Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 549 ggr
sammy
0

hingst eller vallack

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två minishettisar hingstar och den blir två år i var. Den har ingen hingstbeteende just nu. Jag tviflar om jag ska castrera den eller vänta och kolla hur beteende blir.

Den har inga papperna/stambok, så man kann inte använda den för avel.

Hur gor det när men vill har en häst till (kanske hyra en häst till sommare) Gor det bra att har en häst tillsammans med två unghingstar?

Jag har aldrig haft hingstar/ shettisar  innan. Bara ridhästar, sto och vallackar.

AnnaLundin
0

Hingstar som inte ska användas i avel mår bäst av att få bli valacker, är min bestämda uppfattning. De slipper alla hormonstormar och får leva mycket trevligare hästliv, i de allra flesta fall. BLir enklare för alla att hantera osv…

veronicarickfelt
0

det brukar inte vara nå problem o ha en valack ihop me hingstar.. men d förutsätter att hagen är i den storlek att 3 hästar kan gå o ha plats o springa undan för eventulla lek o sparkar o sånt..

Håller på #1 att hingstar som inte ska användas i avel mår bäst av o bli kastrerade.. du kan läsa om kastrering i min tråd "fråga om kastrering…" ifall du undrar nått om d.. där står d kanske nått iaf som du kan ha nytta av…

sammy
0

tack för svar. Det är altså bättre att kastrera den. Vad är den bäste ålder att kastrera tycker ni

Madelene_Udd
0

Vore dom mina skulle jag kastrera dom nu i vår. Kanske i april kunde passa. Beror lite på vädret. Det är bra om det är så vaarmt att dom kan gå ute dygnet runt, såret läker snabbare om dom har möjlighet att röra sig. Vänta inte för länge dock, utan ta dom innan flygor och annat sattyg vaknar till liv.

Skall man inte ha dom som hingstar finns inte någon anladening att vänta, dom är vuxna nog vid 2 års ålder. En förutsättning är ju dock att kulorna trillat ner.

Häls Madde

sammy
0

ok tack för svar. Jag ska kontakta veterinair. (och kolla om kulorna trillade ner)

veronicarickfelt
0

vissa hingstar kan ju bli så jobbiga oxå, nafsiga o ska småbitas o sånt.. dem kan må bättre i huvet o få blir kastrerade då dem blir lite lugnare..

Men kastrera mellan sept - maj.. innan flugor i sånt kommer…

Men min räkning som ja fick sluta på 5000:- så d e ingen billig historia!

sammy
0

Jag ska 'nästa vecka fråga vad kostnader precis är. Den är inte registrerad och har inga hästpass just nu, så det är också något jag måste ordna. Den behöver altså en chip och nu är det dags för vaccinera. När allt blir för dyrt vänta jag med kastrera till näste vår. Just nu är dem fortfarande jette trevligt och har inga problembeteende. Så det gor kanske nog. (jag har ju inte så en stort planbok)

Eller kanske släpper ut på en hingstbete för nu…