Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3199 ggr
Ann-Christine
0

Förgiftad av vad?

Nu har det hänt igen och jag vänder mig till er för att höra om ni varit med om något liknande eller har tips på vad det kan röra sig om.

Wessel förgiftades av något i hagen i november 2005.
Blockhalt höger fram, vinglig bak.
Reagerade inte när vetten böjde benet åt något håll men ville inte stödja på benet.
Svag hjärtverksamhet, 100 i puls.
Drack och åt normalt.
Normal avföring.
I det akuta skedet gick det inte att ta blodprov men efter ett par dagar togs det prov på bla de fästingburna smittorna, resultat negativt.
Svaren på övriga prover övertygade vetten om att det handlade om en förgiftning.
Efter en vecka i boxen gav sig hältan och han ville gå ut igen.

För fyra dagar sedan var det dags igen!
Blockhalt höger fram och vinglig bak.
Dricker och äter normalt, normal avföring.

Skillnaden är att nu har han gått i en annan hage.

Hage 1:
Ogödslat naturbete (gammal kohage) + ogödslad vall.
Träd: Asp, björk, sälg, en, gran, tall.
Växter: Mångfald av örter.

Hage 2:
Ogödslat naturbete (gammal kohage) + ogödslad vall.
Träd: Asp, björk, hassel, en, ek, gran, tall.
Växter: Mångfald av örter.

Mina egna funderingar:
Han äter något som växer på hösten när det regnat mycket och som bevisligen finns i båda hagarna.
Varför är det bara W som äter just detta?
Är det en växt eller en svamp kanske?

Har ni några förslag, vetten har det inte mer än att W ätit något som förgiftar.

[jannerman]
0

Det där är ju riktigt svårt att veta, men man kan ju misstänka växter som har cirkulationspåverkan, alltså på hjärta o nervsystem, ger muskelsvaghet, osv. Sprängört är ju känd för att orsaka svåra förgiftningar på hästar o kreatur. Liknar ett stort hundkäx, växer på fuktiga platser. Idegran kan förekomma vild och hela växten är giftig.

Ann-Christine
0

#1 Tack för svaret. Sprängörten känner jag till och den finns inte i någon av hagarna (den finns i grannens trädgård och de vill inte ta bort den trots att den är supergiftig).
Idegran ska jag kolla upp, tack för tipset.

fuxar
0

Hejsan Ann-Christin jag har läst någonstans att Ekollon kan påverka hästar negativt! Kommer inte ihåg exakt hur?

Hoppas fina Wessel piggnar på sej!

Kramis/Gunilla.

Mmia
0

Hade liknande symptom på ett halvblod för många år sen, även hon gick i en liknande hage som du beskriver.

Vet. trodde ocksåå det kunde vara en förgiftning. Vet att det finns sprängört utanför hagen men inte i hagen.

Kanske det kan vara så att den typ fröar av sig och kommer in på betet och sen att dom betar gräset och får i sig giftet.

[jannerman]
0

Sprängörtens gift är koncentrerat i roten och stjälkens nedre del. Om det finns fröplantor som är små, kan de ju vara väldigt svåra att upptäcka. Rotdelar kan komma upp i markytan i samband med dikningsarbeten och liknande.

Ann-Christine
0

#3 Tack för tipset.
Ek finns bara i den ena hagen och de som finns är väldigt unga och jag har inte sett några ollon på dem.

Det jag hört om ekollonens påverkan är att hästarna blir besatta av dem (typ drogberoende) och att syran i ollonen slår ut hela systemet.
Hästen slutar äta, "går in i sig själv" och till slut finns det ingen räddning.

Kram på dig också och ett jättegrattis till gårdagens finfina resultat Glad

Ann-Christine
0

#4 & 5 Läste att sprängörten blommar från juli till augusti men det innebär ju inte att den inte växer på andra tider. Om det är en nygrodd och fortfarande outvecklad ört, kan det ju mycket väl vara en sådan han ätit.
Sedan kan man ju fundera över varför just Wessel hittar och äter när ingen annan är intresserad.

#1 Enligt gubben har vi inga idegranar i hagarna.

Ni ska ha tusen tack för att ni delar med er, det här är verkligen ett obehagligt mysterium.

fuxar
0

#6 Så var det , kom ej ihåg hur det var! Otäkt är det!

Tack för gratulationerna!Glad

wessis
0

Har haft ett islands sto som blev förgiftad av ekollon, hon blev vinglig och apatisk, åt o drack dåligt,   just detta hände på hösten. Men hon blev inte halt.  

Ann-Christine
0

#9 Wessel är inte apatisk (han har tjatat i en månad nu om att få komma in och ser ut att stormtrivas i sin box) och äter med god aptit. Är med och kollar in allt man gör och kommer direkt då det kan vankas äpplen.
Hältan är något bättre och han rör sig ganska mycket i boxen idag men ut vill han inte ännu.

Klarade sig islandsstoet?

zettan
0

fy lider med dig och Wessel. Hoppas verkligen ni får bukt på vad de är han får i sig. Håller tummarna att Wessel snart blir frisk igen

polgara
0

#6 det är inte bara ollonen som är farliga för hästar utan hela eken, bark o löv o ollonen

[Teddy]
0

Det är omogna ollon som är farliga. Innehåller giftet tanin. De kan äta rätt stora mängder MOGNA ekollon utan att bli sjuka.

[Teddy]
0

Jag ändrar mig genast!! De kan äta mogna ekollon utan att bli sjuka, är väl bäst att säga.

HeidiH
0

Enbär är ju giftigt oxå…

Annelie-P
0

#15 Är enbär giftigt? I stora mängder då eller? Det har man ju som krydda i människomat.

IdaS-A
0

Hade en häst som reagerade liknande Wessel, hon hade ätit på en telefonstolpe. Har ni någon sådan i hagen?

Kris_J
0

Stackars WesselGråterHoppas han snart är kry igen. Släkten hälsar.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

Härifrån är det en dotter som hoppas att pappa kryar på sig!

Jag läste något om alsikeklöver senast igår, på SVAs webplats har jag för mig. Det kan ju ge förgiftningssymptom men jag minns bannemig inte vad smo stod. kanske värt att kolla upp?

Ann-Christine
0

#12 Ek finns bara i en av hagarna.

Utan att veta om det stämmer men jag har hört att hästarna väljer att äta ekollon endast om betet tar slut, inget de väljar att äta i första hand.
Någon som vet mer om detta?

#15 Är enbär giftiga? Det äter och dricker ju vi människor. Berätta gärna mer.
När det gäller enarna har jag noterat en annan sak. Vid betessläppet (innan den stora gräsexplosionen) letar hästarna efter något under enarna, varje år samma sak och ingen har hittills blivit sjuk.
Men letandet behöver ju inte ha med själva enen att göra.

#17 Finns inga telefonstolpar i hagarna.

#18 Han hälsar tillbaka Skrattande från sjukboken. Nu ikväll gjorde han antydan till att försöka smita ur boxen, ett gott tecken.
Jag tror att han grejar det här men är orolig för hur det påverkar hans lever bland annat.

Tack igen för tipsen, de är guld värda Glad

Kris_J
0

Ann-Christine
0

#19 Jag var inne och läste på SVA:s sida. Wessels symptom stämmer inte med det som beskrivs där men nu har jag lärt mig ytterligare en ny sak Glad

Funderar på att kontakta fältbiologerna som var här och tittade på hagarnas flora i somras, de kanske sitter inne med svaret.

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jösses… är det här samma som lönn???
Kopierade från länken ovan.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

#22 Det lät som en bra idé.
Stort lycka till och skönt att läsa att han mår bättre!

www.gullsmyrastuteri.se

Ann-Christine
0

#21 Kan vara svaret, ormbunke finns ju i båda hagarna!!!

Kris_J
0

#23 Röd lönn latinska namnet är Acer Rubrum

susanne-s
0

#26 Tack!

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
0

Anki… du har PM