Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4756 ggr
Lauth
0

Styngflugeägg och avmaskning

Fick en fundering som jag inte riktigt blev klok på.

Har fått Ivomec utskrivet för höstmaskningen och den tar ju styngflugans larver. Och helst ska det ju vara frost när man maskar så eventuella överlevare dör när de kommer ut.

Men! Om man har gula ägg kvar på hästarnas ben, ska man då avvakta med att avmaska eller inte?

Någon klok som har någon idé?

AnnaFagerell
0

Avmaska mitten av oktober. Då ska äggen vara tomma… Så sa min veterinär nu när jag fick medel

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Teddy]
0

Jag var på kurs med representant från ett "maskföretag" och han sa att det är försent att maska när frosten kommer. Då har masken gått i dvala i tarmsystemet och man kommer inte åt dom.

Ta bort maskäggen med ryktsten och avmaska efter det.

AnnaFagerell
0

Dom går i dvala utanpå hästen…. inte inuti hästen… det fryser inte inne i hästen  Flört

AnnaLundin
0

Oj, här var det många motstridiga bud.

Det jag har lärt mig är att efter första frostnatten har säsongens styngflugor frusit ihjäl och då kommer alltså inga fler ägg = man kan avmaska och bli av med alla styngflugelarver. (fast man kanske ska vänta tills de sista äggen kläckts, hur lång tid det tar har jag ingen aning om…)

De som går i dvala är blodmaskarna och dem brukar man säja att bör avmaska mot före november.

AnnaFagerell
0

#4 enligt min veterinär är äggen på hästarnas ben tomma i mitten av oktober

Carita
0

Så här stod det i Vidilabs nyhetsbrev..

Mycket ägg från styngflugan?

Flera oroliga hästägare har tagit kontakt med oss för att höra om hur de skall förhålla sig till styngflugan. Tidigare rekommendationer var att man skulle avmaska vid första frosten för att bli av med eventuell infektion. Ny forskning har visat att styngflugan normalt är en harmlös parasit.

Det bästa sättet att hålla ordning på styngflugan är att rykta bort äggen från hästens ben, enklast med ryktsten eller motsvarande. Om det avmaskas mot blodmask så dör även styngflugelarverna. Så har du inte sett enormt mycket ägg behöver du normalt inte göra något. Har du sett väldigt mycket ägg så får du höra av dig så får vi diskutera hur du skall göra.

stallostby
0

Precis.. Likadant säger Equippolab. Detta har tagits upp här förut tror jag.

Höstavmaskning är inte aktuellt numera. Styngflugans larver är inte farlig för hästen. Däremot tycker jag flugorna i sig kan vara ett problem för hästarna….

AnnaFagerell
0

Det där ska man nog passa sej för att tro på helt och hållet. Vi har massor av styngflugor och jag står inte och rycker bort ägg dagligen och har man mycket sånt får dom ju i sej äggen från andra ställen i hagen också, inte bara från sina egna ben…  Och skulle jag inte maska mot detta på hösten så blir dom heller inte maskade mot detta på våren då jag maskar med phyrantelprep som inte tar styngflugan… då blir hästarna ju aldrig maskade mot detta

[Teddy]
0

#3 De lägger ägg som sitter fast i tarmkanalen, och de går i dvala inne i hästen.
Detta styrs av grästets sammansättning på hösten.

Madick
0

#9 - Styngflugans larver går INTE i någon dvala.

Styngflugan är en fluga som använder hästen som "inkubator" för sina larver. Den lägger ägg på hästens ben. Efter ett par dagar har larverna utvecklats och börjar röra sid, då klliar det och hästen slickar i sig larverna som gräver sig in i tungan och sen fortsätter sin vandring ner till magen där den sätter sig och suger sig fast. På våren släpper de och följer med bajset ut och förpuppas för att efter ett par månader utvecklas till en ny styngfluga som lägger ägg.

Avmaskning med ivermektin tar ALLA stadier av styngflugans larver, alltså från det de hamnat i tungan tills de släpper på våren. Äggen finns bara utanpå hästen.

Den enda parasiten som går i dvala är ca 6 arter av lilla blodmasken.

Skrapa bort de gula prickarna så ser ni om hästen får nya. Att bara lita på att "äggen är tomma" i mitten av oktober är ingen säker metod. Äggen är tomma efter ett par dagar men nya kan ju komma.

AnnaFagerell
0

#10 Det var väl det jag tänkte…

Fast mitten av oktober om vädret inte är extremvarmt så brukar vi inte ha mer flugor…

[Teddy]
0

#10 Det var ju det jag skrev, de sitter fast i tarmväggen, och släpper taget på våren, åker ut och fastnar på ett grässtrå osv osv. Om de sover eller spelar kort spelar inte så stor roll? Flört

AnnaFagerell
0

#12 Fast dom gör väl skada där inne om dom inte sover??

[Teddy]
0

Ja inte 17 gör dom nytta!

AnnaFagerell
0

#14 ha ha