Parkörning
Vad behöver man investera för att kunna köra två hästar i par? var kan man hitta vagnar, partömmar selar m.m
säljer ni nägot som kan behövas till detta så pm:a eller skriv här
sen undrar jag också om betydelde på storlekarna på de två olika shettisarna har någon betydelse exempelvis om den ena shettisen är 95 cm och den andra kanske 10 cm högre. jag är helt okunnig i detta med parkörning:)
Om de är lika i gången är det nog inga problem, men en dm låter som en ganska stor skillnad.
Det är inga problem med storleksbetydelse. Man får anpassa körningen
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#4 Fast jag tycker inte att det vare sej är lätt (pga korstömmen)eller rättvist att behöva hålla igen den ena/mana på den andra för att få ett jämnt ekipage.
Har bara provat parkörning en handfull gånger än så länge, men min åsikt är att hästarna bör ha liknande gångarter och framåtbjudning.
Storleksmässigt låter en dm mkt för shetland. Men prova att tömköra dem i par och se hur det funkar.
#5 Många gånger kan den mindre hästen ha en bätte gång också vilket man märker då man kör i par. Så är det iaf med stora hästar. Där är det ju svårt att hitta exakta storlekar. Vi körde iaf alltid olika storlekar då vi körde för Fredrik Persson. Inga problem alls.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
okej detta va endast ett exempel på storleksskillnader tack för era svar.
Det kanske har mindre betydelse på halvblodshästar med storleken, men jag tycker av egen erfarenhet att shettisarna funkar bättre om de är ungefär lika stora.

Apropå annonsen i #2… En lokparsele hade inte gjort ont att ha i sin ägo, om man säger så. 
Men vad tycker ni, är inte 7 500 kr rätt dyrt för lokselar med mjukdäckel och ej ställbara dragläder (som dessutom inte verkar vara i nyskick enligt texten)..?
#9 Nu får vi nog skäll för trådkapning Pernilla,
men jag håller med, selarna är dyra. Kanske 1500-2000 styck.
Lädret ser ut att vara bra kvalite´, men det ser ganska slitet ut.

#9 Det är inte jag som säljer, utan en kompis till mig. Vill ni diskutera priset priset, kontakta henne och kolla hur hon tänker.

Jag har inte kollat sagd annons, men är selarna i Tärnsjöläder så är priset ganska "normalt", även om jag håller med om att man inte får någon bra selmodell för pengarna om det är mjukdäckel och fasta dragläder. Såna hade jag inte betalat mer än runt 2000:- styck för begagnade.
I övrigt kan jag bara flika in att den sorts sele man bör ha för parkörning beror på vilken vagn som ska dras. Är den tung så är det lokselar som gäller, är den lättare så kan bröstselar fungera. (Lös brösta och draglinor!)
Jag tycker också att 10 cm låter som en stor skillnad på shetlandsponnyer, även om det säkerligen finns fungerande par med så stor skillnad. Pröva som sagt och se hur det går - måste den ena hela tiden manas på eller hållas in för att draget ska bli jämnt så anser jag att det inte riktigt fungerar. Gången är viktig, att båda hästarna har ungefär lika långt steg och därför drar jämnt utan en massa "meck" från kuskens sida.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vi har både selar och vagnar till shetland till salu
en del bilder finns på till salu sidan www.jaboruder.se

#12. Hur tänker du då? Lös brösta och draglinor? Självklart måste man ha draglinor när man kör par (om man inte har dubbla skacklar), men om bröstan är lös, hur skall då hästarna ta emot vagnen? med nacken? Det går utmärkt att använda vanliga bröstselar med fast brösta, som försetts med ring i bringan. (s.k. "skitselar")
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#14 Äh, felformulerat, men du förstår nog hur jag menar. Men nej, draglinor är det inte alla som fattar att man måste ha med par, jag har sett rätt hemska exempel på vad folk kan dra till med när de inte riktigt vet hur parkörning fungerar… "Vi har två helt olika (skit)selar köpta på Hööks och Börjes och tänkte börja med parkörning, så vi band fast hästarna i stången med ett läderbälte och sen körde vi…" 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#9 och #10. TS frågade om någon hade utrustning för parkörning till salu, jag ville bara tipsa om annonsen. Vill man diskutera priset kan man göra det med säljaren, tråden behöver inte ägnas åt detta.

Jag annonserade här på forumet att jag ville köpa diverse utrustning till shettis bland annat parsele.
Om du tittar i tråden Utställningen i Sikeå 25/9 så finns det en bild på paret!
För oss skiljer det ganska mycket. Det fungerar dock för oss som kör för skojs skull!
Anna-Carin
hej jag vet inte om du har shettisar annars har vi 2 ung hingstar som skulle passa perfekt till par körning. deras pappa har rekord i trav så de har kör gener
kram petra
ni får gärna kapa tråden ingen fara :) jag har ej två parhästar just nu men jag vill ändå kunna börja köpa in till just parkörning för framtiden.
tack för era svar
Jag tillverkar partömmar och parselar har även vagnar för parkörning!
ring eller maila gärna om du har några frågor.
Ädelssons Sadelmakeri

#11, 16 Jag tycker nog inte att det är helt utan intresse att ta upp priset (eller annat) i en tråd där det länkats till annons (eller annat). Vill man köpa utrustning är ju priset en viktig aspekt för de flesta.
Min mening var inte att på något vis ställa säljaren i dålig dager som jag får uppfattningen att du vill påskina, utan det var en fråga ställd av största intresse. Jag letar nämligen själv parsele till standardshetland, men har (hittills) varit inställd på bröstselar. Då man kan köpa helt nya sådana i "medelkvalitet" för betydligt mindre och jag vet att motsvarande lokselar för enbet oxå går att få tag på till priser som uppges i #10, var jag enbart nyfiken på om det begärda priset var normalt för komplett "lokparsele". Vad jag kan se av bilden ingår ju huvudlag, bakselar och draglinor.
Jag förstår ju att säljaren vill ha begärt pris och skulle därför aldrig ta kontakt om jag själv enbart var villig att ge hälften. Inte heller skulle jag ta kontakt för att ifrågasätta säljarens pris. Däremot kan jag inte se något fel i att fråga efter andras åsikter/erfarenheter i en tråd där det tipsas om annonsen.