shettisportätt
Var i Bulgarien förra veckan och beställde ett porträtt på min systers häst Ziri. Konstnären hade aldrig målat av en shetlandsponny och aldrig hört talas om färgen skäck men jag tyckte att det blev kanonbra. Hon står inte korrekt men bilden var tagen från 2003 och då kunde vi inte det här med uppställning av häst. Vad tycker ni?
lite kul att ha som minne utav henne, hon dog i transportolycka året efter fotot togs och vi hade väldigt få bilder.
Den ser fin ut! Men huvudet och halsen ser litet ut i jämfört med kroppen, men det kanske är så det skall se ut? :)
Skulle också vilja ha porträtt av mina hästar.
#1 hon hade litet huvud till kroppen… du ser det på bilden…
Ja, det stämde ju väldigt bra ihop med originalet!

Mycket fina bilder #5 och #6, denna märks att det är av proffessionell konstnär tycker jag.
#8 Lena Furbergs bilder älskar jag, men för mig kan det vara vilken seriefigur som helst.
Den i #0 är jättefin och välgjord tycker jag, det är jättesvårt att måla med färg, och med tanke på att illustratören hade ett foto som inte var optimal, och att denna inte har målat hästar innan så är bilden jättebra. Det hade jag haft svårt att göra om.
Jag har tecknat massvis med porträtt själv, gör det inte längre på beställning av olika anledningar men ritar då och då om det kliar i bildskapandet.
På bilden: Lövelunds Filur, min kompis gamla dressyrhäst.

#9 Fast det är mina hästar upp i dagen faktiskt.. #0 tycker inte jag var ett dugg likt fotot
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#0 Nyfiken fråga… Vad betalade du för bilden, och vilken storlek är den?
#5 till #10 Har ni originalbilderna också som ni kan visa så man får se likheten/skillnaden?
#8 Fin bild, men ser mest ut som en seriefigur inget porträtt.

Min teckning är ritat från tre foton och jag tycker den är väldigt lik verklighetens pållar… jag kunde inte varit mer nöjd

#19 Några av mina bästa teckningar är inte bra enligt andra som ser dem. Men jag som känner "porträttet" vet att bilden har det lilla extra, lite "fångat ögonblick" som krävs för att jag ska vara nöjd. En slarvig snabbskiss på min ponny Muller. Ingen detaljerad, men jag ser direkt att det är min ponny.
Lena Furberg tecknar med en speciell stil, som gör att det ser ut som hämtat från en serie, men det är ändå personligheter hon skapar. Jag hade gärna haft porträtt på mina djur från Lena F. Har du nån bild på ponnyerna? Kan vara kul att se.

Nu fick din teckning en personlighet helt plötsligt
. Så ljuvlig liten fölis!!
Den konstnären borde ängna sig att måla hus

Lite nyfiken-Kan man beställa bilder på sina ponnyer från Lena Furberg?
12# lite mindre än ett A4. Kostade 500kr.
#25 avundsjuk? bifogar ytterligare en bild på en av hästarna som han målat, tycker du fortfarande att han borde måla hus?
11# Hur kan du säga att porträttet inte är likt bilden? ser du verkligen ingen likhet?
(Porträttet är ur ett verklighetsperspektiv. Man ser verkligen att det är den hästen och ingen annan. Visst är Lenas bilder fina men jag vet inte om jag tycker att man ser att det är just ens egen häst. Hennes bilder är mer cartoon och ras, inte så mycket på själva individen.

#0 Det är ett fint minne ni har skaffat er :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

#28: Oerhört porträttlikt! Så duktig hon är, din dotter! 
#0: Vilket fint minne ni har av er ponny!
Sanna: Så duktig du är på att teckna! Väldigt levande bilder!

Ja duktig är hon. Eller rättare: Mycket duktig och det syns att hon har känslan i fingertopparna. Hoppas hon kommer vilja fortsätta utveckla sin talang.

#28 Jag har sagt det förr, och jag säger det igen……helt otroligt att en nyfylld 13-åring kan rita så fint!!!! När jag var 13, kunde jag just så pass få till en streck gubbe 
#20 till #23 Jag tycker fortfarande att hennes teckning är en seriefigur. Den enda likheten med dina ponnyer är färgen. Hon har liksom mullat/gullat till dom.
# 28 Din dotter är helt fantaskiskt duktig.
# 31 Så levande bilder du har verkligen talang du.
Vi har vunnit en täckning av Lena Furberg ska bli spännade att de hur den blir. Jag tycker mycket om hennes bilder den finns en fin känsla i de "rundade" ponnyerna. Thiffanny har inte bestämt objeket ännu.
TACK Shetland Öst förresten

Jag tycker att Lena Furberg är fantastiskt duktig i att fånga personligheten i en ponny….hon var hemma hos oss och ritade av bla. Tunstads Domingo(stod här på station)….och några andra av våra pållar och hon lyckades precis fånga deras personlighet, så man såg direkt vilken ponny bilderna föreställde!!!

Det är ju helt olika tekniker. #0 är ju en olje- eller akrylmålning och jag tycker det är svårt att jämföra med t ex blyerts eller akvarell. Tycker de flesta av bilderna ovan är bra och lika originalen!
Själv målar jag i akryl (när andan faller på). Tycker det är kul att 'kladda' med färg :)
Detta porträtt fick vi av familjen Jeppson när vi hade Parlington Pimpernell RS 250 på station en sommar. Har tyvärr inte orginalbilden, men jag tycker det är väldigt likt och hon har fångat hans personlighet.
Det är målat av MARICA ÅGREN-HAGBLAD
Delad glädje är dubbel glädje :)

#37 Jag tycker vanligtvis mycket om den konstnärens alster, men… Med risk för att bli halshuggen med tanke på motivet, så tycker jag inte att det är självklart att det är en shetlandsponny som avbildats.
Så minns inte jag PP….
#38 Tycker du inte? Jag tyckte det var likt :)
Har en gammal bild på datorn, dock inte den som målats av.

#39 Jag har ju bara sett honom på utställning några gånger, till skillnad från er. Men jag minns honom mer som fotot i #39 - inte så högställd och "hästlik" som i #37.
Skulle jag sett konstverket "incognito", hade jag kunnat gissa på att det var en islandshäst..! 
#37 o #39 "Milsvid" skillnad. Ser inte ut att vara samma häst.
Ändå en mycket duktig konstnär tycker jag, även om porträtt kanske inte är det bästa….
#37 Jag tycker inte heller det ser ut att vara en shetlandsponny fastän målningen var jättefin. Men jag har inte heller sett PP live så jag vet inte…
får nog oxå hålla med om att orginalfotot ej är likt den målade hästen..tyckte det var likt en haflinger eller en isis
Bilden i #39 är inte det som målats av i inlägg 37.
#45 Det tror jag med! Och tittar man på den tycker jag att det är likt.