Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1197 ggr
jojjehanna
0

Årets ponny

Synd att ingen shettis deltog på årets ponny.

PP
0

Håller de på med Årets ponny fortfarande?Oskyldig

[Teddy]
0

"1 Ja faktiskt!! Det finns ju ganska många ponnyraser…Flört

Hanna-D
0

Det året vi skulle ha deltagit (2005) ville SSS inte skicka någon representant för man ansåg att det inte var tillräckligt seriöst, är det kanske så fortfarande? Kändes väldigt snopet för oss att inte få deltaga med vår ponny, det hade varit en jättekul grej!

VeronicaP
0

Det var väl samtidigt som Championaten i helgen?

Annette
0

#3. Jag förstår SSS, det kändes inte särskilt seriöst 2009 heller, så du sparade nog både tid, pengar och besvär på att slippa åka Flört.

ThiffannyJ
0

#5 Håller med dig! Det var inte seriöst när vi varit där heller. Man blev bara besviken Rynkar på näsan

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Mmia
0

Hur vill ni att Årets Ponny ska vara ?

ThiffannyJ
0

#7 Jag minns årets ponny då den hölls för fulla läktare på Elmia. Inte i ett undangömt ridhus med en rasrepresentant som ska ta fram den exteriört bästa ponnyn.

www.minishetland.com

jojjehanna
0

Tycker #7 har en bra fråga! Vad är seriöst? Hur ska det vara? Jag kan hålla med om att det kunde vara mer glamour men hur få till det? Blir knappast bättre av att raser inte kommer.

#8 de senaste åren som den hållts på ungponnyhelgen har det inte varit i ett undangömt ridhus med rasrepresentanter utan på stora gräsbanan under ungponnyhelgen då antagligen eliten av landets unga sportponnyer är samlade. Det finns ju inget Elmia längre. Nu var det inte rasrepresentenater utan tre domare, hästfolk men ej "vanliga" exteriördomare.

Jag tycker det vore jätteintressant att höra hur ni vill ha det!

Hanna-D
0

#5 Pengar… Nja, tror SSS stod för box och milersättning. Vinner antagligen aldrig mer Riks så jo, jag hade väldigt gärna åkt!

cinna
0

#9 Min egen spontana reaktion:

Vad vet "tre domare, hästfolk men ej "vanliga" exteriördomare", om rasstandarden på Shetlandsponnyn? Hur ska man kunna begära att dessa ska kunna bedöma vilken ponny som ligger närmast "idealet" och förtjänar titeln "Årets Ponny"?
Inte speciellt rättvist varken mot domare eller ponnierna ifråga.Obestämd

En Shetlandsponny har, och *ska* ha ett helt annat rörelsemönster än t ex en Welsh eller en Connemara… Bara som exempel…

ThiffannyJ
0

#11 Det var lite det som jag reagerade på när jag visade Try 2001. Alla tyckte han var söt, och "åhade" lite, jag kände inte att de som var representanter riktigt tog honom på allvar. Sen att det var oordning och att vi faktisk var i en undangömt ridhus är ju en annan sak.

www.minishetland.com

Annette
0

2009 bestod juryn av VD:n för Gekås i Ullared, en försäkringstjänsteman och ytterligare en människa jag inte minns vem det var.

Huruvida dessa tre människor har hästkunskap eller ej kan jag inte uttala mig om, men med tanke på hur en av dem uttryckte sig så är jag tveksam.

Visserligen var det inget undangömt ridhus men en gräsbana med endast de närmsta sörjande som publik.

Jag tycker det var betydligt bättre med upplägget som var på Elmia förr om åren.

fuxar
0

År 1999 deltog jag med Almnäs Flis på Elmia, vilken upplevelse!!!!!

Helt otroligt stort, bra arangerat sedan var det en stor hästmässa där också! Tråkigt att den las ner!

Tror att det var en representant från varge rasförening som dömde.

Morgan Johansson var speaker tror jag.

Glömmer aldrig känslan när vi bara var två kvar, Flis och en så vacker Conemara hingst (kommer ej i håg namnet)sedan var det bara vi kvar! Vilken show, musiken ja ni som var där……säjer då bara de!!!!GladGlad

Gunilla o Flis!

[Teddy]
0

Vad jag förstått så gör varje ponny något i finalen - tex hoppar, dressyrprogram, tömkörs eller liknande.
Man kanske måste tänka bort att den med mest exteriörpoäng vinner, och istället tänka show.
Det heter ju Årets Ponny, inte Årets Vackraste Ponny.

ThiffannyJ
0

#15 Årets ponny var från Emlia tiden i alla fall en exteriöruppvisning.

www.minishetland.com

[Teddy]
0

#Jag tror man ändrat på konceptet.

helenecarlsson
0

De har väl ändrat konsceptet på senare år. Jag deltog med min Dartmoorvalack 2007 och då visades alla som på vilken extriöruppvisning som helst. Då var det på Elmia och de hade en föruttagning där de plockade ut de 6 bästa som skulle gå en final på em, detta INNAN mässområdet öppnade för publik där. Jättetråkigt att inte alla kunde gå i finalen de hade ju ändå tagit sig dit.
Men det var ändå en häftig upplevelse som jag aldrig kommer få uppleva igen =)