Fråga om kastrering...
Imorgon ringer jag och beställer kastrering på min 3åriga hingst.. Jag har aldrig vart me om någon kastrering förut.
Behöver lite allmäna råd och tips om eftervård..
Veterinären sa halm i boxen och skrittpromenader..
Men nån som vet nått mer?
Typ vad som kan bli för komplikationer…?

Jag har kastrerat mina hingstar på hösten, efter rötmånaden, medan de ännu gått ute dygnet runt.
Så mycket lugn motion som möjligt är bra för att undvika svullnad. Brukar passa på att tömköra istället för att gå promenader för träning och omväxlings skull 
Hoppas att allt går bra!

Vi har alltid släppt ut våra i hagen direkt , inte alls stått på box… Ju mer de kan röra sig desto bättre ,
okej tack för svaren! =) jo jag har en lite mindre hage till han under tiden såret läker o så kan ja ju tömköra som sagt! =) D ger lite mer än bara promenader…
Nu har jag fått tid, tisdag den 27/2… ska man meddela sss stambok då?
han sa att han skulle lägga ner honom.. åh ja som hört att dem brukar göra stående.. Men men..
vad har era veterinären gjort? d kanske inte spelar så stor roll iof..

Benjamin som är mini blev kastrerad stående. Det var inte så dyrt iheller. Jag betalade 1500 för vet besiktning, kastrering, vacination av stelkramp, influensa och botulism. Jag har förstått att det var billigt.
Det finns kaske fler veterinärer i Skåne.

#5 ja var med och kastrerade en ardenner de gjordes liggandes. Så de är nog olik från veterinär till veterinär tror ja.

Av de fem hingstar som jag varit med när de blivit kastrerade så har tre blivit det stående varav en blev infekterad. Två har blivit kastrerade liggandes varav bägge blev infekterade…De tre som kastrerades stående blev kastrerade under våren och de andra två på hösten. Lycka till!

Vi har kastrerat två shettisar här, liggandes, båda på hösten, en i hagen och en i trädgården. Det gick jättebra! En av dom blev lite svullen, vätska, men det absorberades så småningom och är inget farligt. Det är bara bra att de rör sig som vanligt, de har ju säkert lite ont så de hoppar o skuttar ju int precis efteråt… Det kommer säkert att gå fint för din pålle!! 
De kastreringar jag har varit med på har varit stående på samtliga. Veterinärerna brukar grymta lite när det är shettisar 
Min Vet. gjorde det liggande..det kostar de mig 2300kr tror jag inkl. alla avgifter och allt vad dom nu räknar på.

Min kastrerades liggande. Veterinären ville inte krypa….

Har bara varit med om liggande men det handlade i och för sej om travare men kalset kosta 2000kr och två nötter på skorna!! (Vet. kastade dom på mina skor, vadå kräkvarning!)

När vi skulle kastrera våra var det väldigt varierande bud:
I Dalarna ville de absolut ta dem liggande för att de var så små medan distrikten i Västmanland tyckte det var bättre att ta dem stående. Vi ställde dem på hästtransportens bakläm som vi höjde upp med ett par dunkar så att den blev plan. Det gav ganska perfekt arbetsställning för veterinären. 
Efter ingreppet leddes de ett par gånger dagligen förutom att de gick i hage. Den ene såg vi hinnorna på några timmar efter ingreppet, vilket gjorde oss skräckslagna - men som veterinären "lovade" drog dessa upp sej av sej självt ganska snart.
Min plutt, som iofs var en riktig testosteronbomb, tog iaf ett halvår (!) på sej innan han förlikades med det faktum att han var valack och började bete sej som en sådan…
okej verkar ändå som att dem flesta här har goda erfarenheter av kastrering o det inte spelar så stor roll ändå om d liggandes eller stående.. Jag hoppas d går bra iaf..
Han e riktigt jobbigt som hingst o kommer aldrig bli godkänd så då är d lika bra o kastrera..
Hur länge räknar man att behöva ha halm i boxen så inte spön o sånt ska fastna i såret?
imorgon är det dax… börjar faktiskt bli lite nervös.. d e ju min lilla plutt..! =) hehe.. nää skojabara..
Men som han betedde sig på utställningen i Nyköping, han va på väg o bli valack på plats alltså. *morr* Åh godkänd blir han ju inte så då är d ingen idé o ha kvar han som hingst..
Tack för alla svar ja har fått oxå. Himla bra d här att man kan skriva o fråga sånt man undrar över o få lite råd o tips.
Ja e inne här jämt nu känns det som haha.. Min sambo typ, men sitter du här igen..? Vill du inte kolla på tv me mig.. *ehh* Joo kommer strax..
en timme senare, ja just det.. tv var d ja.. =)
Jaja.. nån som vill veta hur d gick kan ja skriva d här imorgon iaf..
Nån ssom vet om man ska meddela sss stambok att han e kastrerad?

#17. Ja, man skall skicka in passet till SSS så ändras det till valack. Det har inte jag gjort än på min, han har varit valack i flera år.

#18 Ooops!! Det har inte jag heller gjort….
Hej hej.. Nu e han kastrerad… Det gick bra. fick en spruta o sen efter en stund la han sig ner.. Sen gick det väldigt smidigt.. hade några konstiga stänger av nått slag men ja blev förvånad att han inte sydde nått där han hade öppnat.. d trodde jag att dem skulle men men…
Så nu e man en erfarenhet rikare =)
Min kille blev inte heller sydd, utan vet. satt att hon ville undvika det då kan såret självdrenerar och det på så är skulle vara mindre infektionsrisk.
Jag tyckte det var läskigt när min kille blev nerdrogad..det gick så fort ….och sen bara låg han där..usch. Hoppas allt går bra nu och att din kille klarar sig från infektioner och liknande.
Ja jag hoppas det. men han verkar va pigg och så.. fast d e lite äckligt för d droppar blod o nu i vita snön ser d äckligt ut alltså..
Men så nu blir d pencilin i 5 dar o smärtstillande i 2 dar…
D va lite läskigt faktist.. en spruta o sen vips så låg han där o andades jättetungt.. *usch*
Men veterinären va himla duktig alltså.. =)
Hallå alla.. nån som vet hur länge d brukar droppa blod ?? Värsta pölen när ja gick ut nu o kvällsfodra…
Bara bra om det kommer vätska de första dagarna, annars är det väldigt olika, det är ju inte rent blod fast det ser så ut. Vätska kan det ju göra några dagar, har du fått PC så är det nog ingen risk bara du håller såret rent och öppet så det läker innifrån och att det inte samlas vätska som ligger kvar och fräter. Tycker att de som vi kastrerat unga har haft mera krångel med sårläkningen. Dom som vi tagit som fyraåringar har man knappt märkt något på, vi har aldrig satt våra på PC. Har dock kastrerat en hel del då vi fått många hingstar.
Idag när jag kom ut hade det svullnat lite tyckte jag… Men d va rött o droppade fortfarande lite grann blod så men d e ju inget som e gult o kletigt än..
Hur länge ska ja avvakta o ringa veterinär om svullnaden tycker ni?? Om d e värre på söndag kanske…
Veterinären sa att d kunde svullna iof o att man ska promenera så skulle d motverka svullnaden…
#25 Hur ofta rör du på honom då?
Brukar droppa ett par dagar, du kan ju alltid ringa veterinären och diskutera hur ni ska göra. Jag skulle nog avvakta om det ser bra ut i övrigt men det kan ju vara skönt att prata med vetten och höra dennes åsikt.
han e ute i hagen hela dan o den e stor o så.. men han rör sig väl inte så mycket i den som ja tycker han borde :-) Men d blir en liten promenad på f.m och sen en lite längre på e.m / kvällen så kanske 20 min sammanlagt…

Urrk…Ser lite läskigt ut, men det är väl så att man blir tvungen till
Har vart med om när en unghingst (trav) kastererades stående. Men har inte sett hela ingreppet, bara. Det droppade lite blod då.
Ja jag brukar inte va kräsen o tycker d e rätt intressant me sår o sånt.. men kastrering va faktiskt lite i d äckligaste laget för va ja tål…. men nu är d gjort iaf!
När min kastrerades så hade dom på gården två killar i 16-års åldern som prao-elever från ett naturbruksgymnasium och ägaren till gården tyckte som skulle vara intressant för dom att få se kastreringen….dom var mer än lite bleka när det hela var avklarat och när sen veterinären efter att ha skurit av kulorna började skära lite och visa dom hur dom såg ut innuti så blev det väl lite väl mycket för dom…så dom fick gå ut. Stackare.
Jag tyckte väl inte heller det var så där väldans mysigt direkt…men väldigt intressant. Det äckligaste var när veterinären klämde om med tängerna för att stoppa blodtillförseln innan hon skar…det knakade till en del. *usch*
Hej
Kul med bilder, inte alla som klarar av att ta det. Det är ju ändå lite blodigt samt ljudet när han nyper om med tängerna är inget roligt… :O)
Har kastrerat två hästar, det har gått bra båda gångerna. Verkar som om veterinärerna gör lite olika också. Min hästar har inte fått någon antibiotika efterråt, men jag vet att grannens hästar fick det osv.
Syftet är ju ändå gott.
Lyckat till/ charlotta
Inte konstigt att min minishettis inte gillar när man pillar mellan benen… Dåliga minnen antar jag.