Beteskostnad
Jag är lite nyfiken på hur mycket ni betalar/tar betalt för bete per månad.
Jag skulle vilja veta månadskostnaden plus vad som ingår i den.
Med tanke på att det kostar en hel massa att underhålla staket och marker så är det lite intressant att höra hur andra resonerar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag betalar 500:- året runt.
Jag tar inte emot så många beteshästar, men har låtit några unghingstar komma hit för att jag behövt sällskap till mina egna. Då det handlat om något jag gjort för eget behov så har jag inte velat ta så mkt betalt, utan det har kostat 1000 kr + moms för hela betessäsongen. Då ingår betet, saltsten, och mineraler.

Själv har jag tagit 300 per månad, inklusive allt och daglig skötsel (plus moms). Alltså allt har ingått, då har ägarna inte behövt hjälpa till med vatten, fölvak eller något alls. Det känns som ganska billigt för ganska mkt jobb och kostnader för egen del såsom bensin (jag bor inte vid stallet själv) osv - undrar därmed hur andra gör/har det. Jag har haft en hel del olika hästägare som lämnat sina hästar på bete de sista åren (utom förra året) och även om gräset är gratis så är ju inte min stallhyra det. Den är ju samma året runt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Har också funderat på vad alla tar betalt för bete. Har själv lite funderingar på att ta emot beteshästar till sommaren. Förutom skötsel så kostar markerna väldigt mkt. Nu har jag inte tillgång till nga naturliga betesmarker, utan hagarna har vi tagit från fälten där det annars odlas på.
Delar av sommarhagarna har vi själva, medan vi arrenderar andra. Ett av ställena får vi ha gratis mot att de får rida på mitt halvblod och att vi skrapar vägen och kör snö där på vintern. Annars betalar vi ett par tusenlappar där vi har bete (på ställen där det är många kanter, så det är jobbigt att odla ngt där, annars hade det varit ännu dyrare).

#3. Fölvak? Då borde du ta extra betalt utöver den fasta kostnaden.

Jag tar 300 kr i månaden för den som är hos mig, då är det ju saltsen, skötsel , med hovslagare, avmaskning och sådant som precis på vintern *ler* …

Du är ju för billig Veronica 

jag tar 1000 för hela sommaren. mitten på maj till sista september, eller 500:- i månaden. Då ingår vatten salt och mineraler. jag kållar alla hästar men inte in i detalj. Drar med handen över ben och tittar mest annars. Förra året hade jag två russ, unghingstar här hela sommaren i byte mot en inkörning. smidigt men det blev en hel del extra besvär med dessa herrar som skulle vara sällskap till min hingst men som inte fungerade. Vi fick putsa betet två ggr och dessutom vägrade mannen att hjälpa till - dom var för stora! = )
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#7 He he kanske det men de får faktiskt betala hovslagarn senare *ler* även avmaskningsmedlet *S* … Lite snäll är man väl , tur att man inte lever på det
..
Men visst har de det bra , de behöver ju inte göra så mycket och inte ens hälsa på hästen om de inte ens känner för det *S*
Vi har tagit 850 kr/månad men då är det för stora hästar, salt och mineraler ingår, och nytt fräscht vatten varje dag förstås. Visitering minst morgon och kväll och tillsyn flera gånger. Brukar även hjälpa till vid verkning osv. då flera av dem som brukar lämna sina hästar här bor långt bort.
Kanske är dyrt men det är i Stockholmstrakten och stora hagar = mycket staket att sköta/laga.
Sen har vi ett par shettisar som går här några veckor varje sommar, de ägs av en arbetskollega och gör inte mycket väsen av sig, de är här gratis.
jag har tagit 500:-/ månad men d e billigt för ja bor i stockholm.. Men men…
I år blir d inget bete förutom mina egna shettisar. måste se över hagarna och låta vissa hagar vila o sånt…
Men annars brukar ja 2-3 stora hästar på sommrarna..
Jag har inte begärt någonting i beteskostnad då man har andras hästar på bete.
Ägarna står dock för avmaskning och hovvård.
när jag haft häst på sommarbete så har jag betalt 150kr i månaden/häst. Då har tillsyn, vatten o saltsten ingått. De har dock inte tagit helt eget ansvar för min häst utan jag måste ju själv också dit o kolla till dem o då samtidigt fylla på vatten vid behov. =vi hjälps åt!
Nu betalar jag 200 kr i månaden o året runt o då är det sommarhagar också inkl i det. Detta pris är för 3 hästar.
Ja själv betalaringet eftersom dom står hemma.. och vi tar emot en del hästar men dom får stå där gratis utan betalning

Jag betalar 700 kr / året.
Inget stort bete och vi sköter staket och allt sådant själva.
stonas bete betalar jag 500kr för hela säsongen, salt,mineraler och vatten sköter jag själv
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag har mina hemma & har inte tagit betalt för sommar betet av andra men det är för att jag har behövt sällskap. I år ska jag ha två hästar till här & ägarna & jag delar på alla kostnader fast jag inte behöver nå sällskap i år. Men jag ska börja hyra ut boxplatser så nästa år blir det nog annat tror jag =)