Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3011 ggr
Houdini
0

SVERIGES 4:E MINSTA HÄST...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är utsedd av Eurohorse 2006:

Lundabo Hedda Glad

e. Let´s Try Aganin

u. Lundabo Heidi

http://web.telia.com/~u91127518/

Charlotte-Aveback
0

Oj då, grattis! Glad

RebeckaSvensson
0

Grattis! Hur hög är hon?

steffy
0

ååå vad roligt stort grattis till det fina ekipaget

Ellinor Johansson
0

Grattis hon är så fin lilla HeddaGlad

Frida-E
0

#2 På hemsidan står det att hon är heeeela 75 cm hög… FörvånadGlad

Houdini
0

Tack, jo hon är liten men naggande god.Räcka ut tungan

lilleman
0

Jättefin!!!

Hur höga är de minsta då?

Jag känner en som är 70 el möjligtvis 71, har inte mätt så jättenoga.

divansson
0

Snygging är hon! ;) Grattis! Skrattande

Houdini
0

65 cm (påstås det i alla fall att vinnaren var).

Undrar om det var en vuxen häst, alltså ingen 1 eller 2 åring?

AnTeX
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tomas Erikssons mini e 73 cm igenligt papperna=P

Kris_J
0

Hur gick denna tävlingen till?

Veritas odium paretFörvånad

Charlotte-Aveback
0

Ni som är insatta i minishetlandsaveln: Finns det någon minimigräns då man anser att mindre än så här är helt enkelt inte bra, ur olika aspekter? Eller spelar det egentligen ingen roll?

UG
0

#12 En hingstägare jag känner (som har mini-avel) har som policy att inte emot ston under 77 cm. Sunt tycker jag.

Jag själv har ju några "stora" minisar (ca 83-86 cm). Gillar när de "går att använda" till körning och dyl. De allra minsta går säkert att köra de med, men de har nog svårt att orka dra Roslagsvagnen. Måste bara inflika att jag tycker lilla Hedda är jättefin.

Marta
0

Överallt i den brittiska litteraturen varnar man för att hålla på och ta fram allt mindre shetlandsponnyer.

Det finns en gräns när det inte är roligt längre tycker jag. Det är ju ett djur och inget ornament.

Norrgarden
0

Det finns ett antal ston i Sverige stambokförda på 73-74 cm. Till exempel följande:

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=81946

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=16781

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=81104

http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=15586

www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=19108 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=19108

Finns det månntro något sto stambokfört på 72 cm eller lägre?

Kris_J
0

Det har internationellt diskuterats om att en undre gräns kanske borde finnas.

De riktigt små frestar ju en del av att producera avkommor efter individer med grava fel bara för att det betalas fantasi summor för dom. Ju mindre desto dyrare. Dessa dyrgripar exporteras bla till oljeshejker. Söta små leksaker till barnen.

Kris_J
0

Bla på en del Belgiska sidor finns ponnyer under 70 cm.

Norrgarden
0

Det kan vara bra att tänka på att sätten att mäta ponnyn kan skilja sig åt. I vissa länder mäter man "at the last hair of the mane" - vilket med lite god vilja kan bli halvvägs ut på ryggen.

Personligen tycker jag att man bör tänka sig för när stona går neråt 75 cm - men det är inte bara mankhöjden som är avgörande utan anatomin i sin helhet.  

Sedan får man naturligtvis inte blanda in de så kallade "dvärghästarna" med sjukliga anlag. De är småvuxna på grund av en genetisk defekt. Dessa har vi diskuterat i en annan tråd för en tid sedan.

Kris_J
0

Det är ju tyvärr "dvärghästarna" som en del producerar dessa eftertraktade små leksakshästarna av.

Men visst vi kan hålla dem borta ur diskussionen.

Problem som annars anges vid litenhet även om individen är sund i sin helhet är ju främst relaterade till ston vid fölning.

Roligt för dig Anette, med Heddas utmärkelse! Det var ju egentligen den tråden handlade om. Grattis.

Houdini
0

Ja "litenheten" är ju inget självändamål men Hedda är i alla fall guldbelönad med 41 poäng och Res-BEST IN SHOW på SSS utställning så hon är då ingen sjuklig dväghäst med dålig anatomi.Fundersam

Jaa Mats, kanske du inte bör uttala dig om att avla på ston som börjar gå nedåt 75 cm då du själv har avlat i många år på en som är 74 cm och mer ändå vet ju vi…

Charlotte-Aveback
0

#20: Verkligen inte! Hon är ett ypperligt exempel på en mycket bra mini! Det är bara att gratulera! Glad

Norrgarden
0

#20 Hoppsan - nu tror jag att du läste in något i mitt inlägg som inte står där. Hedda är ett alldeles utmärkt sto med en ypperlig exteriör och absolut ingen dvärgvuxen individ!

Och ja - ett av stona som jag räknade upp i mitt tidigare inlägg har jag själv ägt och använt i avel. Hon är 74 cm men rejält byggd och har aldrig haft några födslokomplikationer. Hennes avkommor har samtliga blivit större än sin mor och ligger så vitt jag vet mellan 76 och 84 cm i mankhöjd.

Vad jag menar är att det inte enbart går att titta på mankhöjden - ett sto som ligger över 75 cm kan vara byggd på ett sådant sätt att hennes fölningar kan bli svårare än ett som är lägre i mankhöjd.  

Läs gärna mitt inlägg en gång till - och tala om ifall det är något oklart.

Ellinor Johansson
0

Får jag välja är 78-79 cm den undre gränsen för mig. Jag tycker om att ställa ut dem och pållar under den gränsen tappar rörelserna tycker jag. Nu får man ju inte välja utan vi får en och annan lite här också.

Detta är ingen kritik mot Hedda som jag tycker ser mycket sund och väldigt fin ut på alla kort.

Ellinor Johansson
0

# 22 Jag håller verkligen med dig om att man inte ska stirra sig blind på mankhölden.

Houdini
0

#13  … Det är inget fel på styrkan att dra hos en liten mini, vad som blir problem är när det blir en brant nerförsbacke för de orkar inte hålla emot (kanar när de är oskodda, men med skor och brodd kanske? 9x0 eller nå´t).

Alltså inga problem att dra (inte Hedda i alla fall).

Hanna-D
0

Och här är den allra minsta…

http://www.tidningenridsport.se/content.asp?ArticleID=354910&CategoryID=7629&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Någon som vet om han är minishetland eller av annan ras?

IdaS-A
0

Ingen bild på den minsta?

jullan
0

Bara liten fråga nu när mini är på tapeten. Hur hög får en fallabella max vara?

Nu är ju det en annan ras så de kanske får vara som minisarna, men jag vet inte! Någon som gör det?

Frida-E
0

#28 En falabella får vara max 76 cm

Ellinor Johansson
0

# Är det inte 86 cm samma som på minisarna?

Frida-E
0

# Nej det är 76 cm… otroligt litet egentligen..

Houdini
0

The Falabella is a horse that possesses all the features and attributes of its taller relatives. The fixed nature of the genetic characteristics of the Falabella allows for their natural reproduction. Offspring are bred with the same temperament. Average heights are approximately between 28 in. (0.70 m) and 31 in. (0.77 m) in a young horse (2-3 years old). For mature horses, one can expect a height between 30 in. (0.76 m) and 32.5 in. (0.83m). Smaller and bigger horses are exceptional. These minihorses' proportions are in complete harmony.

Från: the homepage of Falabella miniatyre horse.

Frida-E
0

# 32 Jaha i alla rasböcker jag har läst är maxgränsen 76 cm.. Konstigt.Fot i munnnenGlad

ElinSa
0
lillolga
0

Mamman till min hingst är oxå stamboksförd, hon är 73 cm och heter Snuttan. Står inget om höjden på hennes avkommor men de påstods att den ena var 68 cm som vuxen, vet ej om de är riktigt..