Godartad tumör
I går fick vi klart vad det var för svulst som Unni har över ögat, i ögonlocket. Det är en godartad tumör, som växer väldigt snabbt.
Min fråga till er är: har ni någonsin varit utsatta för detta, eller liknande ?
Vi ska börja behandla henne i augusti med cytostatika. Så får vi se hur det går. 60-70 % blir återställda.
Jag vill inte ha någon diskussion ang. detta, utan vill bara utbyta erfarenheter med någon/några som varit utsatta för detta.
Såg en gång på djursjukhuset en som hade tumör vid ögonlocket. De sövde ner hästen (varmblod) och tog bort tumören. Hästen blev (såvitt som jag minns) återställd. Gå in och sök på SVT Play och på djursjukhuset. Kanske har de kvar programmet de visade det i. Det står på programinfon vad de har för djur med. ;)
"1 Tack för det svaret. MEN, de har sagt på Strömsholm att det inte går att operera. Om man börjar "reta" tumören med att sticka i den, eller försöka operera bort den, så sprider den sig ändå snabbare.

Jag har haft en hund med en godartat tumör som satt precis vid ögonlocket och den op. bort en/två ggr då den pekade in mot ögat men som sagt den fortsatte att växa hela tiden. Tror vi op. bort ca 1 gång per år, men då tog vi den innan den blev förstor.
Nu fick hon det när hon var ca 13 år gammal och när hon var 16 år så fick vi ta bort henne efter en livmodersinfl.op
Någon medicin vet jag inte att hon fick för det. Nu var det ett antal år sedan.
"3 Det verkar som om det vore något liknande som min häst har. Vet. vill inte operera då det sprider sig mycket fortare då. Och om man inte behanlar tumören alls, så kommer den till sist att täcka hela ögat. Så vad är alternativet ?
Nej någon medicin finns nog inte, annat än som kräm eller injektioner.
Jag kan inte tro att detta är så ovanligt att inte fler råkat ut för det. Så jag ber att ni som har haft liknande besvär att berätta hur det kunde botas, eller inte kunde botas.
Så hemskt tråkigt.
Problemet är väl att hästen kan ha fler tumörer i hela kroppen… Reta den ena och de andra kan visa upp sej… Vet vad jag talar om då jag avlivat en shetlandsponny på grund av tumör i halsen och buken.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Min kompis har en på sin fjording! I närheten av ögat! Behandlats med en kräm som är celldödande, de ingick i något försök. Hjälpte inte, nu har den börjat expoldera i tillväxt, så jag tror hon överväger operation, till följd att hästen blir blind, och att tumören eventuellt ändå återkommer. De vill ju inte op för det är en extremt stor risk att den fullständigt exploderar av det. Räcker att en cell blir kvar så är det kört..
"Krämen du talar om var på förslag på sjukhuset. Men vi avstod den eftersom tumören sitter så nära ögat. Och kommer det kräm i ögat kan hornhinnan skadas.
Någon operation blir det inte i nuläget, eftersom det är som du säger, tumören fullständigt exploderar.

Fy så trist! Säg till om du vill komma i kontakt med min kompis, om ni vill prata ihop er lite. Trist med sånt skit!!
Idag har vi varit på Strömsholm, och Unni har fått sin första cytostatikabehandling. Hon kommer att få 2-3 behandlingar till med 14 dagars mellanrum. Så det ska bli spännande att se om tumören kommer att krympa, och förhoppningsvis försvinna av denna behandling.
Om inte, ja då vet jag ingenting om vad som kommer att hända. Det är bara att hålla tummarna för att det går vägen.
Men denna behandling kommer tumörområdet att spricka i små små sår, som det rinner sårvätska och ev. var ur. Det låter väldigt läskigt tycker jag, men det är väl bara att bita ihop och tvätta och hålla rent förstår jag. (man kan likna detta vid hur det var förr när man blistrade ex. för spatt, då blev det ju många små sår som det rann något ur)
Jag håller allt på att den krymper
Jag har varit med om en ink (godartad tumör) samt en tumör i testickeln. Båda delar har gått bra :)
Hakuna matata!
Unni har fått sin tredje cytostatikabehandling idag. Hon får sprutor direkt i tumörområdet och i tumören. Idag ser det ut som om det har gjort någon verkan i alla fall.
Det jag skrev om att det ska spricka sönder, var inte riktigt rätt. Det kan spricka och är en normal reaktion av behandlingen. Men det är inte alltid det gör det. Och Unni är fortfarande hel och fin.
Hon ska få en fjärde behandling om 2 veckor, och sedan ska vi vänta i 3 månader för att se hur det gått.
kajsa-kavat

Hoppas det går vägen!!