Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 704 ggr
lilleman
0

Bett.

Har ett vanligt tränsbett till min häst. (Han hade det när han kom) Men jag misstänker att han skulle behöva nått skarpare. Inte för att jag sitter och drar han i munnen precis. Har aldrig behövt, men han älskar ju som sagt att springa (har aldrig stuckit eller dratt iväg,springer aldrig okontrollerat)Men ibland slår mig tanken att jag inte är hundra på att det skulle gå att få stann på honom exakt då jag skulle vilja…

Vilka bett kör ni med?Har tittat lite på postkandar och liverpoolstång å pessoa å allt va de heter. men vad är skillnaden?

AnnaLundin
0

Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller andra änden av tömmen/tygeln…

Jag använder vanliga tränsbett, gärna tredelade, till de ponnyer som gillar dem.

OM din ponny inte är så lydig som du önskar, jobba då mer med tömkörning tills ni är överens om vad som gäller…

Lulan
0

stopp stopp stopp, back to basic!! - hur gammal är din ponny?

ett skarpt bett löser inga problem. på min körponny satte jag ett jaktstång på för tidigt. jag tyckte också han var stark och lyssnade inte. men ett skarpare bett löste inga problem, han blev bara strulig i munnen. så tillbaka till ett vanligt rakt bett och mer dressyrträning gjorde honom lyhörd och lätt som en fjäder i munnen! nu går det bra att köra på ett stångbett då han är starkare och orkar gå i den mer samlade form som ett stångbett "kräver".

men som du förstår är mitt råd inte alls ett skarpare bett, det är i lydnaden som ni har era brister. så ett rakt bett, eller ett ledat om din häst trivs i det (inte min då han är låg i gommen och ett delat, även tredelat klämmer honom i gommen) plus en remontgrimma som gör att han inte kan gapa och komma undan.

att du kan känna att du inte vet om du kan stanna honom när du vill - det är då du ska göra halt för att testa honom. dressyr kan köras överallt, även om du bara är ute i skogen och kör rakt fram.