Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1598 ggr
Moheda
0

Inkörningstips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi håller på att köra in våra 2-åriga valack, James Junior. Han kan (nästan alltidTungan ute) skritta och trava på kommando. Står hyfsat still när vi ber honom.

Min undran är nu: hur går vi vidare nu? Min plan är att skynda långsamt och har inte tänkt mig att sätta honom i vagn förrän till våran under förutsättning att allt går bra.

AnnaLundin
0

Jag brukar tömköra tills jag tycker att styrning, gas och broms funkar bra och jag tömkör ofta i skogen, slalom mellan träd och sånt, för att kolla att det verkligen funkar.

När jag är nöjd med tömkörningen hänger jag ett däck bakom, i svängel med draglinor. (första gången jag hade däck hade jag ingen svängel, då hade jag i stället två däck i varsin draglina - funkade också bra)

När jag introducerar däcket brukar jag börja med att dra däcket själv med ena handen och leda hästen emd andra, för att kolla hur mkt den bryr sig. När jag sätter fast däcket brukar jag gå ett steg, sanna, två steg, stanna, osv. Detta för att visa dem att om man stannar så slutar det låta bakom, man behöevr inte springa ifrån det. Hittills har det funkat bra, jag har kört in 4-5 ponnyer på detta sätt.

Moheda
0

ok! Måste införskaffa draglinor o svängel. Däck har jag nog nå´t nånstans!

Miica
0

#1 låter super! Detta skall jag satsa på. Haar två däck liggandes ;)