan förstå). Då kan det vara värt att vara lite kreativ. Flört

Yvonne S
0

Shetland Västs höstmöte var inbokat innan Västs styrelse fick information om avelskonferensen.