Tid att sina för sto
Nu vill jag höra om era erfarenheter gällande hur lång tid sto och åring behöver vara ifrån varandra för att stoet ska sina (ej nytt föl vid sidan, ej ombetäckt).
Kan mjölkproduktionen "tuttas igång", även om stoet till synes har sinat?
I mitt fall rör det sej om ca 2,5 månaders frånvaro mellan sto och föl (åring). Hon låter tyvärr åringen tutta, men än så länge verkar hon inte få något ur spenarna.
Vårat travsto (inte ombetäckt) var från sitt föl (eller unghäst, hon var 10 månader när vi delade på dem) i 4 månader. Det hjälpte inte, stoet fick fart på mjölken igen och det var även stoet som hade störst behov av att "fölet" skulle tutta.
Fölet tuttade sedan till dess att hon gick till tränare.

Jag delade på mitt sto o föl när fölet var nio månader. Hingstfölet åkte på "kollo" och var borta från mamma i drygt fem månader. Fölet blev åring o valack innan han kom hem. Efter några dagar hittade han "mjölkbaren" som fotrfarande fungerade alldeles utmärkt! Mamma häst brydde sig inte! Han snuttade ända tills vi sålde mamma häst då var han 1½ år.
OM det är ett problem att avkomman är där och tuttar igen, prova att smärja spenarna med något som smakar illa…

Mitt sto har fortfarande mjölk, har varit utan sitt föl i drygt ett år, hon fölade dec 08. Hon tycks vara sån att det alltid finns mjölk! Så det är nog hemskt olika..