Hosta?
Min Polgara har fått en fruktansvärd torrhosta. Hostar nästan oavbrutet. Ingen snuva eller i övrigt allmänpåverkad, äter o dricker som vanligt. Nån som har nått förslag på vad man kan göra? Givetvis ska jag ringa min veterinär imorgon bitti o höra med honom, men vill gärna ha lite tips o råd fram tills dess.
Hon går på bete med mina andra pållar o ingen annan har nån hosta eller liknande

Nu är iaf veterinär kontaktad, nu får vi se vad han säger efter han undersökt henne

Min muller är dammkänslig och får torrhosta på somrarna om det är dammigt. När han har varit som allra värst i torrperioder så har jag ställt honom i box och dränkt in denna i vatten så det ångar. Det lindrar slemhinnorna och jag tycker det blir lättare för honom att hosta. Vitlök och alger fick min gamla hosthäst, och algerna hjälpte bra.

Nu har veterinären undersökt henne, bldprov togs som visade något förhöjda värden, virusinfektion o bronkit. Ska ha Hippotrim i 7dagar o Ventipulmin 2ggr/dag. Man blir fattig av att ha häst. Funderar på o sälja av hela bunten o åka på en låååååååååååång sol semester
#3 Är provet redan labbat och klart? Imponerande… Lycka till med henne
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Veterinären tog enbart prov för att se om hon hade en infektion o den utrustningen hade han med sig. Iom att hon inte är allmän påverkad så tyckte han inte att övriga prover behövdes tas i nuläget. Vi skulle iaf höras av i slutet av veckan för att se så allt går åt rätt håll.
#5 Men man måste väl labba ett blodprov för att få svar på infektion?! Du skrev ju värdena var förhöjda, hur labbade han provet? Bara nyfiken

Han hade en liten manick där han kollade blodet i. Typ en sån som människor kollar blodsocker i fast mkt större, som de kollar infektionsbilden med. En mkt smidig liten apparat, tog ca 5 min så visade det resultatet.
#7 Spännande… aldrig hört talas om det faktiskt men tekniken går framåt 

Man tar inte typ snabbsänka på hästar? Hoppas hon piggar på sig!

#9 Jo det var typ det han gjorde, behövdes bara en liten droppe blod till provet dessutom

åå saknar Ionel den underbara veterinären. Men hoppas ditt sto piggnar på sig igen. och hälsa Ionel om du pratar med honom igen:D

#11 Det var inte Ionel idag, blev en annan då han var upptagen med annat

Idag hörde jag inte henne hosta en enda gång, hoppas hon är på bättringsvägen
Min Herkules brukar få lunginflammation nästan varje år, då flåsar han mycket och hostar. Då brukar min mamma ge honom antibiotika. Det hjälper. 
När jag hade ut distriktsveterinären för några dagar sen sa hon att det var extremt mycket hosthästar i år, hon visste inte vad det berodde på. Hoppas din häst mår bättre nu!

Jo bägge hästarna som insjuknade är nu friska o krya igen