Utställningskurs, Innehåll?
Har fått en förfrågan om att hålla i en utställningkurs. Men måste få lite hjälp med idéer till upplägg.
Vad skulle ni vilja att en utställningskurs tog upp?
Har några idéer så som:
- Anmälningsblanketten, hur den fylls i på rätt sätt
- Att läsa katalogen, vad för info innehåller den, hur räknar man ut sin ungefärliga starttid
- Hur förbereder man sin ponny (långtidsförberedelser, val av träning, verkning/skoning etc)
- Att göra iordning ponnyn inför utställningen
- utrustning, vad när hur
- på utställningsplatsen vad gäller
- och så klart hur man visar sin ponny
Förslag och synpunkter uppskattas.
Funderade på att man hade en teoridel på förmiddagen och sen praktiska övningar på eftermiddagen.
Skulle det kunna vara intressant?

I samband med hur anmälningsblanketten fylls i kan det vara bra att också ta med vad som står i propositionen och vad det innebär.

Toppen, den tänkte jag inte på. 
Det som är så självklart för vissa är som en djungel för andra.
Visarens klädsel.
Nu har jag ju visat hästar en del, och är mer eller mindre självlärd. Skulle gärna gå en kurs och det jag behöver tips om är hur man visar. Jag vet hur det går till och så, men knep hur man visar bättre är ju inte fel. Nånting jag är lite osäker är på hur snabbt man ska springa när man skall visa upp traven till exempel.

#4 Hur fort man ska springa är nog individuellt, man springer i den fart där ponnyn visas sin gång bäst!
Kanske en snabb geonomgång av poängsättning, klass 1,2,3 samt guld, silver, brons?
#5 Ja, självklart är det så. Det är just det jag vill veta vilken fart som visar upp mina hästars gång på bästa vis.
Tycker dina punkter var mycket bra, finns säkert fler man kommer på i efterhand. Men de viktiga är ju anmälningen, förberedelser, hur man visar och beter sig på utställnings platsen!
=)
det vore jätteroligt om en sådan kurs genomfördes!
Vart kommer den hållas? alltid kul och nyttigt med tips :)
Kan inte annat än att hålla med. Låter super!

Första kursen blir i Värmland eftersom det är där jag bor 
Men jag kan absolut tänka mig att "exportera" kursen till andra ställen, om det finns någon som kan tänka sig att ställa upp med allt jobb omkring (boka anläggning osv)
Åh det hade varit kanon o fått gå en sån kurs..tips o ideer o diskussioner m andra grönisar OCH lärdomar från "gamlingar" ;-)
Du får ta dig neråt Skåne…;-) vad kostar en kurs att hålla? Vad vill du ha för en kurs?

En sådan kurs borde ju inte behöva bli så dyr.
Man behöver tillgång till ridhus/paddock samt uppbindningsmöjligheter för de praktiska momenten. Någon slags samlingslokal för de teoretiska delarna (någons stora kök eller ett klubbrum skulle väl kunna passa).
Självkostnadspris så ställer jag upp
Gör det för att det är roligt!
#12 det är ju kanon!!! Ska kolla det häromkring..hur mga i en grupp är bäst?

Runt 10 kanske? Då kommer alla åt att se och kan ställa frågor.
får gärna bli en kurs runt östergötlands trakten om det går att få ihop tillräckligt många :)
Så synd att det är i Värmland! Annars hade jag jättegärna varit med!