Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2105 ggr
Underbar
0

Hjälp ! Ger upp snart

Har en väldigt lätt född liten shettis herre, motionerar han 6 dagar i veckan.

Han äter just nu hö, lite gräs som finns kvar. Han får happy hoof, mineraler, kalk , b-vitamin.

Hur mycket jag än försöker att få ner han i vikt så går det inte! Han gick ner lite under sommaren men har nu gått upp igen. Hur håller ni era shettisar i hull ? Tips på hur jag ska göra.

Han stod inne förra året och stod på 4,5 kg hö och ändå var han väldigt tjock och han motionerades då 5-6 dagar i veckan.

Kvarnlycka
0

Vad är det för näringsinnehåll i höet? Om jag skulle ge 4-5 kg hö till min primadonna av det hö vi har nu skulle hon svälla ut som tusan. och är han tjock eller är han bukig? jätteviktig skillnad.
Jag har sett så många BUKIGA shettisar som haft proteinbrist och inte alls varit feta egentligen

UG
0

Hej!

Oj vad det är svårt, detta med hullet. Ibland är det svårt att veta vad hulllet består av… Är magen stor av fett, eller är den svullen av andra orsaker? Andra orsaker skulle kunna vara mask eller proteinbrist. Syns/känns ryggraden?

Mina ponnyer blev smalare när jag gav mindre energi och mer protein. Då kunde de bygga muskler, b.l.a magmuskler. Ett balanserat hö med bra värden behövs. Samt motion som du redan ger.

Underbar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är tjock var med han på åbys hästklinik för ett tag sedan, vet där sa att han var för tjock, och att han ska gå mycket.  Hon sa att hon gav sina shettisar 2 eller 3 kg per dag tror jag hon sa. Vilket jag tycker låter väldigt lite Förvånad 

Lägger in en bild på honom , tyvärr väldigt dålig.

Undra om de kan bero på mask, hade tänkt köpa kolla masken nästa vecka. 

Tack så mycket för svar!! Är så orolig för min lilla älskling

Underbar
0

Bättre bild kanske.

Underbar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden kom inte med i andra inlägget.

MadeleneJansson
0

Förmodligen är det mycket mer energi i gräset i hagen än vad du tror?? Mina får inget hö än på länge!

AnnaLundin
0

jag skulle vilja säja att det är MASSOR med krut i gräset just nu, samtliga mina som går på gräs har lagt på sig ordentligt de senaste veckorna (inkl den tunna fullblodsettåringen…).

Jag har två ston (varav en fångfröken) som hållit hullet nera hyfsat hela sommaren och de har gått i gräsfri hage och bara fodrats med hö - inte särskilt lite hö, men grovt som de fått tugga länge på.

[Teddy]
0

#3 En häst ska ha 1,0 - 1,4 kg grovfoder/100 kg kroppsvikt.

4-5 kg låter mycket, och när han dessutom ser ut som han gör(!) så ge honom mindre, är mitt råd.

polgara
0

#8 Det är inte riktigt sant det du skriver. En häst ska ha MINST 1kg ts/100kg kroppsvikt. Torrhö har en ts på runt 84% vilket betyder att hästen ska ha MINST 1,2kg hö/100kg kroppsvikt för att tarmarna ska kunna fungera mormalt. Arbetas då hästen skall man lägga till 10% som arbetstillägg.

Fodrar man med hösilge så bör hästen få minst 1,5-2kg/100kg kroppsvikt, beroende på torrsubstans.

4,5kg hö åt en arbetande shettis är inte mkt, däremot innehåller nog grovfodret mer mj än vad hästen gör av med.

Kris_J
0

#8 menar du inte kg ts ?

Veritas odium paretFörvånad

[jannerman]
0

Vår höanalys på årets höskörd visade på högt energiinnehåll och lågt proteinvärde. Alltså ger jag mindre med hö och kompletterar med lusern istället, som har högt proteinvärde men lågt energivärde. Dessutom får de också halm att tugga på.

Tycker det funkar bra på våra två som är lättfödda.

UG
0

#5 Härligt och trevligt att han körs och motioneras 6 dagar i veckan!Kan du trappa upp träningen genom att köra med groom, intervallträna, backträna?

Ser ut som att du kan spänna draglinorna mer och flytta upp bakselet till korsets högsta punkt. Stort Lycka till med denna fina körhäst!

SandraO
0

Min lilla är också hyfsat lätt född, just nu då det bortfarande är lite gräs kvar får hon nog ca 2 kg om dagen. Under vintern(beroende på hur kallt det är) får hin ca 3-3.5 kg och det klarar hon sig bra på.

Hon får då även Müsli(havrefri)

Hon  står också på halm, vilket hon brukar pilla lite i men vräker inte i sig.

AnnaFagerell
0

Säkert tillräckligt i gräset den knaprar i sej. Sluta med hö helt. Jag haft min tvååring i en hage med absolut ingen mat för ögat men hon är lika fet som din i bilden ovan. Det finnsa tillräckligt med krut i gräset ännu och man får ju titta hur mycket som växer utanför staketet och inte inanför

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Underbar
0

Tack för alla svaren!:)

#8 Fast jag tycker inte 4-5 kg är så mycket för en shettis som jobbar 6 dagar i veckan. 

#11 okej ska höanalys höetm halm vore ju inte fel . 

#12 Med gromm blir de svårt att ha med, men någon dag i veckan kanske :) Backträning ska vi börja med, de finns rätt måga backar här.

och tack för tipsen med selen !:)

#14 Där ser man, ta bort han från gräset helt eller låta han bara äta hö nu helt enkelt.

AnnaFagerell
0

#15 Jag skulle slutat ge hö och sett hur han blivit, eller dra ner minst halva mängden. Betala hö när det finns gäs är ju dumt…  =) Håller med, 4-5 kg hö kan han gott äta, på vintern

Kvarnlycka
0

Det är inte MÄNGDEN hö som är intressant utan vad det INNEHÅLLER!

Om höet har en HÖG halt av MJ så kan hästen bli fet om den inte gör av med det. med tanke på att hästen motioneras som du beskriver så har höet enorm hög halt MJ.

Det kan man bara få reda på via analys.

Om höet är FÖR bra måste man dryga ut det med något som innehåller mindre MJ, antingen annat hö eller halm för hästen måste få sin kvot av strå tillgodosedd.

Analysera höet. det är det bästa jag gjort i mitt liv tror jag! :)

[Teddy]
0

#17 Så sant så.

MEN - det är ju ingen "Rocketscience" att förstå:
För mycket mat - tjock häst.
Precis som med oss tvåbeningar!

AnnaFagerell
0

Ja jag kan ibland undra om människan, ägaren till hästarna, sitter och räknar klaloriintag till sej själc och framförallt till sina barn… nä, skulle inte tro det  Skrattande

UG
0

#19 Fast våra barn har väl inte så specificerad kost som hö?

Om mina barn BARA skulle äta tomater skulle jag vara högst intresserad av vad dessa innehåller för näring…

Kratern
0

#20 Flört Sant!

AnnaFagerell
0

#20 Säg inte det du… det finns dom som har väldigt ensidig kost… det ser man ju på barnfetman idag ju

Underbar
0

Tack för svar!

Vi ska släppa tillbaka i vinterhage och ge halm och fixa bra hö till de små:) Ska ut på härliga turer så hoppas jag att han blir fin i hull snart :)

SannaHolmgren
0

Jag har märkt fenomenet för liten hage med avbetat gräs = mycket fetma på min hingst. När jag köpte honom var han kraftigt övergödd, detta fick vi bort den första vintern genom att ge grovfoder blandat med halm och lucern som komplement. Sen släppte jag honom i grannens tomma hjorthägn på stooort bete med gräs upp till magen, på väldigt många hektar, och då var han superfin i hullet, välmusklad och åt ändå så mycket han orkade. Nu har jag lite mindre hagar, ganska avbetat, massor med motion och nu har han igen fått lätt att lägga på sig.

Eller så kan det vara att en stor hage = mycket motion, och en liten hage = för lite motion. Skulle man kompensera den motion hästen får om den får ströva fritt så hade vi fått skritta våra hästar 6-7 timmar dagligen.

ThiffannyJ
0

#24 Har faktiskt samma erfarenheter som du.

Nu har vi ingen övergödd ponny, men några är nog lite väl runda. Och de som är allra finast går på stora beten och ganska kraftigt gräs och mycket terräng. De rör sig massor och bygger muskler som jag inte skulle kunna träna upp själv i alla fall.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Underbar
0

där ser man :)