Licens 2007
Är det ingen som får lösa licens i år?
Eller hur har SSS tänkt det?
va??? var står det någonstans?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Vadå "var står det", jag ställde en fråga.
Jag kan då inte hitta någonting alls om hingstlicenserna så jag ringde till SH de säger att det inte går att lösa någon licens förrän SSS blir klar med några regler och det har ju än så länge tagit snart 1,5 år… ska Shetlandsaveln avvakta tills det blir klart eller hur har de tänkt sig???
#2 trodde du hade läst det någonstans,det var därför jag undrade .
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Men vi löste ju licens förra året , men tror kanske det ska ändras lite i priserna .
Ja men förra året fanns det ju hingstinformation om licenserna och avgifter på SSS hemsida, det är ju borttaget.
Brukar aldrig komma någon faktura på licenser förrän mars/april. Så info kommer säkert längre fram iaf.
Vad kostar licensen???
Det är ju ingen som vet nå´t om licenserna (utom möjligtvis SSS styrelse) för det finns ju ingen information om 2007 års licencer.
# 7 och 8 Informationen kommer säkert ni ska väl inte börja betäcka nu?
#9 Jag förstår hur du tänker men….
Nu har inte jag egen hingst , men tänker ändå…hur mycket kommer licensen kosta?…..vad ska hingsthållaren ta betalt utefter vad licensen kostar?
Som stoägare kanske man tidigt på säsongen vill höra sig för lite om olika hingstar och vad dom tar. I dagsläget kan inte hingstägarna svara på mina frågor då de inte ens vet själva. Det är väl ändå lite "knasigt" vi är ju trots allt inne i halva februari.
#10 Just det, jag tänkte inte på att det kan vara flera "prisklasser".

#11 Prisklasser? Ska licensen blir extremt dyr, eller vad är det frågan om? (Känner mig helt bakom flötet, vilket jag på sätt och vis är också!)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#11 Hmm… nu tänkte inte jag så mycket på de olika "prisklasserna". Jag tänkte lite mer vad det kommer att kosta över huvud taget. Själv använder jag bara "godkänd" hingst, men vad kommer DET att kosta t.ex? Ingenting är ju klart.

SH avgiften kommer nog att bli samma i år som förra året , tror ni inte det, brukar ju stå med i årets första shettis tidning

#13 Menar du att det kommer att bli (ännu) dyrare att använda en godkänd hingst? Varför då?
www.stuteriprecious.se
#15 Nej…jag undrar bara om det blir det.

#16 Okej, men varför undrar du det? Alltså, har det talats om att det ska bli det? (Jag har ju varit lite utanför de senaste åren, så ursäkta om jag har lite dumma frågor!) Jag har ju redan annonserat med mitt pris, så jag är förstås lite nyfiken på om alla andra kommer höja - eller sänka?
www.stuteriprecious.se
#17 Nja…funderingen uppkom när det inte står någonstans vad licensen kommer att kosta för hingstägaren. Blir den dyrare än förut så lär väl betäckningsavgiften kunna höjas. Som stoägare är det ju därför intressant att kunna planera även utefter vad hingsten kostar. Förstår du hur jag menar?

#18 Jo, jag förstår. Men inte kan den väl komma att höjas extremt mycket? Varför då i så fall? (Allmän fråga, inte riktat bara till dig.)
www.stuteriprecious.se
Snart mitten av Mars och ingen info???
Kanske någon ur SSS styrelse kan svara på hur de har tänkt ha det i år?

#20. Har du provat att kontakta SSS direkt? Jag tror inte de svarar här.

Jag måste ringa snart, om ingen info kommer, för mitt sto "ska" bli betäckt i början på maj är det tänkt… (Om hon inte avviker från brunstcykeln så bör hon vara redo då.)
www.stuteriprecious.se
´#22 brukar komma i mars… jag slka betäcka i april… inväntar pappret…
Tycker också det är konstigt att ingen info kommit. På russen har vi fått brev för ett tag sedan och licensen ska vara betald senast sista mars, om man vill betala den "låga" avgiften (rabatt 50%). Betalar man efter 1 april får man betala fullt pris, 600:-.
Finns ju faktiskt de som vill betäcka tidigt på året också…

tycker oxå det är konstigt, vi har ett sto som dom vill komma med så tidigt som möjligt, men det kommer bli svårt om det inte händer något.
ringer man SH säger dom att det är SSS som inte har bestämt sig. Konstigt tycker jag.

Vad säger SSS när ni ringer dit då?

Jag har funderat på en sak… För några år sedan efterlystes årets först födda föl, som var en shettis född i början på januari. Det stoet blev alltså betäckt i februari året innan - hur kan det komma sig, om man vanligtvis får licensinfo i mars/april, och ibland till och med ännu senare? Bara en fråga… (Så vitt jag förstod så var fölet fullstammat, det var alltså ingen betäckning utanför rullorna.)
www.stuteriprecious.se

Inget konstigt alls. Om man har stoet gående med hingsten hela vintern och hon kanske kastat sent eller så, då betäcker han ju om henne igen. Man kan ju inte hålla hingstarna borta från sina flockar bara för att man inte har licens… Om de nu får gå med sina fruar över vintern alltså. Det hör dessutom inte till vanligheterna att man betäcker med flit så tidigt, iaf inte shetland.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#26 Tycker du verkligen att varje enskild hingstägare ska ringa till SSS styrelse??
Har inte de något ansvar alls?
De är ju trots allt STYRELSEN.
Av principskäl ska jag inte ringa dit, jag tycker de ska ta sitt ansvar.

#29. Eftersom detta forum inte tillhör SSS tror jag tyvärr inte det lönar sig att fråga SSS styrelse här. Då återstår väl att ringa, skriva brev eller maila.

Näe, SSS styrelse svarar generellt inte på föreningsfrågor så här. De ur styrelsen som är här och skriver och läser gör det som privatpersoner. När de har besked att ge kommer det säkerligen på SSS hemsida.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#28 Det kan jag också förstå, men hur blir det med rullorna då? Det står ju att om hingsten betäcker innan hans ägare löst licens för det innevarande året så kan inte avkomman registreras, eller hur det står ordagrant. Jag vill till exempel betäcka mitt sto ganska tidigt i år, men om jag inte får någon info om licensen innan dess så kan jag ju inte göra det. Eller hur gör alla andra i liknande situationer?
www.stuteriprecious.se

#32. Tidningen skall ju komma nu i mars, informationen borde ju finnas där. Men du kan ju alltid ringa till någon i SSS och fråga, någon i avelskommittén kanske.

#33 Okej, bra! Jag ska inte betäcka riktigt än, men sista veckan i april/första veckan i maj, någonstans där, beroende på om lillan behagar brunsta enligt schemat eller om hon hoppar över…
www.stuteriprecious.se