Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 6624 ggr
ThiffannyJ
0

Dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade ett av mina ston med WeeFoal 38, ett urinprov. Där mäter man eCG. Halten av eCG stiger snabbt för att nå sin högsta koncentration runt dag 60 och sedan gradvis sjunka efter dygn 120. Står det.

Mitt problem är att tyda testet. Så här står det i bruksanvisningen:

Positivt: Två färgade streck vid markeringen "T" samt "C" visar att det finns höga halter av eCG vilket innebär att testresultatet tolkas positivt, dvs stoet är dräktigt!

Negativt: Endast ett streck visar sig i testembranets fönster, vilket tyder på att det inte finns några höga halter av eCG, vilket i sin tur innebär att testresultatet ska tolkas negativt, dvs stoet är inte dräktigt.

Jag tog en bild på testet, och det är ju två streck men det ena väldigt svagt. Nu syns det svagare på bilden än vad det var i verkligheten, men inte lika starkt som det andra strecket. Hur ska jag tolka det? På bilderna som finns uppritade på anvisningarna är det ena trecket lite svagare än det andra…

Stoet går ej att UL så det är tyvärr inget allternativ.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

Jag skulle tolka det som Positivt!

Amor vincit omnia Kyss

polgara
1

jag tolkar oxå det som positivt

AnnaFagerell
0

Sådär otydligt var mitt eget och det blev en bebis =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

kajsa-kavat
0

Så där såg det ut på mina två prov jag tog på en av mina, men det blev inget föl i alla fall.

Hoppas ditt prov är säkert i allafall och det blir en fölis Skrattande

ThiffannyJ
1

Men oj, vad bra! Jag trode att det andra sterecket var tvungen att synas mera!

Mamma ringde och hörde med dem och det streck som syns mest visar bara att testet fungerar, det andra ska visa svagare och visar då i så fall att stoet är dräktigt!

Om testet är pålitligt så är det en liten drömfölis i magen, mamma är Almnäs Kitty och pappa är Almnäs Tromb. Kitty betäcktes snabbt innan Tromb åkte till sin station hos Roland.

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#5 Glad

shettismaffian
0

Så såg mitt test ut med och där blev det ingen bebis heller, hoppas du har bättre turSkrattande

ThiffannyJ
0

Ajdå! Det varkar ju inte vara helt säkert att hon är dräktig då trots allt..

www.minishetland.com

mizabella
0

Kitty och tromb, låter verkligen som en drömkombination! hoppas det är en fölis!

Ellinor Johansson
0

# 1  Du som säljer testet vet du om det verkligen är så stor säkerhet på provsvaret som man gör reklam för?

Av dömma av svaren här känns det allt annat än säkert.

zettan
0

har testat detta 3 ggr, Då har svaren visat som ditt men här kom inga fölisar Rynkar på näsan. hoppas du har bättre tur

Kratern
0

Jag har inte provat weefoal, men testade det andra…pregnamare.

Det var inte tillförlitligt i alla fall.

Det bästa är nog ett blod/urin prov som veterinären får ta. Om man inte kan UL då..

det kan ju inte bli så himla mycket dyrare. Pregnamare var ganska dyrt tyckte jag.

JennyR
0

Sådär såg testet jag gjorde på en av mina ston ut i våras, hon såg jättedräktig ut och ena strecket var svagt, men det kom ingen fölis :(

Hoppas att ditt sto är dräktig iallafall :)

Ellinor Johansson
0

Hade jag vetat att provet var så osäkert hade jag aldrig lagt pengar på det. Vilket skitprov som helst visar ju 50 % rätt.

Kanske till och med att hålla en ring i en kedja över stoet

är säkrare?Förvånad

Kratern
0

#14 Skrattande

Ringen och tagelstrået har aldrig fel…

Här har det stämt varje gång.

Charlotte-J
0

#10 Jag har ju inga "bevis" för säkerheten hos testen mer än Generalagentens uppgifter som visar 96% tillförlitlighet på just detta testet. De WeeFoal och PregnaMare test jag sålt har hos alla som använt dessa visat 100% rätt. Sen har det ju också med att göra om man utför testen rätt. Kontakta gärna Marie på www.avelssto.se om ni undrar något mer.

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

Ok då är vi några klantskallar som inte kan göra testet rätt.

Charlotte-J
0

#17 Flört

Amor vincit omnia Kyss

kajsa-kavat
0

"17 Sällar mig till klantskallarna Flört

Kratern
1

#19 Samma här… fast med pregnamare då…

MadeleneJansson
0

# 14 Men du vet ju inte något om dom ston som sedan inte fölat!!! Hur kan du säga 50 % ? Stoet kan ju resorberat senare i dräktigheten…..och varit dräktig när testet togs?!

Finns ju ändå chans att stona resorberat, och det märks ibland inte alls på dom. Hade ett sto som gjorde så 2009…. DR UL vid 45 dygn men ingen fölis blev det…..

Har inte testat det här själv, och menar inte att försvare en ev. dålig produkt, men det finns ju annat att ta hänsyn till oxå!

Jag hade för övrigt tagit ett blodprov, det känns säkrare för mig….

Kratern
0

#21 För min del så litade inte jag på testet som visade negativt på båda. Jag UL istället och den ena var dräktig.

Tvärtom alltså…

Ellinor Johansson
0

# 21 Vilket prov jag använder finns det ju bara två svar. Dräktig eller inte dräktig. Även om jag skulle gissa är ju 50% chans att det blir rätt.

Jag har UL på dygn 95 stoet var dräktig, jag såg fölisen. Det blev inte heller något föl men då visste jag iallafall att hon var dräktig provdagen.

Nu står jag med ett provsvar som jag inte vet till 100% hur jag ska tolka. Det är ganska frusternade.

#22 Mitt sto som jag har lämnat på foder provades med PregnaMare och provsvaret var icke dräktig i höstas. Hon fölade ett stoföl i juli i år. Det var utbildad personal som tog blodprovet.

cinna
0

Vill ha för mig, någonstans i bakhuvudet, att eCG är mindre säkert att använda för att testa dräktighet med. Det hormonet ligger kvar ganska länge i blodet/urinen även om fölet resorberats.

Test där halten östronsulfat mäts är säkrare då det produceras av fölet självt och faller snabbare om fölet dött. eCG produceras av de sk endometrical cups som finns i livmoderslemhinnan…

Jag skulle inte ge upp hoppet än Tiffany, utan testa med annan metod lite senare i vinter. Glad

ThiffannyJ
0

#24 Tack för svar Glad

Om ett sto står med gulkropp, kan det påverka testresultatet?

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

#24 Kollade nu på www.avelssto.se och det är i så fall WeeFoal 120 som man ska testa med, de är från dygn 120 fram till en månad innan beräknad fölning.

Fast jag känner mig ändå skeptiskt. Testet visar positivt, men det verkar det ju gjort för många andra också, med resultat = inget föl.

www.minishetland.com

Gosa
0

Jag skulle inte vara säker på positivt resultat…

Varför kan du inte u-ljuda? Det är ändå det säkraste för att få veta om dom är dräktiga, står med gulkropp eller helt enkelt inte dräktiga…

ThiffannyJ
0

#27 Det går inte att UL henne. Då måste man droga henne och det vill jag inte. Jag vet inte vad som har hänt henne, men något har hänt. Hon accepterar att jag lyfter svansen och så. Men att tex. ta tempen går inte. Hon blir helt panikslagen, och jag tycker det är onödigt att utsätta henne för det. Så viktigt är det inte. Det lär väl visa sig med tiden om det är ett föl eller inte.

Jag tycker det är synd att testet verkar vara opålitligt trots 96% säkerhet enl hemsidan. Annars är detta juste ett bra allternativ till små hästar, eller hästar som inte går att UL.

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

#28 Fast att säga att testen är opålitliga är ju fel. Man kan ju inte bara basera på de som fått felaktigt resultat på detta Forum då det säljs en hel del av dessa tester både i Sverige och utomlands. Jätte tråkigt att flera stycken haft otur med sina test här inne men det betyder ju inte att de inte är pålitliga. Har förvisso inte själv testat just urintesten men har vid flera tillfällen använt PregnaMare och alla gånger vi testat har det visat rätt till 100%. Men visst, inget är säkert inte ens P-piller till människan. Det har jag ett levande bevis på som nyss fyllt 22 år. Flört

Amor vincit omnia Kyss

ThiffannyJ
0

Opålitligt kanske inte är rätt ordval. Men jag har fått både mejl och telefonsamtal från folk som också testat som visat fel. En har till och med varit i kontakt med Nya Zealand, med bild på testet, liknande mitt test, och de kunde inte heller riktigt tyda testet. De trode inte att stoet var dräktigt, och det var hon inte heller.

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

Okej! Tråkigt! Har du pratat med Marie på Avelssto? Kan det vara fel på testet så att du kanske kan få ett nytt? Kolla med henne hon är super trevlig.

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

#31 Eftersom provet ska förvaras kallt kanske inte det är det ultimata att skicka  efter det. Det innebär ju minst ett dygn i fel temperatur.

Det är säker inte testet det är fel på utan avläsningsanvisningen.

Bara ett streck inte dräktig två streck dräktig så långt är ju allting bra. Problemet är dessa svaga streck. Det finns inte heller någon information om det som # 24 skriver om i instruktionerna som kommer med provet.

Om du frågar avelsto.se om ett svagt streck svarar de "Jag kan inte tro annat än att stoet är dräktig"

Skriver du till Nya Zealand är samma senario "typical non-pregnet"

ThiffannyJ
0

Här är svaret från Nya Zealand, säger dock varken bu eller bä tycker jag Flört

"That was an interesting picture that you sent me. The ‘T' line is certainly a little lighter and wider than what a typical non-pregnant mare would generate. If the mare is over 120 days and less than 300 days, then I would interpret the result as being not pregnant. The light ‘T' line could however be because the mare is pregnant but earlier than 120 days or over 300 days pregnant. This would result in the urinary estrogen concentration being at the low end of the range associated with pregnancy, and hence the light ‘T' line. Another possibility is that the urine was a little old prior to testing and bacterial contamination could cause the ‘T' line to be lighter than expected. My overall feeling is that this is a not pregnant result."

Tilläggas bör väl att stoägaren inte hade dåligt/gammalt urin. Man satt redo med ett kärl för att fånga upp det och gjorde testet direkt efter det.

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#32 Att man får sträck beror ju på ett hormon i urinen. Att sträcket är svagare beror på att hormonet finns i mindre mängd än om sträcket är skarpare. På människor är det så att strecket blir skarpare en bit in i graviditeten och när det sedan gått ganska långt blir det svagare igen. Säkert likadant på hästar för det mäter ju också hormon

Camilla
0

Har gjort testen med Pregnamare många många gånger och det är kanonbra, mycket tillförlitligt.  Har provat Weefoal också men där är det svårt att tyda resultatet, precis som ditt Thiffany.                                                                                                            Jag har kontaktat Maria på avelsto när det har varit osäkert, så sänder hon ett nytt så då kan man ta detigen  efter någon vecka.

ThiffannyJ
0

Vi har nu kollat med avelssto.se

De har bara sålt 30 st av WeeFoal 38, och det verkar vara nytt för i år. På WeeFoal 38 så är ponnyn dräktig med två streck.

På WeeFoal 120 är ponnyn inte dräktig om de visar två streck.

Ni som testat och fått två streck, har ni provat med WeeFoal 38 eller WeeFoal 120?

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

Ingen?

www.minishetland.com

kajsa-kavat
0

Jag testade som sagt samma sto två gånger med några veckors mellanrum, och det blev två streck, men jag vet inte vilket av testen det var. I bruksanvisningen stod i alla fall att två streck = dräktig.

ThiffannyJ
0

#38 Ok tack för svar i alla fall Glad

www.minishetland.com

cinna
0

Använde WeeFoal i februari -09, på båda mina ston.
Visst fanns det bara ett test då? Måste ha varit det som idag heter WeeFoal 120.

Båda visade på positivt resultat, (kommer dock inte ihåg hur många streck det var frågan om) och både fölade senare…

ThiffannyJ
0

#40 Tack! Och vad skönt att det stämde!

www.minishetland.com

Miica
0

JAg testade med de gamla tror jag. Iaf de när de bara fanns ett.

Båda visade positivt, den ena fölade och den andra inte! =)

Ellinor Johansson
0

Vi testade två ston båda fick samma test resulat ett starkt och ett svagt streck. kontaktade avelssto.se. Enligt försäljaren skulle det testet utfalla så för att stona skulle vara dräktiga.

En av de tveklöst dräktiga stona började brunsta 18 september.Förvånad

# 35 Bra tips jag ska nog också kontakta den och be om nya tester.

Med tanke på det som Cinna skriver är Weefoal 38 alldelles för stor osäkerhet i. Önskar att jag haft den kunskapen innan jag köpte testerna.

Ahnna
0

Exakt sådär såg det ut när jag testade mitt fullblod för ett par år sen, det blev inget föl. Om jag misstänkte dräktighet i alla fall så skulle jag testa igen närmare beräknat datum.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se