Betäckningsplaner 2010!!
Jaha, då var det nytt år och nya förväntningar.
Hur långt har ni kommit med era betäckningsplaner för 2010?
Hur många/vilka ston har ni tänkt betäcka och med vilka hingstar?
Själva har vi tänkt betäcka 4 ston 2010:
Kryddgårdens Salvia ¤ Ekstrands Hiawatha
Kryddgårdens Lingon ¤ Ekstrands Hiawatha
Kryddgårdens Soja ¤ Ekstrands Hiawatha
Ivette v.St Dijkzicht ¤ Ekstrands Hiawatha
Amor vincit omnia 

Skall betäcka 1 sto 2010.
Caramell med Bäckens Helgon
Ev. betäcker jag Almnäs Top Class och då blir det med Workingclass Hero.

Under förutsättning att de kommande fölningarna går bra o stona mår bra efteråt, så blir det så här.
Doreth v Bitterschotten - Zentor
Sollidens Beyla Bus - Zentor
Dalsgårds Mon Amour - Zenor
Hartside Jenny - Yaght vd Belschuur
Dalsgårds Gloria - Yaght vd Belschuur
Wendy v Bloemhof - Yaght vd Belschuur
Damora vd Veldhoeve - Castor v Bunswaard

#0 Så du ska Ha Hia hemma i år :-)
Här har jag väl inte ens börjat tänka på betäckningarna ännu då jag först få se hur det går med tänkta fölingar osv.
Det enda jag har haft i huvudet lite smått är att det hade varit kul att betäcka Corint med Bethoven i år , få se hur det går .
Sen får jag se hur det blir med de andra ..
#4 Japp, Hia blir hemma 2010. Ska bli spännande!
Amor vincit omnia 

#5 Ja det förstår jag :-)
Här blir det 2 st som betäcks om allt går bra med fölningarna.
Paola med Älvåsens Viking
Dalsgårds Hedvig med Älvåsens Viking.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Här betäcks troligen bara en:
Vilda af Jäboruder med Pajazzo di Leva
Oj, har inte bestämt mig än. Bestämt mig för att betäcka Kilskogens Gucci, partner är vald men inget spikat än så det får jag återkomma med 
Funderar på att betäcka Almnäs Gazette med Stjernens Epus trots att hon egentligen skulle få ett viloår.

Här betäcks troligen, Polgara om allt går bra med fölningen, sen blir det nog betäckning av Celika o Dirka oxå, hingstar är inte bestämt än på långa vägar
Om allt går som det ska så hoppas jag att det blir följande:
Vävsla Hedwig - Neptan
Älvåsens Afrodite - Menno v.h. Aegterhuus
Bina - Ekstrands Hiawatha
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Jag har ju bara ett sto, som jag prelimenärbokat med Riccardo, men är sugen på Menno oxå. Är eg smartare att ta en hingst långt bort nu i år, och en på närmre håll nästa år om hon har föl vid sidan. Som sagt, funderar lite..

Som det ser ut nu så kommer ingen att betäckas.

Planerna är att
Vabiola v D.S går till Castor v Bunswaard. Men är hon dräktig nu så vet jag inte om jag betäcker om
Blir kombinationen Rosa Caprie from secret flowers bra med Yaght vd Belschuur får hon besöka honom igen.
Rosa Lee vd Zandkamp betäcks nog inte om. Inte hittat ngn intressant partner till henne än. Men kanske Yaght till henne men får fundera vidare på detta
Här är det klart att Zandra ska betäckas, men med vad har jag absolut ingen aning än så länge. Ytterhalls Kanon fanns på önskelistan, men han ska ju inte ta emot några utomstående ston så det gick i stöpet. Så jag vet inte riktigt. men jag har ett halvår på mig att bestämma mig.
Sen finns funderingar på att betäcka Hippotekets Isessa men där har jag ännu mindre aning, har ingen som helst koll på hingstbeståndet med annan färg än svart och jag väljer gärna annat än svart till henne.
Cassis och Esska får stå över.

Vi på Blåklockans kommer inte att betäcka något alls som det känns just nu. Känns skönt med ytterligare ett viloår.
Just nu har vi inga planer att betäcka ngt sto 2010, men visst kollar man runt och funderar lite =)
Skulle vilja betäcka Ella med en travmeriterad hingst, men det kan vänta tills nästa år.

Kommer att betäcka Spektras Thira och Pippi och även förhoppningsvis mina låneston Vilda Matilda och Gaias Binka nästa år.
Spektras Thira - Fridhems Kim
Pippi - Love Spring
Vilda Matilda - Love Spring
Gaias Binka - Love Spring
Som det ser ut i dags läget :)

Oj, det är lång tid kvar….
men i år ska vi iallafall betäcka med **Damit
**Vilka som får den äran får jag återkomma med.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#20 han är himla snygg Noble! Vart komemr han att stå i år?
#21 Tack det tycker jag också 
Han står hos mig på Stuteri Tomtagården i Vårgårda, Västra Götaland.

#22 Åh! "Synd" att man själv ska ha två hingstar på station… Nåja än är det ju inte kört :)

Planerar att betäcka Almnäs Lava.
Skulle vilja betäcka Larizza och Leia men det är tveksamt.

Här på Ulriksberg kommer rödskimmelhingsten Cosmos att gå så han får äran att betäcka alla stona i år.

Vet inte riktigt om jag ska betäcka om Lassie än. Det beror nog på vad hon får och så.
Men OM jag kör henne till hingst så blir det nog Django vd Romer om han tar emot främmande ston.
Annars väntar jag nog ett år och stamboksför och kör in henne.

Om fölningarna går bra och stona mår bra efteråt planerar jag i dagsläget följande:
Åkaregårdens Cpirite of Gold - Kameleon v Bangaerde
More Than a Feeling - Kameleon v Bangaerde
Åkaregårdens Guvele - Kameleon v Bangaerde
Ytterhalls Evita - Dragon eller Perigueux v Isala
samt ev något mer av standardstona med Dragon.
Om allt går enligt planerna så betäcker jag Rosa-Lynn och Norah och ev lilla Mitra (dvs om jag får använda den hingst jag vill till henne). Hingstar till de två andra är fortfarande under betänkande, men vissa kandidater finns.

Tänkte betäcka Hesther v. St. Wainum Wisholt och har nog bestämt mig för vilken hingst jag vill ha. Men inte kollat med hingstägaren än så vi får se om hon får komma.

Vi betäcker i år 3 ston, Rinett, Millimeter och Indigo med
Påninas Casanova om allt går enligt planerna… 

Spännande att läsa om alla planer!
Kommer troligtvis inte att betäcka nu iår då planen är att göra klart inridning, inkörning och utbildning av Viola. Så får vi se om hon blir en bra bruksponny framöver! Så här långt går det iaf bra!
Är det någon som vet vart man kan få tag på en hingstkatalog? och när kommer en ny katalog? Det är alltid intressant att kolla hingster, stamtavlor och meriter samt lägga planer inför framtiden!

Oj, jag som brukar planera betäckningar i flera år framöver i vanliga fall har faktiskt inte alls bestämt mig än…

Min tanke är att betäcka alla tre ston och Johannesbergs Golden Queen går nog till Almnäs Flis igen men ministona har jag ingen aning om… Har en drömpartner till dem men tyvärr står han alldeles för långt bort. 
velar fram o tillbaka..tanken är/var att betäcka både Kefir o Kelda men har ju inte hur mkt plats som helst så behöver ju få sålt Keso också..MEN samtidigt vill jag ha avkomma efter Kelda, så nyfiken på vad hon får..o då vill jag betäcka båda så dem slipper gå själva..
Tror det lutar åt 2 betäckningar…hingstval avvaktar jag med…har dock mina önskningar klara..;-)
Eftersom jag inte betäckt i år så känns det spännande att välja hingst…
Syrén's Axella skall betäckas, är enda stoet jag har just nu…. Kandidater är just nu, Neptan, Annelunds Garcello och Clibbersvick Beacher….
Men jag hiner nog ändra mig många gånger innan det är dags…
#31 Det är en ny på gång så avvakta lite 

#35. Ok. Tack!
Almnäs Duchess - Design to make a difference RS 448
Decimeter av Gindemo - Design to make a difference RS 448
Idag blev det spikat att,
Cecilia går till Furunäs Fernando.
Sen får jag se vilken av dom andra flickorna som får gå på betäckning.Beror lite på hur fölningarna går mm.Har bestämt mig för att bara betäcka två st iom att energin kommer att gå till lite annat ett tag.

Troligtvis bara en betäckning i år.
Hänger lite på årets fölningar/föl, som är i slutet av juni/början på juli, så jag har gott om tid kvar att tänka.
Jag har just kollat Esska och hon var inte dräktig - vilket gör att hon också kan vara aktuell för betäckning i vår, Ännu mer att fundera på 
Det beror givetvis på hur stona mår och fölen ser ut ;-) men om allt går väl betäcker vi om Gaterly Snowpearl med Parlington Supernova. Supernova får även betäcka Lilla Pyret för första gången.
Så vi ser med spänning fram mot sommaren 2010 och Supernovas första föl, och med ännu större spänning fram mot sommaren 2011 då han förhoppningsvis får minst två föl som kan jämföras/värderas.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Lyckan Lorelei har jag inte riktigt bestämt till vem hon ska åka ännu jag är sugen på Luffsen, Domino eller Rasmus.
Nords Tess betäcks troligtvis med Roson, dit hon är utlånad. Så är dealen. (annars är hon till salu….)
Nords Grace; ingen betäckning planerad.
Gapona; för ung.. nästa år kanske..
Jazz: får knappast till stånd…

Jag betäcker
Fantasy, Amitza, och Ronja med Damit.
Sedan har jag två ston som jag lånat som inte är här ännu som också ska betäckas med Damit.
ev… betäcks en till……..
Måste passa på medans gammelmannen är frisk och kry 
www.gullsmyrastuteri.se
Om jag betäcker så ska Kefir till Pavarotti.

Om allt går bra med fölningar osv så betäcks
Ytterhalls harmonie och Ytterhalls Felice med Censation
och Sissi med Gläntans Morendo……
Jag har bestämt mig för att betäcka mina damer med Äppelbo Findus. Får ju snart hem min prins :D

jag hoppas att alla mina avelston kan gå till Ekstrands Pumba. Men de får ju helgen avgöra om de blir så eller inte 

Har lite ändringar/kompletteringar till #27.
Om fölningarna går bra och stona mår bra efteråt planerar jag i dagsläget följande:
Åkaregårdens Cpirite of Gold - Kameleon v Bangaerde
Åkaregårdens Guvele - Kameleon v Bangaerde
Peggy v.d. Stenenheul - Kameleon v Bangaerde
Itsy-Bitsy - Kameleon v Bangaerde
Ytterhalls Evita - Dragon
- Hamras Fröken RS 3743 med Neptan RS 579
- Frozza RS 6194 med Neptan RS 579
- Asynja RS 2724 med ??

Klart med Risslas Kelda också, hon går till Toy :-)
Och jag har fortfarande ingen aning…
Zandra ska betäckas om, det är det enda jag är säker på.
Jag får väl se om jag hittar någon trevlig hingst som godkänns på söndag.
Sen vet jag också att Cassis och Esska ska stå över.
OM allt går planenligt kommer ett par nya ston trilla in här efter helgen. Eventuellt får någon av dem träffa hingst - jag vill helst ha två föl så de kan roa varandra. Så antingen Isessa eller ett nytt sto.
Jag kommer att använda Titol i år eftersom Vivaldi är utlånad för tävling.
Emma, Falsett, Amber och Olavia skall betäckas. Ev också Helima.
Nytillskottet Basilika (e.Kärlingehults Max) skall också betäckas men jag vet inte med vem….

Polgara får stå över iår iom hennes kastning o livmoderframfall. Celika har blivit tjuvbetäckt så henne ska jag åka o ULa för o se om hon tagit sig. Vem Dirka ska betäckas med är inte klart än
Betäcker inte i år.
Jag får två sena föl (om allt går bra) med Johannesbergs Noble.
De får därför stå över.
Förresten det skulle de fått gjort ändå. Finns inte riktigt marknad för shettisar nu verkar det som…

Det mesta lutar åt att det inte blir någon betäckning alls i år. Heller.
Fast jag skulle gärna vilja betäcka mitt skäcksto… Och än finns ju gott om tid att ändra sej. 

Ändringar här, som endel kanske vet så ska ju inte Lova stå hos mig och jag kommer inte betäcka Binak och Matilda då de ska till ny fodervärd :) Pippi har ju nytt hem så hon betäcks heller inte här. Kvar har vi Thira och är Kim kvar här kommer han betäcka henne annars blir det en minihingst, har inte tittat på någon specifik ännu :)

Min lilla Manigold skall betäckas med Kanteborgs Magnum om allt går som det ska…med fölning osv..
Här har vi iaf bestämt oss för att inte betäcka ngt sto i år. Amulette ska få ta det lugnt med fölis som kommer och Ella ska köras och aktiveras på olika vis.
Så vi återkommer till nästa år
Tänk, söndagens hingstpremiering fick mig att bestämma mig, Zandra ska betäckas med Almnäs Tromb
, möjligen får även Isessa träffa honom…
Årets första fölning har fått mig att verkligen tvivla på om vi betäcker om någon i år. Jag får se lite längre fram hur vi gör.
Lite ändrade planer hos oss då Kryddgårdens Soja visade sig bli en lyckoträff 
Därför uppsöker hennes mamma Kryddgårdens Salvia återigen Äppelbo Findus.
Alla de andra stona ska som tidigare uppgivits gå till Ekstrands Hiawatha.
Amor vincit omnia 

Här blir de alltså
Rosa Caprie from secret flowers
Rosa Lee vd Zandkamp och
Vabiola v D.S går till
Ekstrands Pumba 

Puttar upp o se om det är nån som bestämt sig som haft svårt för det!*ler*
Här är det ändrat, Sickan får nog träffa Hamras Fridolf! Han står ju typ bara nån bil här, och känns synd att inte använda en elit-premierad hingst när man har chansen!
Betäcker ingen i år. Även om Tess gått bort, så blir ingen skillnad. Skillnaden kanske blir nästa år..då både Gapona och Grace betäcks istället….Fast det finns ju en hingst med färg tillgänglig här nere i år..
(Gapona känns ju ff som ett föl/unghäst..ska man verkligen betäcka denna unga dam nästa år..vad stora de blir fort
)

Vad fint jag stavar ser jag!*ler*
#65 ja de små blir stora fort!!

Betäcker två stycken i år.
Tunstas Cleopatra - Johannesbergs Noble
Stjärnan (kallas Lovis) - Johannesbergs Noble
Väntar två småttisar till nu i vår/sommar. Najade v.d Rijsdrecht - Menno v.h Aegterhuus och Bogegaardens Marygold - Skepperröds Olysses. Spännande!
Svärmor har fått hem Love Spring hos sig på station i år så de bli nära o bra för mig , o love e ju en av favoriterna jag haft mina ögon på länge.
Timotej- Love Spring
Almnäs Gazette x Stjernens Epus
Kilskogens Gucci x Perigueux van Isala

#69 Spännande!!
#70 Det tycker jag också, äntligen! Skulle gjort den kombinationen redan förra året.
Hur har det gått med era betäckningsplaner?
Själva betäckte vi de 4 tänkta stona med Ekstrands Hiawatha som det var planerat. Dessutom lånar vi ett sto (som vi tidigare ägt) Hesther v.St Wainum Wisholt som även hon har betäckts med Ekstrands Hiawatha.
Malin betäckte Gracia v.d Uitweg med Ekstrands Hiawatha.
Foto: Anette Wadman
Amor vincit omnia 

Polgara o Celika betäckte vi med Clibberswick Beacher o Dirka med Hurry up of Eastland
Almnäs Top Class är nu hos Pajazzo di Leva.
Timotej är konstaterat dräktig med Love Spring
Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Men nästan…
Zandra har varit på besök hos Almnäs Tromb, precis som planerat.
Ísessa fick stå över betäckning.
Cassis skulle ha stått över men då det visade sig att även hon var tom så har jag valt att betäcka henne också i år, och även hon är betäckt med Almnäs Tromb.

det blev nästan som vi planerade..
Sollidens Beyla Bus och Dalsgårds Mon Amour har betäckts m Zentor
Doreth vd Bitterschotten, Dalsgårds Gloria och Wendy vd Bloemhof är betäckta med Yaght vd Belschuur
Natasja v Ramsburg betäcks m Castor v Bunswaard.
Så blev det här..

Här blev det också nästan som planerat…
Fantasy
Ronja
Amitza
Boccia
blev betäckta med Damit 
www.gullsmyrastuteri.se

Stjernens Mini-Lizette x Leandro v.st Brammelo
Wild-symphony v.d Beatrixlaan x Leandro v.st Brammelo

Har betäckt som planerat och båda är konstaterat dräktiga med UL
Kontura RS 5422 x Hamras Hurricane RS 478
Tosca v St Wainum Wisholt RS 6131 x Hamras Lazio RS 573

Penelope af Jäboruder x Dior RS 487
Chasend Tazmin x Unst of Brindister RS 505

Här blev det så att
Slättens Corint är betäckt med Slättens Bethoven och är konstaterad dräktig genom UL
Jaha velandet är över 3 ston är betäckta.
Nina - Upplundas Arn RS 575
Carmencita - Upplundas Columbus RS 470
Upplundas Regna - Upplundas Columbus RS 470
Övriga ston får avstå

Nallebo Rossminta-Clibberswick beacher
Jag har betäckt tre utav damerna här med Äppelbo Findus!
Tror att alla har tagit sig, men har inte kontrollerat med UL!

Planerna blev verklighet
Dilba- Fireball v.St Polderzicht
PI`s Lena- Jozo
Båda stona är kollade med UL och de är dräktiga!!!

Här blev det lite ändrat…
Vävsla Hedwig - Neptan , dräktig enligt UL
Älvåsens Afrodite - Neptan , dräktig enligt UL
Bina - Jozo, vet inte än, väntar på besked om UL men tros vara dräktig
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Riktigt som jag skrev i #26 blev det inte. Allt gick inte bra vid fölningarna utan Evita dog i hyperlipemi 
Det blev istället som följande:
Ministona:
Åkaregårdens Cpirite of Gold - Kameleon v Bangaerde (dr enl ul)
Åkaregårdens Guvele - Kameleon v Bangaerde (dr enl ul)
Peggy v.d. Stenenheul (inlånat sto) - Kameleon v Bangaerde (dr enl ul)
Standardstona:
Åkaregårdens Elecktra - Dragon
Åkaregårdens Goltiksa - Dragon
Ytterhalls Livia - Ekskogens Jinx

I år har vi betäckt 3st
Standard:
Dalsgårds Melanie x Dalsgårds Lord Gold
Dalsgårds Karmen x Almnäs Origo
Mini:
Stendyssen`s Astrea x Ugglebackens Kavat
Ev blir det någon till .
(gammel tanten) Dolly Parton betäckts inte i år .
#89 Blir många föl (läs sömnlösa nätter…) nästa år 

#88 va roligt att du chansen att betäcka med vår fina Jozo när han står uppåt landet :)
hoppas hon är dräktig nu 

Min sickan är betäckt med Hamras Fridolf, dräktig vid UL. Jag är så glad! Ska bli jätteroligt!! Passa på att använda en ELIT hingst när den står mindre än en mil bort!
Här blir det som det ser ut nu.
Paola x Älvåsens Viking (dr enl UL)
Dalsgårds Hedvig x Älvåsens Viking
Syrén's Axella är inte betäckt i år.

#95, nästa sommar kommer nog Jozo stå hemma igen 

Jag har betäckt Hälleluja med Sandbackas Gary Cooper. Hon är konstaterat dräktig och beräknad fölning är 27 maj 2011 :)

#91 Jag tänker och läser sömnlösa nätter… Ingrid har iaf lovat att komma ner och hjälpa mig att vaka, du är välkommen du också 
Komplettering till #89 så är nu också
Åkaregårdens Elecktra och Åkaregårdens Goltiksa konstatrat dräktiga med Dragon (båda två på första försöket
)
#99 Är jag ledig så absolut. Annars finns jag ju på telefonsupport nattetid (=på jobbet
)

Här är Rosa Caprie from secret flowers och Rosa Lee vd Zandkamp konstaterat dräktiga med Ekstrands Pumba RS 581
Tjustorps Galencia är betäckt med Dragon men inte ul än
#99 Du är välkommen att träna vara vaken redan nu, det vet du väl… fast på bebis då förståss
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#76 - Hippotekets Cassis och Zandra är konstaterat dräktiga med Almnäs Tromb.
Så nu har jag börjat klura på hingstvalen till nästa säsong…. Fast jag ska nog invänta resultatet från premieringen innan jag klurar för mycket.
Östertorps Kefir konstaterat dräktig genom UL med James Herriot.
det blir föl i slutet av juni
Bina - Jozo, konstaterad dräktig m UL

Vi har betäckt Furunäs Muzette, Furunäs Nicolita och Furunäs Shakira med Ekskogens Jinx och alla tre är konstaterat dräktiga (UL). 

Här blev det som planerat. Rinett, Millimeter av Gindemo och Northarrier Indigo alla betäckta med Påninas Casanova. Oj så spännande… 

Så många fina små fölisar det kommer nästa år får vi hoppas!! Kul!

Dalsgårds Jasmin är betäckt med Slättens Madgic II och är konstaterad dräktig genom UL

Ändrar helt, hovgården kommer inte betäcka något sto i år, men behåller de två stoföl som blev i år.

Ändring/tillägg till mina förra inlägg kommer här.
Ministona:
Åkaregårdens Cpirite of Gold - Kameleon v Bangaerde (dr enl ul)
Åkaregårdens Guvele - Kameleon v Bangaerde (dr enl ul)
Peggy v.d. Stenenheul (inlånat sto) - Kameleon v Bangaerde (dr enl ul)
Standardstona:
Åkaregårdens Elecktra - Dragon (dr enl ul)
Åkaregårdens Goltiksa - Dragon (dr enl ul)
Ytterhalls Livia - Ekskogens Jinx (dr enl ul)
Skattens Esmeralda (inlånat sto) - Furunäs Jotex (dr enl ul)
#111 Oj vad föl det blir! Du kommer ha fullt upp ser jag 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Ändring här… inga föl då mitt sto var infekterad och inte blev dräktig 
Dementerar med nöje mitt inlägg i #113… jag fick spel och körde stoet till ultraljud precis. Dräktig 22 dygn
märkligt sto bara…
Grattis Rebecka… Dragon har nu full pott på dräktigheten i år trots infektioner =)
#114 Jisses, här var det snabba ryck!
Grattis
Veritas odium paretFörvånad
#115 javisst! Jag hade avbokat ultraljud då jag tyckte hon verkade brunstig men idag var hon på helt annat humör så jag ringde vet och 20 min senare var hon ultraljudad =)