Häst som äter bajs
En av hästarna stog och mumsade i sig ordentligt av en bajshög idag, inte allt för trevligt. Men vad beror det egentligen på?
Har googlat lite, men inte funnit ut något precist svar. Brister av olika slag har ju kommit fram, men frågan är ju bara vad?
Vitaminer, mineraler, salt, proteiner, fibrer? Magen i obalans? Är det någon som har koll?
Går ponnyn på bete, dvs har den fri tillgång till gräs att tugga på? Bajsätande (koprofagering) beror oftast på proteinbrist.
Ja, han går på bete. Han gott om gräs att äta och är i bra hull.
Har i och för sig nyss fått hem honom, så jag vet inte riktigt hur hans tidigare hage sett ut. Men med tanke på hullet verkar han ha fått ordentligt med mat i alla fall.

En gammal pensionär i stallet (19 år) har fått chevinal plus i många år. Ägarna tyckte det var onödigt dyrt att ge så de slutade och började med vanliga mineraler. Hästen började äta sitt bajs, när de började med Chevinal Plusen igen så slutade han genast med det…
#4 Jag funderade på om jag skule börja ge lite sånt, det innehåller väl både mineraler och vitaminer om jag inte minns fel.