Hösilage åt fångshettis
Hej
Visst kan man väl ge hösilage åt en shettis som har haft fång? Vissa säger att det är bättre med hö. Men om hösilaget har mycket bättre värden som passar en shettis som lätt blir tjock så är väl det att föredra före ett hö som har högt energivärde? Visst kan man blanda ut det bra höet med halm men alla hästar gillar ju inte det.
Jag vill gärna att min shettis ska få lite mer ättid och föredrar att kunna ge mer grovfoder.
En fångshettis kräver ju sitt näringsinnehåll liksom alla andra hästar så det beror ju på vad hösilaget innehåller.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Min fångshettis gick på fri tillgång på hösilage i lösdriften förra vintern, det bra, men hästar är ju olika, en del klarar det bra andra inte. Bägge mina fångisar (har en arab som haft fång oxå) klarar av att äta hösilage.
Det finns inegt som säger att hö generellt är bättre än hösilage till en fånghäst, det är många faktorer som påverkar det.
Det man generllt vill ha till fångbenägna hästar är grovfoder med lågt kolhydratinnehåll och det man man hitta både bland hö och hösilage.
jag fodrar med hösilage till min nuvarande och har gjort till min tidigare fånghäst.
Hej
Vad bra. Då tänker jag köpa hösilage i höst.
Det är inte lätt att veta vad man ska göra då vissa säger att varje ny hösilagebal är som ett foderbyte.
Men min har ätit hösilage efter sin fång dock inte enbart men då märkte jag ingen skillnad.
Kan inflika att mina "fånghästar" som nu är avlivade fick fång på vintern.
De kunde absolut inte gå på hösilage! Då fick de fång direkt.

Beror det som sagt inte på hur bra värden (energi o protein) hösilaget alt. höet har? Själv har jag hösilge med höga värden och det klarar inte Sacki utan hon måste gå på ett foder med lägre värden för att klara sej, ängshö eller fjolårshö funkar på henne alt ett grovfoder med låg energi o protein.
Alltså fång är en störning i tarmen och har inget med själva grovfodret att göra. Får hästen fång mitt i vintern av ensilage får den det av hö också
#7 Fel… Och jag talar av egen erfarenhet.
Om hästen ifråga inte tål det hösilage den får så skulle jag gissa att det beror på att det aktuella hösilagepartiet innehåller en stor andel socker. Och DET kan vara förödande för hästar som är känsliga för detta (t.ex insulinresistenta).
Man ska nog inte skylla på hösilage rakt av.
#9 Kan hålla med dig till viss del. Dock hände det mig två vintrar i rad…
#10 - det kanske är så att hösilaget från din grovfoderleverantör har haft höga kolhydratvärden, kanske alltid och kanske bara just de säsongerna. Jag är dåligt insatt på exakt vad det är som styr hur höga sockerhalterna blir, men delvis beror det på vlka grässorter höet innehåller.
#11 Det mest ironiska är att jag hade två olika leverantörer. Jag bytte just för att två ponnyer fått fång första vintern.
#12 - samma grässorter i höet kanske?
#13 Det är inte alls osannolikt.
Men det har det varit i så fall både åren före och efter.
Utan fång…

Min arab fick fång mitt i vintern o då käkade hon enbart torrhö
Skulle tippa på att det är nåt annat fel i skötseln som orsakar fång om man får det gång på gång… eller i aveln
#16 Jaså, det tror du…
Var det inte alldeles nyss du själv som sa att det var en tarmrubbning.
På vilket sätt skulle jag missköta mina hästar så att det uppstår menar du…?
Eller är det helt enkelt så att du inte klarade av att ha fel…
#17 Ge dej! Vem sa nåt om misskötsel? JA en tarmrubbning… dåligt foder, foderbyten, nåt annat i hagen hästen kommer åt att äta, stress, finns hur mkt som helst. Och nej, jag har inte fel. Det ÄR en tarmrubbning. Många gånger orsakad av dåligt foder trots man tycker att fodret är fint så kan det finnas toxiner i det ändå. Har själv råkat ut för det så ge dej för tusan
Jag tror också att en känslig tarm är ärftlig så ja, aveln kan också spela in
Som vanligt rekomenderar jag www.profeedshop.se
#18 Du hade fel i frågan om att de får fång av hö likaväl som hösilage.
Och varför påstår du att det måste vara något FEL i SKÖTSELN?
Arg?
#21 Jaså hade jag… får fång lika gärna av ett höfoderbyte som av ensilage…. lite som politik…
#21 Diskuterar inte vidare med någon som måste starta gräl… ge dej på någon annan istället
Jag hade själv fel i skötseln en gång då jag inte såg det dåliga i fodret. Ingen såg det för blotta ögat…
#22 Titta vad du skrev i #7 
Jag har absolut inte tänkt starta något gräl, men du tycks vara väldigt lättretad och har svårt att erkänna när du har fel.
#25 Läs Du vad jag skrivit… det har inte med grovfodret i sig att göra… värden etc… Jaså, hur vet du jag är lättretlig? Tycker det är du som gillar att försöka få folk retliga. Jag har inte fel, inte i detta fallet. Det är en störning i tarmen

#21 Förklara då hur det kommer sig att min arab fick fång av torrhö? I januari månad dessutom, fanns inget annat ätbart i hagen då
Vi hade ett halvblodssto som fick fång i februari, fick hö.
#26 Jag har inte sagt att du har fel ang. tarmrubbningen. Däremot ang. hösilage vs hö. Mina har inte kunnat äta hösilage däremot hö har gått bra.
Jag tycker ensilage/hösilage borde vara bättre, då det är surare och jäsningen förbrukar socker (kolhydrater). Sådana produkter ska ju vara nyttiga för människor i alla fall. Men hästar har ju annan metabolism. Hur/vad äter fria hästar?
Min D ponny fick fång på vintern, men höet bestod av" bara" klöver dessutom kom hon lös en natt och åt havre om det var vid det tillfället minns jag inte säkert men, hon fick det på vintern.
#27 #28 Kanske ni gjorde något annat foderbyte? Stress? Dåligt hö?
#29 Antar att en undersökning gjordes på ensilaget? Då menar jag en hygienanalys
Skulle det förklara ditt påstående att "om ponnyn får fång av hösilage så får den också det av hö"?
Du har fel så är det bara…
Skitsvårt att erkänna, men…
#33 Men asså det är väl klart att om hästen reagerar på något kan den väl lika gärna göra det av hö.. det är du som inte vill förstå… gjorde ni hygienanalys?
#34 "Får hästen fång mitt i vintern av ensilage får den det av hö också"
Remember?
Enligt #23 så ville du inte fortsätta diskussionen så jag avslutar den här.
#35 Ursäkta men vad är det du inte förstår?? Det är väl solklart!
Generellt sett ÄR hösilage bättre för en fånghäst.
Naturligtvis med värden som är anpassade för dennes behov.
Jag har ett sto som haft en släng av fång för många år sedan så analys av grovfodret är det viktigaste i hennes foderstat.
Enklare att ha ett foder med låg energihalt och bra med protein, då kan man reglera åt de som behöver mera ( tilläggs fodra ).
Jag känner till en fångponny som är väldigt känslig för just proteinet?
Kan detta stämma?
Enligt expertis är det inte proteinet som utlöser fång.
# 38
Har dens grovfoder analyserats eller är det bara en gissning att det är proteinet.
#38 - precis som Billan skrev, det är inte proteiner som ger fång, utan kolhydrater. Proteinteorin har forskarna HELT avskrivit. Det är väl snarare så att din ponny är känslig mot något som finns i maten samtidigt som proteinerna - t.ex i försommargräset…
#39 o 40
Tack. Ponnyn är inte min ännu. Men köp blir av då ajg inte vill tt en gammal ponny ska flytta runt.
Då är det alltså kolhydrater som jag fått för mig de va ifrån början? Alt mest troligt iaf..
Anledningen till att jag frågade är för att tjejerna som har ponnyn har fått för sig att det är proteinet.
Nåja huvudsaken är att han inte tappar vikt, mår bra och itne får fång. Men tips mottages gärna.
#42 Egentligen är det ju så men man kan ju inte hålla på att blanda för varenda bal. Är det bara från samma vall och samma skörd så går det bra att bara öppna ny bal. Testa gärna ge dn häst profeed
Stämmer det då att varje gång man öppnar en hösilagebal så räknas det som ett foderbyte?
Tack 43 för ett besked.
#44 Om det är ensilgabalar som är skördade och plastade från ett gärde vid samma tillfälle är det inte ett foderbyte.
#46 - mjo, det skulle teoretikt kunna bli ett foderbyte mellan varje bal, pga att ensileringen inte blir precis likadan i varje bal…
Fast jag håller med dig, jag har aldrig upplevt så stor skillnad mellan balarna.
Värdena kan skilja beroende vart på vallen gräset växt. Om det växt i sol eller skugga.
Men skulle man vara så himla noga skulle det ju inte gå att ha häst. Samma vall ungefär samma värden.
En fånghäst jag hade inackorderad fick inte äta av hösilagebalarna jag hade att erbjuda då blev det "höbyte" vid varje bal.. Jag håller inte med. De balar jag har haft har varit "identiska" till utseendet iaf.
Har sett större skillnad på småbalshö. En del nästan som halm, en del väldigt fina osv..
Hur värdena ligger på ett foder går inte att se med blotta ögat.