Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5886 ggr
abbe75
0

DNA-Test

Hej.

Jag har en hingst på 2år och jag undrar om man kan DNA-testa honom redan nu?

Om det går och jag skulle göra detta nu, måste jag göra om det vid 3-års testet eller om/när han blir godkänd som hingst? Motivera i så fall varför jag måste göra om det.

Vad kostar ett DNA-Test och hur går man till väga när man ska ta det?

ThiffannyJ
0

Du behöver inte DNA testa för att göra treårstestet.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

hon menar nog premieringen och då ska man väl ta dna oavsett?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ellinor Johansson
0

Om han blir godkänd på hingstpremieringen ska du även skicka i här från hans mamma. Det kan var bra att be om håret redan nu så du har det i säkert förvar hemma.

Ahnna
0

Jag var med när han blev till så vem modern och fadern är behöver du inte fundera över i alla fall. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SaraDoos
0

Jag betalade förra året 560:-+ moms (700:-) för ett DNA-test.

Miica
0

Så om man DNA-testar sina föl mot mor och far. Måste man ändå göra om detta om det är en hingst som visas på avelsvärdering?
Då är det ju redan gjort menar jag?

AnnaFagerell
0

#6 Alla som blir godkända ska DNA testas på plats, detta för att det ska vara rätt hingst som visats… Man måste inte DNA testa sina föl, de flesta gör det inte

Miica
0

#7 Medveten om att man inte gör det på föl. Eller att det inte är ngt måste iaf =)

Kratern
0

#7 Räcker det inte med chipet (som borde sitta i)?

AnnaFagerell
0

#9 vet inte, och det beror ju på hur gammal den e om den har chip el ej

AnnaLundin
0

Man kan ju se till att den är chippad när DNA-provet tas och att det är en ID.kontrollant som tar provet.

AnnaFagerell
0

#11 Det hjälper väl inte? Blir den godkänd på premiering ska väl dna tas om?

Fidelia
0

#12 Om chipet stämmer överrens med DNA-typad häst och numret är registrerat hos SLU ska man väl inte behöva ta om det?

ThiffannyJ
0

#12 Jag vill minnas att man måste ta om DNA på prem. platsen, annars är hingsten inte godkänd. Men jag vet inte varför egentligen, om den redan är härstamningsverifierad och chippad och allt finns i passet…

#13 DNA-typad innebär bara att man skickat in hår till SLU. Dvs, man talar om att detta är DNA:t för ponnyn Pelle.

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#14 Det är väl för att säkra att det är rätt häst som visats upp? Alla är ju inte chipmärkta än

ThiffannyJ
0

#15 Antagligen.

www.minishetland.com

Fidelia
0

#14 för att ponnyn ska vara DNA-typad krävs att de tagit fram DNA ur taglet. Så fort detta är gjort kan de köra dem mot föräldrarna i databasen (under förutsättning att bägge finns). Alltså borde det inte behövas igen om ponnyn är chipmärkt. Annars fyller ju inte chipet nån funktion.

ThiffannyJ
0

#17 Precis, och då blir ponnyn härstamningsverifierad.

www.minishetland.com

Fidelia
0

#18 Helt riktigt, det var precis så jag menade. Den ska inte behöva DNA-typas 2ggr för att kunna göra en härstamningsverifiering. Är den typad så finns den ju redan i systemet. Fånigt att behöva skicka nytt tagel och göra om det då.

AnnaFagerell
0

#19 Än så länge är ju reglerna att alla ska dna typas på plats… men ta upp detta så kanske det ändras =)

Fidelia
0

Från förra året ska ju alla chipas. Så då ska det ju inte ligga något hinder tycker jag.

Jag har ju funderat på att DNA-typa alla föl som föds här från i år.

stallostby
0

700 kr för DNA test var inte så farligt. Onödigt utgift för en fattig.. Gäller det alla orsaker? som att man inte får papper från hingstägaren?`Vill ordna passet snart..

AnnaFagerell
0

#21 Det visas fortfarande mkt äldre hingstar än så på premiering

Milla
0

Jo man måste ta tagel på premieringen om det är så att hingsten är godkänd där även om dom är härstamningsverifierade sen tidigare samt har chip. Jag har frågat då jag har två hingstar som är både chipade och härstamningsverifierade. Sulle det visa sig att någon av dom går hela vägen så kan jag säga att jag mer än gärna betalar den kostnaden igen, dock tror jag inte det blir samma pris då dom ser att dom redan är kollade.

Men oavsett så går någon av dom hela vägen så betalar jag glatt jo jag gör faktiskt det!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaFagerell
0

#24 Det förstår jag så väl Skrattande

Fidelia
0

#23 Men om de är äldre och inte chipade måste man ta tagel. Det tycker jag också. Frågan var om det var nödvändigt när de var chipade.

Charlotte-J
0

Och om en hingst är godkänd i annat land, chippad och DNA testad mot sina föräldrar i det landet så måste det göras om igen i Sverige. En onödig utgift kan jag tycka när alla papper är i ordning och inskickade till SPAF och hästen kan "läsas av" på plats så att det är rätt häst. Varför måste man misstro alla? Då fyller ju egentligen chippen ingen funktion när man ändå måste DNA testa att det är rätt häst som bär det chippet!

Amor vincit omnia Kyss

MadeleneJansson
0

# 26 Men ett chip är ingen garanti för att det är rätt ponny! Var en hingst för ngt år sedan som blev godkänd, han var chippad och när man gjorde DNAtest i samband med avelsvärdering så var det fel häst. Fölen hade blivit förväxlade innan chippet sattes dit!

Han gjorde sedan ny avelsvärdering med sin rätta identitet och är idag godkänd!

Jag som ID-kontrollant kan inte alls veta om det är rätt föl som står framför mig utan måste lita på ägaren. Undantaget är dock om fölet har en färg som inte är möjlig med angivna föräldrar.

Tycker det är bra att hingstarna kollas innan dom får sitt RS-nummer, då vet man att det är rätt individ. Det händer inte så sällan som man skulle önska att det blivit fel.

OCH har man en hingst som redan "finns" i DNA-basen, blir det lika dyrt att kolla honom en gång till då?

AnnaFagerell
0

#28 Fast är den redan dna testad och chipad så är det ju en garanti om chipet läses av igen på plats… då är det ju rätt häst

MadeleneJansson
0

# 29 Ja det förstår jag. Jag tolkade det dock som att # 26 tror att chippet i sig är en garanti, vilket det INTE är utan DNA-analysen!

Fidelia
0

#30 precis som #29 skriver så var det om hingsten är chipad och man som unghäst tar en DNA-typning på honom så är ju chip och DNA redan sammankopplade. Då borde det räcka med chipet som garanti. Det var vad jag menade.

AnnaFagerell
0

#31 Men det står klart och tydligt vad som gäller för alla hingstar i dagsläge och då kan man inte bara ge någon annan andra direktiv på plats… ska vara lika för alla… i framtiden borde det dock gå att ordna tycker jag

stallostby
0

Någon som har numret till SLU??

Linda-A
0
Häst

Tel: 018-67 28 04
Fax: 018-67 28 48
Tel tid: Må-Fre kl. 8.00-9.00 & 12.00-13.00
E-post: HGENlab@hgen.slu.se

stallostby
0

Tack! aj då, försent att ringa idag då..

Fidelia
0

Varför tar man inte nytt DNA-prov när de visas igen som 4-åringar? Är testet mer "giltigt" för att det togs vid premiering än om en ID-kontrollant gjorde det innan premiering på chipmärkt häst som 2-åring?

Jag tycker det är dags för ett nytt förfarande på chipmärkta redan härstamningsverifierade ponnyer. Men är själv värdelös på skrivelser.

AnnaFagerell
0

#36 Vem skulle inte komma med rätt hingst som 4 åring?? Då är den ju redan visad och godkänd

Fidelia
0

#37 Det händer väldigt mycket mellan 2.5år och 4år. Dessutom avlägger man bruksprov som 4-åring. Vem vet helbrorsan som ser lika dan ut kanske är toppensnäll att köra medan den "riktiga" hingsten inte går att köra.

Jag har inte ens för mig att de läste chipet.

ThiffannyJ
0

#38 De gånger vi varit på prem andra gången med hingst för att avlägga bruksprov har man kollat chippet samt virvlar vid veterinärbes.

www.minishetland.com

Fidelia
0

#39 ok, det var ju alltid något. Under förutsättning att de är chipmärkta. Men det är ju krav på nu. Så i framtiden blir det ju inga problem. Flera av shettisarna jag ID-kollat har ju bara en virvel i pannan och inget mer. Så chip är riktigt bra.

Men om det då räcker med chipläsning som 4-åring bör det göra det vid första bedömningen också.

stallostby
0

Mailade SLU i förrgår ang provtagning för DNA-koll av föl som ej är inrapporterad och idag kom brevet med provtagningsmaterialet!!

Tyvärr hinner jag inte få det klart innan sista september, för det är väl då passansökan skall inkommit? Så man få betala en högre avgift då eller hur?

AnnaFagerell
0

#41 Varför hinner du inte det?

stallostby
0

Analysen tar en månad.

Kratern
0

#43 Men kan man inte komplettera med analysen senare?

stallostby
0

vet inte.. hur skall jag kunna skicka in signalementbeskrivningen.. Kan man få en sådan blankett?

Charlotte-J
0

#45 Det måste du ta ut en ID-kontrollant som gör. Man får inte signalementsbesriva egna hästar om man inte är ID-kontrollant.

Amor vincit omnia Kyss

stallostby
0

ja det vet jag. Har aldrig sagt att jag ska göra det själv. Men blanketten ska jag ju få någonstans ifrån?

PP
0

Den har id-kontrollanten med sej.

stallostby
0

Fick man inte den från hingstägaren? eller hur vet jag då att inrapporteringen är ok? då skulle jag kunnat tagit ut en id-kontrollant för längesedan?

AnnaFagerell
0

#49 Du ska få betäckningsraporten av hingstägaren som behövs vid id kontrollen men signalementslappen har id kontrollanten

stallostby
0

så var det kanske. En viktig fråga på blanketten från SLu, skall man kryssa i,  undersökningen avser: Härstamningskontroll genom DNA ? blodtypning ? ID-kontroll genom DNA ? Blodtypning ?

skall jag kryssa alla fyra rutor eller vad??

(inte lätt att få svanstagel med rötter som skall vara rent, inget schampo,svett,vatten eller stöv,tagel från annan häst…Lyckades svika Gavinas förtroende när jag ryckte henne i svansen, fick några strån men kanske inte tillräckligt, men när jag kom hem hade jag tappat påsen!!)

stallostby
0

Har iaf fått svar att det är härstamningskontroll jag skall kryssa i. Både DNA och blodtypning då antar jag och gör så. (jäkla besvär och onödig kostnad när hingstägarna inte tar sitt ansvar!)

Hanna-D
0

#52 Ska du kolla både DNA och blod? Det räcker väl att testa det ena och blod testar man väl inte längre?

stallostby
0

#53 stamboksföraren talade inte om vilket, så jag får väl kryssa båda för att vara säker, eller tror du det räcker med DNA? det borde ju innefatta det mesta…

AnnaFagerell
0

#54 Det ska enbart vara DNA

Ove-D
0

När jag visade en 3-årshingst som var DNA-kontrollerad (härstamningsverifierad mot moder och fader via HÅR) och chipmärkt sedan tidigare så behövde han INTE lämna hår/DNA-verifieras igen på premieringen.

stallostby
0

#55 Då gör jag så! tack!

Att det ska vara så svårt att få ett korrekt svar!! Tycker nog stamboksföraren kan lämna utförligare svar. (både vad det gäller detta samt min tidigare fråga ang pass på avlivad ponny, då jag räknar med att skicka in en kopia på avlivandet vilket jag inte blev besvarad på!)

Hanna-D
0

Om du kryssar i båda så körs ju två likadana test, en med blod och en med DNA och jag antar att ni inte tagit blodprov på ponnyn i fråga? Alltså är det DNA du ska kryssa i.

stallostby
0

Nej, något blod har vi ju inte lämnat på henne, så DNA är väl självklart, tack för svaret.

Ove-D
0

Vissa riktigt gamla hingstar har lämnat blod. För att kunna DNA-kontrollera mot fadern är det därför bra att kontrollera med SLU om vilka tester man ska ta.

Jag har varit med om en person fick reda på att fadern till hennes sto hade bara lämnat blod. han var nu död och det svar de fick från SLU då var att det krävdes blodprov på stoet för att härstamningsverifiera henne.

Ellinor Johansson
0

Du har nog missuppfattat SLU mina gamla ston härstamningsverifierade med blod. När de sedan fått hingstar godkända som skulle kollas med DNA mot modern tog SLU ut DNA profilen ur blodet.

Ove-D
0

VEM är det som har missuppfattat SLU? JAG? O ch i så fall i vilket fall?

I fallet jag beskrev i #60 så beslutade de att skaffa pass via ASRP istället för SSS trots att stoet hade full stam men fadern hade lämnat blod. De tyckte det blev för dyrt med blod. Det var iaf det som de meddelade till mig, men det kan hända att DE hade missuppfattat vad SLU meddelat i så fall…

I vilket fall som helst är det väl inte FEL att kontakta SLU för sina frågor?

Ove-D
0

Men om man går tillbaka tillfunderingarna i #0 så kan man när som helst göra en härstamningskontroll oavsett sto, hingst eller valack men om man funderar på att visa sin hingst så är det bra att i så fall göra det i god tid innan avelsvärdering/premiering så att man har fått tillbaka papprena från SLU. Annars kan man lika väl vänta till att göra det på plats på premieringen.