Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett16-hästpass
Läst 2149 ggr
Kratern
0

ID-kontrollera egna?

Nu har jag alldeles nyss haft en "mail-konversation" med SH. Enligt dem får en ID-kontrollant inte ID-kontrollera egna hästar.

Har vi egna regler inom Shetland? Och hur länge kan vi ha det i så fall?

Petra-Stark
0

Samma regler gäller givetvis inom shetland. Jag har varit kontrollant i många år, men aldrig tagit mina egna själv. En självklarhet i mina ögon.

Kris_J
0

#0 Handlar det om kontroll får man inte kontrollera sina egna.

Däremot signalemensbeskrivning och identifiering av tex föl har SSS godtagit att man får göra på sina egna. Som en parantes kan nämnas att samma gäller i tex UK. Däremot i Holland är det bara några få personer som får signalemenstbeskriva och chippa.
(Med reservation om det inte ändrats nyligen, vilket i så fall informationen inte kommit ut än)

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

Det är märkligt att det är så himla olika regler. ASVH hade tidigare regel om att ID-kontrolanterna inte fick göra egna hästar, men nu sedan chippen tillkommit har de tagit bort den regeln. Men då har SH i stället infört den…

Sen kan man ju då fråga sig om hur många ID-kontrollanter det är som verkligen tar ut någon annan, eller om de ritar själva och ber en kompiskollega skriva på pappren.

AnnaFagerell
0

Jag har till och med sett pass på shetlandsponnyer där ägaren gjort id kontrollen och där denne inte ens var id kontrollant… Kollas tydligen inte så noga hos stamboksföraren. Svårare nu dock då de ska chipmärkas

Haösvbloden får man inte id kolla själv

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

#4 - jodå, halvbloden får man numera ID-kontrollera och chippa själv. En av mina vänner frågade dem spicifikt bara för ngn vecka sedan och det var okej.

AnnaFagerell
0

#5 Jaha, va bra =)

Kris_J
0

Innan ett visst år krävdes det inte att man var ID-kontrollant.

MadeleneJansson
0

Jag har alltid gjort mina egna, det var ju mest därför jag gick kursen! Gör ett fåtal andra per år, grannens och svägerskans bara…..

Jag kommer fortsätta göra mina egna så länge det går!

Fidelia
0

Säger som #8. Inte är det för att göra stora pengar jag gick kursen. Utan för att spara pengar.

Miica
0

Jag hade velat gå kursen!

De vi fått ill sig är ju att lla kan köra beskrivningen själva nu, men den får itne stå med i passet då. Men chippa måste ju ngn göra som gått utbildningen, så då anser jag att den man tar ut, lika gärna kan signalementsbeskriva med:P

Kratern
0

Jag antar att man som chip-märkare inte heller får chippa sina egna då…?

Kratern
0

#2 Vad är skillnaden?

Kris_J
0

#12 Bra fråga! Där kan man nog sätta sig i en ordentlig rävsax om man skall hitta ett korrekt svar…..Flört

För mig är id-kontroll att åka ut till någon som har en häst med ett pass och man skall kontrollera hästens identitet mot föreliggande handling. Och då godkänna eller förkasta den, dvs underteckna eller inte underteckna i hästpasset. Vissa kräver även att ett tagelprov skall tas.

VeronicaP
0

Förr gjorde man ju id-kontollen själv,men det ändrades ju sen kommer inte ihåg vilket år det var

sanne
0

Jag är id kontrollant o chip märkare, gjorde kurserna mest för att jag skulle kunna ta mina egna föl, pratade då med SH, då var det minsann inga problem. Varför ska jag betala 5-600 kr/föl till någon annan ?

Är det någon som känner skillnad på fölen är det väl uppfödaren, och egentligen, nu när man chippar dem finns ju minimal risk för förväxling, eller hur..

Kratern
0

#15 Det var i alla fall vad de sa på SH. Att man INTE fick ID-kontrollera sina egna föl.

AnnaFagerell
0

#16 beror nog på vem man pratar med på det där stället tror jag… Jag skulle anmäla en defekt men enligt den jag pratade med då behövdes det inte   Rynkar på näsan

sanne
0

#16, då kan jag tycka att SH får skicka ut info till alla som är ID kontrollanter  Flört

ninam
0

#16 Det gäller endast raser som SH utfärdar pass för. Tex olika korsningshästar och föl med okänd stam. På dessa hästar har de en regel att ägaren inte får id kolla, jag har också "bråkat" med dem ang detta. Till slut skrev jag över ponnyn som skulle registreras (shetlandskorsning)på min man och då plötsligt fick jag id kolla den:). Lite löjlig regel tycker jag när de flesta andra rasföreningar godkänner att man gör det själv.

Kratern
0

#19 Hej, har försökt nå dig…Flört

Kratern
0

#19 De som är ID-kontrollanter får i alla fall inte ID-kontrollera sina egna Islandshästar, det berättade hon specifikt då min ursprungsfråga gällde just detta.

Förresten… hon sa att det gällde alla raser som registreras hos SH.

AnnaFagerell
0

#21 precis, raser hos SH… korsningar och hästar utan stam är de enda som SH reggar

Kratern
0

#22 Varför sa hon då att en ID-kontrollant som föder upp Islandshästar inte fick kolla sina egna?

AnnaFagerell
0

#23 Olika rasföreningar kan ha olika krav utöver SH´s krav

AnnaFagerell
0

på asrp.se står det att man inte bör kontrollera de egna ponnyerna…. däremot kan jag inte hitta nåt från islandshästföreningen

MadeleneJansson
0

Islandshästföreningen är en egen avelsorganisation som följdaktligen har egna regler. Tydligen sammanfaller de i detta fall med SHs regler.

AnnaLundin
0

SH utfärdar pass åt flera av rasföreningarna också, de föreningar som iáv någon anledning har valt att inte ha någon egen registrator. Det är alltså inte enbart korsningar o.d som får pass från dem.!

AnnaFagerell
0

#27 Fast för dessa föreningar gäller deras egna regler, inte SH´s