Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2464 ggr
polgara
0

Hosta?

Min Polgara har fått en fruktansvärd torrhosta. Hostar nästan oavbrutet. Ingen snuva eller i övrigt allmänpåverkad, äter o dricker som vanligt. Nån som har nått förslag på vad man kan göra? Givetvis ska jag ringa min veterinär imorgon bitti o höra med honom, men vill gärna ha lite tips o råd fram tills dess.

Hon går på bete med mina andra pållar o ingen annan har nån hosta eller liknande

polgara
0

Nu är iaf veterinär kontaktad, nu får vi se vad han säger efter han undersökt henne

SannaHolmgren
0

Min muller är dammkänslig och får torrhosta på somrarna om det är  dammigt. När han har varit som allra värst i torrperioder så har jag ställt honom i box och dränkt in denna i vatten så det ångar. Det lindrar slemhinnorna och jag tycker det blir lättare för honom att hosta. Vitlök och alger fick min gamla hosthäst, och algerna hjälpte bra.

polgara
0

Nu har veterinären undersökt henne, bldprov togs som visade något förhöjda värden, virusinfektion o bronkit. Ska ha Hippotrim i 7dagar o Ventipulmin 2ggr/dag. Man blir fattig av att ha häst. Funderar på o sälja av hela bunten o åka på en låååååååååååång sol semesterTungan ute

AnnaFagerell
0

#3 Är provet redan labbat och klart? Imponerande… Lycka till med henne

Medarbetare på djurskydd.ifokus

polgara
0

Veterinären tog enbart prov för att se om hon hade en infektion o den utrustningen hade han med sig. Iom att hon inte är allmän påverkad så tyckte han inte att övriga prover behövdes tas i nuläget. Vi skulle iaf höras av i slutet av veckan för att se så allt går åt rätt håll.

AnnaFagerell
0

#5 Men man måste väl labba ett blodprov för att få svar på infektion?! Du skrev ju värdena var förhöjda, hur labbade han provet? Bara nyfiken

polgara
0

Han hade en liten manick där han kollade blodet i. Typ en sån som människor kollar blodsocker i fast mkt större, som de kollar infektionsbilden med. En mkt smidig liten apparat, tog ca 5 min så visade det resultatet.

AnnaFagerell
0

#7 Spännande… aldrig hört talas om det faktiskt men tekniken går framåt Glad

HeidiH
0

Man tar inte typ snabbsänka på hästar? Hoppas hon piggar på sig!

polgara
0

#9 Jo det var typ det han gjorde, behövdes bara en liten droppe blod till provet dessutom

zettan
0

åå saknar Ionel den underbara veterinären. Men hoppas ditt sto piggnar på sig igen. och hälsa Ionel om du pratar med honom igen:D

polgara
0

#11 Det var inte Ionel idag, blev en annan då han var upptagen med annat

polgara
0

Idag hörde jag inte henne hosta en enda gång, hoppas hon är på bättringsvägen

Herkules1999
0

Min Herkules brukar få lunginflammation nästan varje år, då flåsar han mycket och hostar. Då brukar min mamma ge honom antibiotika. Det hjälper. Glad

Hanna-D
0

När jag hade ut distriktsveterinären för några dagar sen sa hon att det var extremt mycket hosthästar i år, hon visste inte vad det berodde på. Hoppas din häst mår bättre nu!

polgara
0

Jo bägge hästarna som insjuknade är nu friska o krya igen