fång
hur lång tid har det gått innan era fånghästar börjat bli bättre när man satt in behandling? Tyckte först hon blev bättre men nu har det ej blivit bra på 1 vecka. Förra gången gick det bara ngr dagar sen märktes en stor förändring. Ringde vet. i dag men missade teletid får ringa igen i morgon…

För mitt sto så tog det 10 - 15 dagar med Finadyne innan hon var något lite bättre, tyvärr ingen snabb process … Sedan fick vi direkt sätta in en kur till då hon inte blev tillräckligt bra efter den första … slutligen fick vi fångsko henne och först då blev det en markant förbättring.
Detta är vår erfarenhet och det finns säkert andra sätt att gå tillväga. Men jag minns att det tog smärtsamt lång tid …
ja då ska jag inte bli rädd ännu att det ej blir bra. Kanske är dåligare denna gång för att det ej var länge sen hon hade det heller. Förra gången var det flera år sedan sist…
Fångsko? Hur gör man då?

Hej
Har tyvärr också fått ta bort en älskad och kär vän för snart ett år sedan, vi testade allt skorna från hööks, coli cure, och smärtstillande, han kostade mig otroligt mycket pengar då han dessutom var oförsäkrad.
Av vad jag fått veta om fång så ska de inte ha ont mer än tre veckor max, har det inte gått över då så kommer det troligen inte att göra det, någon som varit med om något annat får gärna skriva om det men det är en hemsk plåga att se de lida så, våran ponny fick lida mer än han borde då min veterinär inte ville säga till mig att de var kört och sa till mig att det skulle bli bättre.
Det är tyvärr min erfarenhet och jag hoppas din häst snart blir bra och att du inte behöver gå igenom det jag behövt gjort.
Mvh Josefina Å

#3: Vi lyckades häva fången i den första vevan, stoet fölade och blev mycket bättre. Tyvärr kom det tillbaka igen året efter och då så kraftfullt att vi tyvärr fick ta bort henne …
Fång är en mycket smärtsam och grym sjukdom!
har ni ngn info om hur ärfligt det är om det finns ngn underrsökning på det som man kan läsa?
#5 Jag har aldrig hört talas om några undersökningar om ärftlighet på fång.
Om din ponny inte har blivit bättre efter en vecka så är det nog läge att byta strategi. Det finns några olika läkemedel man kan ge som har liknande effekt, där de fungerar olika bra på olika hästar. SÅ se till att få tag i veterinären och få något annat utskrivet a.s.a.p…
Min erfarenhet av fång
Våran Märta fick fång liknade symtom i juni hon stod inne några dagar sen försvann symtomen. På sensommaren fick hon Ehrlichia och behandlades med ett prepparat som kan framkalla fång. Det gjorde det med besked. Märta behandlades 10 dagar med Fenyl någonting hette det.
Samtidigt som hon fick medicinen fick hon Protexen för tarmbalansen, efter avslutad medicinering har hon fortsatt med Protexenet. Nu går hon på lösdrift med fri tillgång till höselage. Hon kastade sitt föl efter medicineringen, vet inte om det var medicinen eller smärtan av fången som gjorde att hon kastade.
Jag kommer att flytta henne till en gräshage så fort det börjar komma gräs så hon övergången till gräs blir naturlig.

Tror inte personligen att det är ärftligt, våran ponny levde 10 år efter första anfallet, hans sista anfall var nog de tredje och det kändes hårt när jag fick veta att det troligen berodde på halmen, hade bytt halm leverantör och fick av misstag havre halm =( såg det inte själv heller och han fick lite sånt i stället för mer hö.
Men det blev aldrig bra den gången, jag var ut på nätet och hämtade info, kan ha varit på jordbruksverkets sida men jag är inte helt säker. Har papprena någonstans men eftesom vi flytat vet jag inte riktigt vart de ligger.
Jag har fått för mig att havren är boven och fodrar inte mina andra shettisar med det, men det kan ju vara fel också men det var det som orsakade fången på våran Domino.
Mvh Josefina Å
#8 det var nog kanske inte havren i sig som gjorde att din ponny blev sjuk, utan jag tror mer på att det var själva bytet mellan de olika halmslagen och att du helt enkelt hade otur då.
Man vet idag att det är kolhydrater, vissa specifika varianter, som utlöser fång.
Håller med Ellinor för övrigt, man kan alltid prova att ge Protexin eller Probimin, som båda är tarmflorestabiliserande medel. Det är ju obalans i tarmfloran - som orsakats av nämnda kolhydrater från maten - som gör att det blir fång i slutänden. Kan man stabilisera tarmfloran så är mycket vunnet.

Det känns väldigt bra att många har positiva erfarenheter av Protexin m.m. så att man kan prova detta om man (gud förbjude!) drabbas av denna fasa igen!

Jag började ge mitt sto Protexin i julas då hon fick fång och hon har, peppar..peppar, inte visat ngt igen. Ännu…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Vet var hos mig igår för Carmencita har fått fång. Hon skulle få fenylbuta i 7 - 10 dagar. Max 1,5 kg hö om dagen. Vad kan man köpa Protexin? Är det på recept?

#12. Jag köpte det från ett företag i Höör. Jag PM:ar telefonnumret till dig.
Om någon mer vill ha dessa uppgifter kan ni höra av er.

#13: Du får gärna PM:a mig om det också!

#9 Båda gångerna han fick fång hos oss berodde på havre, första gången när min lilla syster i smyg gav honom stor mångd havre för hon tyckte ju att hennes lilla ponny också skulle få lite gott, han fick då inte någon allvarlig symptom utan det gick över relativt fort, andra gången vet jag inte vad han fick det av, för vi lånade ut honom som ridponny och de ringde på våren och när jag åkte och tittade på honom såg jag direkt att det var fång igen. Plockade då hem honom och två år senare kom missen med halmen det var nog kanske att han blivit mer känslig då också.
Vi fick aldrg några tips om protexin, utan coli cure som de tog in från england och det kostade 800 kronor.
Provade även med skorna från Hööks men de hade dock liten effekt.
Mvh Josefina Åslund
Pm:a mig också! Dock har det vänt, hon är bättre!
var nere o hon är inte alls bättre, hem o ringde annan vet. då jag fortfande inte fick tag på min. Hon rekommenderade att man inte gav fenodyn mer än 5 dagar i sträck? Förra gången skulle jag ge det i 1vecka, det vad va min vet. sa då?
Denna sa att det ej va bra o ge det för länge. Nu verkar det ju inte hjälpa heller så. Honsa att jag inte skulle ge mer utan bara låta henne stå till efter helgen på boxvila och med bara hö o äta. Sen röntga benen nästa vecka. Fick tid i Helsingborg på onsdag. Måtte vädret blivit bättre till dess. Har ändå 15 mil nästan t Helsingborg. Inte kul o köra med en sjuk häst på dåliga vägar.
Vad hade ni gjort?: gett henne fenodyn tills onsdag för att hon ska slippa ha ont eller göra som vet. sa? Andra har ju fått rekommenderat o ge i upp till 10 dagar!?! Vad göra?

#17: Vi fortsatte t.o.m. i två kurer (2 x 10 dagar) på veterinärens inrådan eftersom vi inte kunde se någon förbättring.
men de rekommenderade inte er att röntga den emellan? denna vet. jag pratade med tyckte inte jag skulle ge mer nu utan ha en paus emellan. Vet inte hur jag ska göra…ringer nog min "egen" vet. i morgon o hör vad hon säger hon har bara hästar. Hoppas hon är frisk i morgon(vet. alltså).

#19: Röntgen eller inte … faktum kvarstår ju att hästen har jätteont och måste få hjälp med att bli av med smärtan. Mitt sto var dessutom högdräktig och tung … I just vårt fall så blev det ingen märkbar förbättring förrän hon blev fångverkad och skodd.
dagen innan fången kom blev hon verkad. Inte fångverkad men vet. trodde att verkningen gjort så det brutit ut också. Ska kanske prata med hovis oxå. Värsta är ju vädret -ingen kan komma hit o jag kommer ingenstans.

#21: Är du säker på att det är fång hon har fått? Det kan inte vara så att hon ömmar efter verkningen, om hovslagaren t.ex. verkat för hårt? Det är ju oerhört smärtsamt även det.
samma symptom som förra gången..ömmar, svettas o varm i hovarna…är dock inte hundra…
fick ju det pga betesbyte förra gången o det var samma nu. Tänkte mig inte för utan släppte henne i ny hage utan invänjningsperiod. Har också börjat ge dem bara hö o ingen betfor längre…kan det också påverka? att det kommer fång pga att man tar väck ngn mat från dem?
hon är nu bra från fången efter att hon fick ny medicin. Frågade vet. om det fanns ngt o ge i förebyggande syfte ex naturfoder typ (protexin) då sa hon att det bästa man kan ge är vanlig bakjäst varje dag. men att jag skulle vänta tills precis innan gräset börjar gro i hagarna! Ngn som har erfarenhet av att ge fånghästar bakjäst?
#24 detta var intressant. Det där med att man kunde ge dom bakjäst, jag gav min gamla bakjäst när hon började fälla och efter bara ett fåtal dagar så blev hon rejält sjuk i just fång. Vet sa då att det förmodligen var bakjästen som hade utlöst det på henne för det var det enda som vi hade ändrat på.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Vårat högdräktiga sto fick ju fång för någon månad sedan, hon går på finylbutazon, o enbart hösilage o lite halm, hon får mineraler i en gnutta betfor, men ingen kraft. Vi kör med gamla "bonde knep" oxå o det har fungerat förut men svårt på dräktigt sto, då hon behöver få i sig allt hon kan.
Detta med fång är en underlig sjukdom, o hur ska man egentligen göra med de dräktiga, hålla dem dräktiga säger en del.. men vårt sto fick det ju nu.. högdräktig.. jag fattar ingenting. Vi håller tummarna att fölis mår bra o snart tittar ut, så mamma Anja kan må bättre igen.
#25 det var ju riktigt märkligt! Vad ska man då tro på. Var på väg till affären o köpa Protexin t Zaffran när jag slog en pling t vet för o säga att hon var bra. Frågar henne då om det finns ngt naturläkemedel som kan ges förebyggande(har då tanken på att hon ska svara Protexin) men säger då vanligt bakjäst. Kör då hem istället och tänker att det är ju säkert billigare o lättare o få tag på än det andra. Tänkte att hon vet ju vad hon pratar om , min vet.
Men nu blev jag riktigt som ett frågetecken!!!
#27 ja jag säger det samma, jag vet inte heller utan bara vad min vet sa.
Jag vågar ju inte säga något om jästen
Vet ju inte heller till 100% om det var jästen som utvecklade fången på mitt sto.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Hrm vad gör man då? Vet sa iof att jag skulle vänta o ge tills det började växa igen i hagarna. Vill ju ändå veta vilket? Varför ska vet. säga olika saker? Ska behöva gissa sig till allt..Hrm!
ngn annan som har erfarenhet av att ge pållen jäst? Både positivt o negativt…

jag fick rådet att köpa Mag-och tarm, tror jag det hette på lantmännen. Det var Dyrt och det hjälpte föga. Det innehöll en stpr mängd jäst!
Jag litade på de erfarna folket här som prövat Protexin och stoet blev markant mkt bättre, tog en vecka ungefär sedan gick hon normalt!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag är helt lyrisk över vad Protexin kan göra, skulle aldrig exprimentera med något annat.

Jag beställde Protexin förra veckan och hoppas att det kommer snart. Hur ger ni detta? I något foder?
Kolla om det finns någon naturmedicin på hippo k9,örter för hästar. www.hippok9.nu
Ska man inte lita på vet. som är inriktad bara på hästar?
Konstigt att de kan ge så vitt skilda råd! Ska nog köpa protexin ändå! Hade en återförsäljare bara 1 mil hemifrån! Kanon..
Dock är ju Zaffran bra men har jag fattat rätt är det i förebyggande man ger det!?! Även dräktiga hästar?
#34 Det är inte säkert att veterinärerna känner till alla preparat som finns på marknaden. Och du kan fråga 10 veterinärer och få olika råd. Jag fick själv min första protexinburk av just en veterinär, som själv är hästägare….
#33 Beställde därifrån. INGEN av mina hästar äter de örterna. Spelar ingen roll vad jag blandar med.
#36 Hur mycket ger du? Om du ger dem full dos direkt, vilket kan vara upp till 1 dl, så vägrar de flesta. Har haft bäst resultat då jag smugit in det i maten typ 1-2 msk örter utblandat i fodret, och sedan ökat på med en msk i taget/vecka, tills fulldos uppnåtts…
Blir ännu mer nyfiken på Protexin nu…
#37 Började också med en matsked. Gick inte.

#37. Protexin är enkelt att få i dem, består av små pelletsar.