Generalmönstring?
Fick katalogen för hingstpremieringen. Där finns hingstar som ska generalmönstras. Är det någon som vet varför dessa får generalmönstras nu och inte genomgå avelsvärdering? Som jag förstod skulle alla hingstar genomgått generalmönstring med dispans i våras… Ingen sagt nåt om att det ska gälla även i höst? På syds sida är dessa redan klass 0. Är detta rätt?
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Man kanske tar hänsyn till anledningen varför hingstarna inte kom.
Finns ingen regel utan undantag..
Då kunde man visat dom i våras. Sådana grejer händer väl alla. Vore det lilla jag och min hingst (om jag nu haft nån) skulle jag minsann fått anpassa mej. Augusti till april är faktiskt 8 månader
# 0 Är detta verkligen ett problem för dig?
Har du råkat ut för "Sådana grejor" så du vet att du skulle vara tvingen att anpassa dig eller gissar du bara?
#3 Nu är du nog ute och cyklar… du har inte en aning om vad som hänt mej och ja, jag tror att man skulle kunna få fram sina hingstar på 8 månader, antingen själv eller med hjälp av någon annan
#3 Och vem sa att det var ett problem? Det var en UNDRAN. Vissa kan förvränga precis allt, om det inte gäller en själv förståss…
Hoppas att någon kan svara på hur dessa hingstar kan stå som klass 0 på syds sida… Att gå från klass 0 till generalmönstring går väl inte? Enbart detta frågan gäller !!!

Kanske iväntan på att bli mönstrade 

Nu har jag inte sett programmet ännu men jag tror jag vet en som ev ska visas som har varit hos någon som inte skött han så bra och blivit fråntagen förra ägaren och måste ju klart visas igen , nu vet jag inte om det är han bla .
Sen är det faktsitk vissa som fick dispans pga olika saker vad vet jag inte , jag är inte så snabb på att döma , varför inte fråga de som äger hingstarna det gäller ?
#7 Men de andra som inte blev mönstrade fick inte klass 0, därav undran… Och som jag skrev så är 8 månader ganska lång tid så man borde ju kunna fixa nåt lämpligt under tiden.
#8 Jag dömer inte, jag undrar… men som vanligt är alla andra snabba på att döma de dom tror dömer
Anna du får fråga premieringsnämnden för det är dom som har satt dom som 0 därför dom står 0 på syds sida, så du får helt enkelt vända dig till dom för att få rätt svar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#9 dom andra som är 0 kanske inte var anmälda och dom som var anmälda kanske inte hört av sig om att dom vill visa.
#10 Har pratat med "en" i syds styrelse som skulle kolla upp detta
#11 Kan ju vara så
Men är inte hingsten visad på generalmönsting så får de väl avelvärdeklass o och blir de nu mönstrade så får de väl sina gamla klasser eller nya avelsvärdeklasser.
Varför skulle man inte kunna gå från 0 till G II tex?
Sen finns det ju en väldigt speciell anledning till varför inte hingstarna kom till mönstringen och dispansen gällde tom 2010 om jag är rätt informerad.
#13 Om dispansen gällde hela 2010 skulle det kanske informeras om att man tänkt hålla mer än en generalmönstring? Samt att då skulle hingstarna inte vara klass 0 och då är det felaktiga uppgifter på syds sida. Ingen annan hingst med dispans har blivit nollad så varför ska dessa bli det? Någonstans har det blivit fel
som sagt ta kontakt med premieringsförättarna det är nog bara dom som kan hjälpa dig.
Det finns att läsa i tidningen vilka som har höjts och vilka som har sänkts
här finns också att läsa om vad som gäller

#15 Det finns att läsa i tidningen vilka som har höjts och vilka som har sänkts
Gör det verkligen det? Jag kan inte se att det står något om att några har fråntagits sin avelsvärdeklass (Resultat från GM, Shp 2/10). Det står att hingstar som kallats till GM men ej anmälts kommer att listas på hemsidan. Kan inte hitta den listan heller.
Att jag ställer mej lite frågande är för att just detta togs upp på Årsmötet och det då utlovades att det skulle redovisas så snart allt var klart och jag har inte noterat någon sådan rapport. Jag kan förstås ha missat den, men om det inte finns något officiellt beslut taget ännu ska förstås inga ovisade hingstar stå utan avelsvärdeklass i förväg.
länken ovanför står det klart och tydligt att dom hingstar tom 19 år som är anmälda men inte visas hamnar i klass 0
I tidningen 2 - 2010 så finns där en lista på vilka som höjt och vilka som sänkts samt vilka som har anmält men inte visats.

#18 Det är en sak vilka regler som är satta, en annan vilka beslut som är tagna.
Jag kan fortfarande inte hitta någon lista på hingstar som fråntagits sin avelsvärdeklass.
det lättaste är väl ändå att ta kontakt med antingen SSS styrelse eller premieringsnämnden så får ni raka svar på vad som gäller, tycker jag.
Om nya beslut är fattade varför finns inte dom tillgängliga för alla, kan man ju då undra.

#20 Precis min mening!
Du kanske förstår att det framstår som lite märkligt att det står som det gör på syds hemsida, när beslutet inte är officiellt (ännu?)?
nej tyvärr gör jag inte det då jag har gått efter vad som står och inte efter ev. beslut som inte har kommit ut ännu

Jag tycker Anna har en poäng i det hon skriver/undrar….framstår lite märkligt att regler gäller för vissa, och att andra kan klara sig utan påföljder…åtminstone i mina ögon, så känns allt genast oseriöst
Kan bara tala utifrån egen erfarenhet…då det var så oerhört hårda regler för oss att vi var tvugna att visa våran hingst i våras, PUNKT!!
Jag uppfattar inte Annas inlägg som dömande…utan jag tycker det är sunt och riktigt att man måste få undra…….

#23 Men de som ska visas nu har kanske fått dispans ? NI kunde kanske också sökt dispans om ni hade haft något giltigt skäl till det ?
Jag har som sagt fortfarande inte kollat i katalogen …
För mig är det faktiskt inte så stor sak , tycker det är kanon bra om hingstarna visas fram och kan få sin klass igen det är väl bara positivt i mitt tycke , sen så bryr jag mig inte om vem som äger vem mm
Så länge de inte är visade så har de ju klass 0 , men de ska ju också kunna visas fram igen och få tillbaka sin klass och helt ärligt det hade alla fått göra , gillar inte när det skrivs att hade de varit lilla jag så hade inte jag fått göra det,

#24 Förvisso, håller med om att det är jättebra att dom visas och får tillbaka sin avelsvärdeklass…nu har jag ingen aning om vilka hingstar det gäller, tycker inte heller att det görs någon stor "sak" av annat än att det reageras på att man undrar, och undra måste man ju få…tycker att alla har rätt till undran och åsikter
#24. Bra skrivigt!
Som sagt dispans finns tom 2010 vilket jag vet, då det är jag som anmält hingstarna till avelsvärderingen nu i höst.
Man kan tom läsa i katalogen för avelsvärderingen våren och hösten 2010 att: Hingst som uteblir fråntages sin avelsvärdeklass.

Kan förtydliga att det jag skrev ovan om våra egna erfarenheter inte är menat som "gnäll. stackars lilla jag fick inte" det FRAMGICK inte av informationen vi fick att vi hade möjlighet att visa även hösten 2010, eller söka dispans till hösten….det var visa VÅREN 2010 annars fråntas han sin avelsvärdeklass…….det är DÄR jag tycker det blev fel….att det är så stor avsaknad på information…och det är inte menat som gnäll, utan en önskan om att det nästa generalmönstring förbättras i tydlighet i informationen som ges….och visst, det är ju en fråga som man bara kan få svar av AVN, om hur dom tänkte….
#23 TACK!
Var kan man läsa vad som gäller när dom blivit klass 0 ? Som jag uppfattat det och många med mej att när hingsten väl blivit klass 0 ska denne genomgå avelsvärdering igen och då uppnå rasvisa krav för att återfå avelsvärdesklass. Men jag har väl missuppfattat detta också?!
Om nu hingstar fått dispans borde det väl stå någonstans? Och om man nu fick hela 2010 på sej borde väl alla fått veta detta eller?
Ta inte för givet att alla är oseriösa och vill hoppa på folk… jag har lika stor rätt att undra här som alla andra… kan andra undra vad som är fel på sina hästar utan att ringa veterinär eller undra andra saker om hingstar utan att ringa ägaren så kan väl jag? Var inte meningen det skulle bli en hel uppsats av denna tråd och det hade inte blivit det heller om Någon vetat sanningen bakom det hela… ingen tycks veta det heller har det nu visat sej så då är väl inte info ut till medlemmarna tillräcklig

Anna självklart får du undra det som jag reagerade på att du skrev
Vore det lilla jag och min hingst (om jag nu haft nån) skulle jag minsann fått anpassa mej.
Det är att anklaga hela premieringsnämnden att de särebehandlar folk mm och också att hänga ut folk om att de är sådan som särbehandlas .
#16, #18 Det märkliga är att informationen om att hingstar som inte visades på GM skulle tilldelas avelsvärdeklass 0, inte stämde överens med hingstreglementet som var aktuellt 2009. Där i stod att hingstar som inte mönstrades skulle fråntas sin avelsvärdeklass. En väsentlig skillnad.
Det står tydligt i reglementet att hingstar som uppfyller kraven för lägst kvalitetsklass G omfattas av GM. Så oavsett om hingst tilldelats 0 eller fråntagits sin avelsvärdeklass, så borde den inte kunna mönstras, utan i så fall genomgå ordinarie avelsvärdering. Så har det alltid fungerat tidigare för hingstar som av någon anledning inte kommit fram till GM.
Det viktiga här är alla medlemmars rätt till lika behandling. Ingen ska särbehandlas. Varför inte informera så att alla förstår och känner sig rätt behandlade?
Kanske ska klarläggas att det inte är premieringsnämnden som skriver reglementen eller bestämmer reglerna. Det ligger inte heller på deras bord att ge dispenser. Premieringsnämnden följer de regler som sätts upp av rasföreningarna.
#29 Med tanke på hur jag blev behandlad för några år sedan då jag fick rätt i slutändan gällande man och svansskorv så skrev jag så, japp
#30 Precis, fråntas avelsvärdesklass. För mej betyder det att man måste göra om allt från början igen om man fått den indragen
Nja man får inget indraget utan den blir 0 tills man visar upp hingtsen igen. Detta är inget nytt under solen, sådant har hänt innan och kommer säkert att hända igen. Det finns ett antal RS hingstar som ej är framvisade på generalmönstring av olika orsaker och dessa kan vid senare tillfälle tex genom ägarbyte mm visas fram igen.
För något år sedan så visades hingtsen Almnäs Dunder RS 288 fram på avelvärdering och fick då "sin" klass igen från att ha varit en 0 hingst några år eftersom han inte generalmönstrats.
Fråntas sin avelsvärdeklass är för mig att man förlorar sitt B, AB, G eller vad det nu må vara man har och får en 0:a i stället= ingen avelsvärdeklass.
Av hingstreglementet framgår att 0 är en existerande kvalitetsklass, finns att läsa i de gemensamma reglerna för ponny.
Övrigt gällande mönstringsbetämmelser finns också i de gemensamma reglerna + i de rasvisa.
Veritas odium paretFörvånad
0 är en kvlitetsklass, precis som G, GI, A osv. Så här står det i hingstreglementet under kvalitetsklasser:
"0 tilldelas hingst som ej uppfyller rasvisa krav."
Vid generalmönstringen 2003 tilldelades hingstar som uteblev kvalitetsklass 0. Dom reglerna är dock sedan några år ändrade och numer fråntas hingstar som uteblir från GM sin kvalitetsklass. Detta står tydligt i regelverket.
Samma sak gäller även för importhingstar "godkända" i annat ISPC-land. Tidigare tilldelades dessa hingstar 0 om det inte nådde upp till rasvisa krav. Numer tilldelas dom ingen kvalitetsklass alls om de inte uppnår kraven.
#35 Det där stämmer inte. Emmeros Etoile blev ju avelsvärderad förra året i Köping med klass 0
#36 Han är inte importerad.
#37 Gällde det bara import?
#38 Ja. Import som är "godkänd" i annat land.
#33 Almnäs Dunder visades vääl på "vanlig" premiering igen och uppfyllde kraven
#35 0 är en kvlitetsklass, precis som G, GI, A osv. Så här står det i hingstreglementet under kvalitetsklasser: "0 tilldelas hingst som ej uppfyller rasvisa krav."
En hingst som inte blivit visad räknas alltså som en med lägre kvalitet? Så en gammal elit-hingst kan bli en 0-hingst dom han inte visas?
En lite OT-fråga kanske, men hanteras avkommor till 0-hingstar på samma sätt som alla andra RS-hingstar????
#41 Mycket intressant fråga…
Har dessa "0-hingstar" betäckt ston i år och hur registreras dessa avkommor i så fall?
#41 ELIT hingstar tas inte ifrån sin värdeklass. Dom är ju befriade från visning. Hur avkommorna hanteras kan väl knappt ingen svara på än? Finns väl inte så många än och inga är väl visade? Men det ska ju inte vara någon skillnad
#42 Dom ska kunna reggas som alla andra avkommor…
#44 OK. Då formulerar jag om frågan. Hur är dessa avkommors chans att få RS?
#45 Eftersom pappan inte får RS så antar jag att avkomman inte kan få det heller
¤41_" En lite OT-fråga kanske, men hanteras avkommor till 0-hingstar på samma sätt som alla andra RS-hingstar????"
_Hanteras gällande vaddå?
#42 Avelsvärdeklasser och RS verkar inte i stamboken i dag som det gjorde förr.
#44 Elit hingstar kan vara befriade. De var de mönstringen 09.
Fast har hingsten väl fått sitt RSnummer kan den väl inte fråntas det om den uteblir från GM?
Däremot förlorar han sin värdebokstav, G Gl, Gll eller vad han nu har?
#47 Då tolkar jag det som att GM bara är helt onödigt då…?
Det gör ju ingen skillnad för avkommorna om man fortsätter att använda en hingst som inte deltagit på GM?
#48 Ja RS behåller de.
#41, #42 En hingst som inte visas på GM ska enligt reglementet inte få avelsvärdeklass 0, utan istället mister han sin avelvärdeklass, dvs han har ingen avelsvärdeklass alls.
Med andra ord blir en A-premierad hingst som inte visas på GM av med sitt A. Likadan blir en C-premierad hingst av med sitt C.
Fast å andra sian var det över ett år sedan det var GM och ytterligare en betäckningssäsong har passerat. Ännu har det inte redovisats vilka hingstar som inte visades och vilka som i så fall blivit av med sin avelsvärdeklass. I stamboken står fortfarande dessa ovisade hingstar med sina gamla avelsvärdeklasser. Om man som stoägare skulle vilja undvika att betäcka med en hingst som inte möstrats är det ganska svårt att på ett smidigt sätt veta vilka dessa är.
Avkommorna behandlas på samma sätt oavsett om fadern har visats på GM eller ej.
#51Att de gamla klasserna står kvar under hingstens meriter underlättar inte direkt för dem som vill använda avelsdjur inom det svenska frivilla avelvärderingssytemet.
Det finns helt enkelt ingenstans man kan hitta korrekta uppgifter.
Det vore ju synd om man ratade en hingst som fått dispens för att de inte presenterats någonstans.
Eller har man tänkt om vad det gäller frivilligheten att hingstar före ett visst år deltager frivilligt och de efter frivillighetsdatumet bara omfattas? Nej, nu skojar jag bara, men man kan ju undra…..
Med tanke på en del av ovanstående frågor kan jag nämna att:Jag och en vän hade till årets årsmöte insänt en motion gällande fråga om avelvärdklass och RS med tanke på tex förlorad (i motionen står 0, det var vad som hävdases från ansvariga vid årsmöttet 2009 skullle gälla hingstar som uteblev från mönstringen, i stid med hingstreglementet) avelsvärdklass om man då fortfarande kunde avla avkommor som fick RS trots att man ställt sig utanför vårt avelsvärderingssystemet(förenklad förklaring). Vi ville veta tydligare vad som gällde än vad som anges i reglerna. Men till dags dato vet jag inte ännu vad svaret blev trots ett flertal påstötningar.

Kanske dum fråga. Men om ett sto efter 0-hingst med RSnr får DIPLOM. Är hon berättigad till RSnr då?
Står ju i reglerna att hingst ska ha uppnått minst G för att få RSnr. Men så har det väl inte alltid varit? Om de inte kan förlora sitt RSnr men sänkas till 0 om de uteblir från GM hamnar man ju också i den sitsen.
Frågar man inget får man inte veta 
Dessa hingstar visades på GM i Värnamo idag. Vad jag kunde förstå hade dom inte betäckt i sommar, men det kan ha varit jag som missförstod. Vad som sade i dag var att dom haft dispens och att dom idag bedömdes av samma domare som alla andra hingstar och efter samma mall.
varför det gavs dispens vet jag inte med ryktet sade att ägaren hade ett dödsfall mkt nära i familjen i samma veva som dom skulle visats. Alla 4 har samma ägare. Och det kan väl för mig vara giltigt skäl eller hur?

#54 Ja ägaren hade verkligen ett giltligt skäl till att få dispans
Har jag fattat detta rätt?
- En hingst som har RS kan aldrig mista sitt RS?
- En hingst som inte visas på GM mister sin "avelsvärdesklass"?
- Avkommor till hingstar till icke GM-visade RS-hingstar är stamboksberättigade?
- Om man har ett sto som man funderar på att betäcka så spelar det ingen roll för avkommans skull om man väljer en GM-visad eller GM-ovisad hingst för hingsten har fortfarande sitt RS och avkommorna är stamboksberättigade?
- För att få ett stamboksberättigat föl krävs det att båda föräldrarna är stamboksförda och har tre generationer registrerade förfäder (vilket inte alla RS-shettisar har) och att hingstägaren/-stationen för språngrulle och betalar in stoavgifter?
På punkt 5 har du väl lite fel…. Finns inga idag levande shettisar i Svenska stamboken som inte har 3 generationer! Däremot finns det avlidna individer som inte har full stam. Tänk på att all info finns inte i Webbstamboken, där finns många individer med icke full stamtavla som har full stam, men den har inte blivit införd i samband med reigstering, oftast beroende på att en eller båda föräldrarna är utländska.
Punkt 2: Alla shettisar med korrekt stam och DNA.analys är stamboksberättigade! Stambok betyder idag registrering i SSS. Det gamla "stamboksföra" finns inte men man ansöker om RS på individer som visats på premiering och upfyllt vissa krav. RS betyder inte längre Riks Stambok!
Idag kan du få in individer utan språngrulla i stamboken tom. Mend et kostar en del…. Så änev tjuvbetäckningar är stamboksberättigade med renrasiga föäldrar.
Så för att få ett stamboksberättigat föl så kan det räcka med att båda föräldrarna är DNA-kontrollerade? Så om stoet eller hingsten inte har RS-nummer spelar ingen roll alls så länge de är reggade hos SSS? Så det finns inget som heter EJ STB (ej stamboksberättigad) längre så länge fölet/avkomman är härstamningsverifierad mot far och mot och att föräldrarna har full stam?
Ett exempel: Ett sto har blivit registrerad som EJ STB. R2b med ett så kallat 9000-nummer då hennes far inte har RS-nummer. Om hennes far härstamningsverifieras och att hon själv härstamningsverifieras så är hon stamboksberättigad? Och lika så hennes avkommor?
#58 Stamboksföring idag betyder bara införande i stamboken. RS och stamboksföring är inte samma sak
#57 Man behöver inte leta särskilt länge i stamboken för att hitta individer med "okänd" i något led. Även idag avelsverksamma…
Vad betyder "RS"? Vad har det för betydelse för
a) individen?
b) avkommorna?
c) föräldrarna?
RS är en kvalitets stämpel som visar att individen som tilldelats RS uppfyller vissa krav. Dessa krav finns att läsa i sto- resp hingstreglemente.
För att få RS måste hästens föräldrar ha RS.
#62 det där att föräldrarna måste ha RS är inte riktigt sant.
Om inte reglerna ändrast i veckan som gick
#62 undantaget ston som är födda före 2006
# 63, 62 Just det, fel av mig!