Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 1502 ggr
Joystick
0

Utställning och klippta hästar

Vad gäller egentligen för regler med detta?

Jag kör ju Pegasus regelbundet och Joystick kommer att köras mer nu.

Jag har börjat täcka killarna men det hjälper inte.  Kommer att behöva åtminstone spårklippa grabbarna för att jag ska kunna köra med de i höst och vinter så vi kan vara förberdda inför en ev kommande tävlingssäsong.

Så  hur gör jag? Nu kommer jag att köra relativt MYCKET fram tills utställningen den 25 september. Den som kommer på våran utställning i Sikeå kommer att märka varför..

Pegasus är då den som ABSOLUT måste vara klippt då herrn vill väldigt mycket

Anna-Carin

ThiffannyJ
0

Du måste ha intyg på att de tävlas.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Joystick
0

Fast de TÄVLAS ju inte nu. Tävlingssäsongen här uppe är ju slut nu Inga tävlingar förrän i mars tidigast.

Men vi måste ju träna!

Nåja de får väl va svettiga pållar till den 26 september då

Anna-Carin

ThiffannyJ
0

Jag tror tyvärr att det bara gäller vid tävling.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

cinna
0

*spinner vidare*

Hur är det med intyg från en tränare då? Kan det gälla? Jag menar att h*n kan intyga att ponnyn faktiskt tränas för tävling?
Träningen pågår ju hela året även om tävlingsäsongen är bara sträcker sig över ett par korta sommarmånader…

Joystick
0

Nu vet jag ju inte om detta gäller generellt MEN

Jag har då kontaktat Hans Persson som ska dömma i Sikeå. Å enligt honom är det helt OK att jag klipper hästarna för deras välbefinnande så länge jag ej klipper man och svans.

De kommer att bedömmas som vanligt.

Kris_J
0

Följande stipulerar proppen: "Endast tävlande ponnyer (intyg krävs) får klippas för sitt välbefinnande."

Veritas odium paretFörvånad

Ellinor Johansson
0

# 5 Kan du inte köra lite lugnare de tre veckorna fram till utställningen?

När Thiffanny bodde hemma kördes Touch of Gold regelbundet hela vinterhalvåret. Han var inte klippt och tävlades på vinterutställningarna. Hon fick anpassa körning och träningarna efter hans kondition och väderlek

Joystick
0

#7 Det är inte så att jag kör hårt så.

Pegasus är då en väldigt arbetsvillig ponny.  Han svettas väldigt lätt då han "jagar upp sig" Det behöver alltså inte handla om att jag kör så mycket mer än ett lättare dressyrpass.

Konditionen har INGET med det hela att göra i Pegasus fall. Han har en mycket god grundkondition och dessutom en järnvilja att arbeta.

Han svettas då alltså än om jag kör ett SKRITTPASS dressyr.

Men nu har jag ju Hans godkännade att klippa så vi ska göra någon form av spårklippning. Jag kommer ändå "bara" att visa Joystick och Pegasus i Sikeå 25 september.

Kris_J
0

Har verkligen domaren rätt att ändra proppen?

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#9 Troligen inte… men så länge ingen klagar så…  Själv kan jag tycka att det kvittar.

#8 Jag skulle inte klippa nu utan vänta. Pålle får en mycket bättre sida oklippt… Du kan få mer poäng faktiskt oklippt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ellinor Johansson
0

# 8 Kan du inte hitta något annat sätt att akivera ponnyerna på  de knappt tre veckor som är kvar till utställningen så att pålle inte svettas så mycket? Din pålle är ju ganska ung du kan ju låta honom få en vila fram till utställningen om du inte ska tävla förrän i tidigasti mars.

Om inte det går med din pålle kanske man får välja om man vill ställa ut eller köra. Ändra på proppen är nog ingen bra idé.

Ellinor Johansson
0

Jag har oclkså haft en pålle som svettades så lätt. Han var jättesnäll att sela men jagade upp sig innuti så han började svettas massor bara att vi selade. Innan vi kom av gårdsplanen var han sjöblöt.

Vi lade ner körning ett tag och tränade lite som agillity (detta var innan agillity fanns) det hela gick ut på få honom lugn och vinna hans totala förtroende så han inte skulle lägga all kraft på att stressa invärtes.

Joystick
0

Oj oj oj

Hurvida domaren får ändra i proppen eller ej har jag ingen aning om. Är som sagt var inte insatt i det här med utställningar.

Jag ställde en fråga till domaren som ska döma och fick mitt svar. Därmed tycker jag inte att det finns så mycket mer att säga om det för min del.

Intressant dock som #10 påpekar att hästen får en annan sida när han är klippt. De hade jag inte en tanke påSkäms

#11 #12 Både Joystick och Pegasus KOMMER att ställas ut på denna utställning! Klippt Pegasus eller ej ja de får jag fundera några gånger till på.

Att inte köra mina killar på 3 veckor och framför allt inte Pegasus då skulle han vara olyckligare än olyckligast.

Sen finns det stress och stress hos hästar som sagt.  Pegasus och jag har en mycket bra relation. Han litar på mig och jag på honom det råder det inga tvivel om. I somras kom grannens valp springandes över vägen till oss när vi körde på legdan och hon vägrade lyssna på sin matte eller husse.  Hon sprang runt och skällde sprang mellan benen på Pegasus och höll på i 10 minuter innan hon gav sig. Vad gjorde Pegasus då? Jo hans matte hade sagt åt honom att stå stilla så han stod stilla och väntade på kommando att få gå. Tittade lite nyfiket på hunden..

Vi har sen den dagen han kom till oss jobbat med diverse "konstiga saker" för att bygga upp det förtroende han har idag. Så hans svettningar beror inte på att han är stressad invertes så.

Anna-Carin

AnnaFagerell
0

#13 De ser annorlunda ut klippta och får då andra poäng… kommer man inte ifrån, utställning är ju en skönhetstävling…
Du kan ju köra dem ändå. Lite lättare bara och vad gör det om de svettas?? 3 v går fort =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus