Ang avvänjning
Hej!
Ni som fött upp hästar länge och fått in "rutin" på de hela.
Jag har en fråga ang ett föl i min omkrets. Det är ingen shettis, men då det ändå handlar om avvänjning så vänder jag mig till er!
Det är ett hingst föl i fråga.
Vid vilken ålder börjar ni vänja av hingstar ifrån sina mammor?
Hur börjar ni? Alltså får de stå i box jämte varandra om nätterna, eller har ni andra smarta lösningar?
Tacksam för hjälp!
Ca 8 månader när det är hingstföl, väntar längre om det är stoföl. Vänjer av tvärt. Det brukar gå väldigt lugnt till och stoets juver sinar på ett par dagar.
Hur menar du med tvärt? Låter honom flytta direkt eller hur?
Ja precis, får de gå tillsammans och dia t ex nattetid blir det mest skrik efter mamma när man delar på dem och stoet får stå med spänt juver när hon inte är med fölungen. I mina ögon blir det ett kortare "lidande" om man skiljer av tvärt, stoets juver sinar fortare och fölet anpassar sig fortare i sin nya flock när den är där på heltid.

När min hingstunge var 7 mån började jag låta honom och hingsten vara kvar ute på nätterna medan stona gick in i stallet. Han var olycklig de två första nätterna sen var han helnöjd med att vara med hingsten. (som han gått med under hela sin uppväxt naturligtvis). Så gick de i ca en månad innan han fick flytta vid 8 månaders ålder. Det var det första fölet för oss men det gick så bra så jag kommer avvänja så fortsättningsvis.
Vi har också särat på dem tvärt precis som Hanna. Fölen har fått flyttat tillsammans med min valack som de även gått med under vintern i flocken. Kevin är ett bra stöd och fölen är lugna och trygga med honom.
Ålder är olika, oftast när mammorna själva börja vänja av och det brukar bli efter/runt jul och nyår.
Delad glädje är dubbel glädje :)

en annan fråga i samma ämne. Om stoet tunnar ut när hon har föl vid sidan trots stödfodring. Vänjer ni av tidigare då? I så fall när?

Gör som #1
#6 Beror på hur tunn stoet är. Faller hon ur mer och mer eller håller hon sig i det (tunna) hullet hon har nu?
Mata fölungen så han inte äter så mycket på stoet.

både fölungen och stoet äter av kraftfodret. stoet håller sig nogorlunda i hullet nu medan hon får kraftfoder. Men vill inte att hon ska tunna av för mkt då hon är dräktig igen. Så jag har stenkoll på hullet. Fölungen är rund och go
. Men vill bara veta hur man ska göra OM stoet blir ännu tunnare. Är de bara att fodra på eller är de i så fall bättre för stoet att ta ifrån fölet? har aldrig haft ngt sto som tunnat av nämligen där av min fråga. Jag har ju plan på att stona ska få stöta av själva i år

Har man en hingst så blir man ju tvungen att dela på dem
….
Jag valde att låta min hingstunge stå i egen box när vi stallade in nattetid. Boxar jämte varandra. Då var han 5 månader. De gick sedan tillsammans dagtid tills dess att han blev odräglig mot sina hagkompisar (ston). Då var han nästan 9 månader och fick åka på hingstkollo.
#10 Mina erfarenheter när det gäller att tilläggsfodra sto med föl är att all extramat stoet får i sig ger hon till fölis. Så därför skulle inte jag ge extra till mamman (om det absolut inte är nödvändigt) när hon har föl vid sidan utan vänta till avvänjning.
Vill förtydliga att jag menar efter avvänjning när mjölken sinat.
Som jag skrev är det värdefullt att mata fölungen i egen krubba så att den och ingen annan äter av maten. Tillgodoser fölet sitt behov på egen mat så tar den bara en efterätts tår av stoet.
Denna text av M Bendroth tycker jag är mycket bra:
http://www.flyinge.se/Avelochreproduktion/F%C3%B6l/Avv%C3%A4njningavf%C3%B6l.aspx
Veritas odium paretFörvånad

tack för alla era tips. ska börja ge fölis maten i egen krubba.