Hö el ensilage?
Tänkte fråga vad Ni andra föredrar att ge era hästar? Hö eller ensilage? Min minivalack fick visst ensilage där jag köpte honom (typ 10år sen). Men sedan dess har han alltid fått hö.
Nu har jag nyligen FÅTT en valack till, och han har vad jag vet alltid fått hö. Nu tycker jag iofs att han har börjat hosta lite, vilket oroar mig.(Har aldrig haft nån häst med hosta).Har även förstått att en del har haft problem med mögel i sitt hö här runt omkring. Det har inte vi haft , men tycker det verkar lite dammigt…hmmm. Vad tycker Ni , ska jag byta till ensilage istället .Är jag helt ute å cyklar? Om man byter, Hur gör man det då….varvar som med hundmat eller ;)?

Mina hästar för hö. Vi har inte så många så de hinner inte äta upp den stora modellen av ensilagerullar innan det blir dåligt. När vi hade kossor gick balarna åt fortare, så då åt hästarna ensilage inne och hö ute.
Om du skall byta, tänk då på att ensilagebalarna inte står sig så länge när de öppnats. Vid alla foderbyten är det viktigt att göra det succesivt, inga tvära byten alltså.

min shettis får hö och mammas halvblod får för tillfället hösilage

hösilage äter alla mina hästar. Hästarna tycker jätte mkt om de. Då slipper man dammigt hö.

Hösilage är enligt min mening bäst!!
Ger hö till mina. Skulle också vilja ge ensilage men har för få hästar, det blir förstört innan allt ätits upp. Är höallergiker så jag själv mår bättre av ensilaget. Har ni vacccinerat era hästar när ni ger ensilage?

TACK! För alla råd. Jag har inga problem med stora rundbalar, för vi har vårt ensilage i plansilo.
Och så en annan sak,… Jag har köpt ett dräktigt sto.(Mitt första). Hon äter nu ensilage, så det får hon ju hos oss oxå. Men är det känsligt att byta ensilage, när hon e dräktig menar jag.Är lite "spänd" eller vad man ska säga , tycker att det ska bli så himla kul med ett ev.föl. Så jag vill inte riskera att nått ska bli fel.(om ni förstår mig).
Hö blir d för min del…! =) enligt min åsikt! =)

Forumet hade en diskution innan angående vacc. Det visade sej att det kvittar vad du ger för hö/ensilge för att botulism utveklas i all sorts gräs. och det fanns över 200 sorters botulism och bara en kan man vacc imot.Det är en liten tankeställare!! =D Det var jätte många som inte vacc mot det inkl. jag!!
Där ser man! Det var ju bra o veta om det skulle bli ensilage ngn gång. Måste bara ha fler pållar då…

#9 Hösilage håller bättre än ensilage tycker jag! jag har inte heller så många hästar så att ensilaget håller inte! men hösilaget funkar! Jag hjässar det först .Typ dan innan! Det hade inte funkat med ensilage eftersom ensilerings prosessen är igång hela tiden!!
Vi fodrar med hö och har "alltid" gjort det. Ett år, när det var höbrist fodrade vi med hösilage men jag föredrar alltså hö men det är min personliga åsikt.
Vi har turen att köpa hö från två olika bönder, båda sorterna av mycket hög hygiensk kvalité men med olika värden för att passa både unghästar, avelsston och ridhästarna.
Damm i hö är väl oftast mögel??

Jag gillar faktiskt ensilage bättre om jag ska vara ärlig, klart bättre om man nu har någon hoste häst tex.. Jag ger vissa både och för de ha fri tillgång till ensilage ute och de som står på stall får hö inne.
OM jag får välja mellan hö eller ensilage där båda är av högsta kvalité, så föredrar jag höet pga att det är lättare att hantera. Men av rent praktiska skäl fodrar jag ändå ganska ofta med hösilage/ensilage, främst pga att det är lättare att få tag i. Sen här vintern började jag med hö (skulltorkat, i fyrkantiga storbalar
) och när det tog slut blev det hösilage.
Fördel med hösilage är att man kan ställa ut det som det är i hagarna, så det kommer sannolikt bli lite av varje kommande vintrar också.
#6 Ensilage i plansilo är inte det hackat innan & med lägre ts än i bal?
Har för mig att de sa på jordbruksskolan att hackat till häst gav för lite fibrer. Och att vattenhalten var så hög i plansilon, att hästarna inte orkade äta tillräckligt mycket mat, för att tillfredsställa sitt behov av fibrer.