Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 851 ggr
sanne
0

MJÖLKTEST Från Ripegården

Är det någon som testat detta ? jag har ett nämligen men är osäker på om jag gör fel elelr om det är osäkert. gjorde det förra året på ett sto, men hon hade så lite mjölk, (förstföderska) så vi fick aldrig något utslag. Vi har ju en som ska föla nu snart, men jag tror mitt test är för gammalt.

Är det någon som har o sälja ?? för Ripegården har väl lagt ner? någon som har något annat tips på hur man kan se lite mer noga när det är dax… vill gärna vara med denna gången.. tacksam för svar

cinna
0

Har ju ingen jätteerfarenhet dåFlört. Men, när Lätta fölade förra sommaren så ändrade hennes mjölk färg ett par timmar innan fölet kom. Mjölken blev "mjölkfärgad" då och droppade typ hela tiden…

cinna
0

Varit ute och mockat och tänkt…

Det var nog kanske inte det svaret du var ute efter, en del ston läcker väl "färdig" mjölk ett par dagar-veckor innan???

sanne
0

nja, anja har ganska mkt mjölk redan, men hon läcker inte..

Jag vill gärna se om någon använt detta testet, för jag vet inte om jag kan lita på det, men tack Cinna för tipset.

AnnaLundin
0

Detta mjölktest diskuterades på bukefalos förra året och jag vill minnas att det var många som hade erfarenheten att det inte stämde så bra…

Hittade tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=665474

sanne
0

Tack Anna, läste den tråden, precis så har det varit för mig oxå, visar 3-4 dagar i över en vecka nu, sen ska ju inte Anja föla riktigt än, men jag tror hon är redo, visar en del tecken, och har ju haft fång nu i slut spurten så att säga, jag tror hon vill få ut den lilla. ska testa en gång till i morgon o se vad testen säger, mest för skoj skull.