Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 5241 ggr
PP
0

Kalk

Ger ni foderkalk?
Utveckla gärna varför/varför inte.

UG
0

Jag ger kalk om höanalysen visar otillräklig halt. Förhållandet mellan kalcium och fosfor  (Ca/P) behöver vara med kvot 1.5. Är fosforhalten för låg kan man ge vetekli. Överskott av både Ca och p går ut med urinen. Men balansen är ändå viktig:

"Viktsförhållandet mellan fodrets kalcium- och fosformängd bör ligga omkring 1,5. Över el underskott av det ena mineralet kan medföra svåra skelettskador med åtföljande hälta."

Källa:

Min upplevelse är att de flesta höpartier har tillräckligt med kalcium, men oftare lite mindre fosfor.

PP
0

#1 Tack för ett utförligt svar! Gör du någon skillnad på unghästar och äldre hästar (sett till exempelvis mängd)?

UG
0

Förr i tiden pratade man om att vissa årgångar på hästar var extra hållbara/starka/tåliga. Jag tror att just dessa år hade höet bra värden, vilket gjorde unghästarna hållbara.

Vilken tur att vi i dessa morderna tider inte behöver få hållbara hästar bara vissa år när vi har tur med höet. Vi kan genom modern teknik få hållbara hästar ALLA år genom att vi nu genom analys enkelt kan få reda på värdena i höet. Och enkelt kan komplettera värdena.

AnnaFagerell
0

Ger inte kalk. Mina hästar äter det inte så av den anledningen får dom det inte

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaLundin
0

jag ger inte kalk generellt, utan enbart om foderstaten i övrigt inte täcker kalkbehovet (och ger bra Ca/P-kvot) - utifrån grovfoderanalys och innehåll i eventuella övriga fodermedel.

Ann-Christine
0

Vi har fri tillgång på kalk (och mineraler) i boxarna. Åtgången på kalk är minimal.

powderpuff
0

Jag ger (oftast) inte för mitt hö/hösilge innehåller för mycket kalk enligt analys

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"