stallhyra?
Någon frågade om höpris då frågar jag om stallhyra, antingen ni har inackorderingar eller själva hyr in er i ett stall. Vad kostar det? Motivera, vad ingår (hö, strö, kraftfoder, in- utsläpp, mockning mm). Har ni varmvatten, uppvärmd sadelkammare, ridbana med eller utan belysning. Kommunikationer, storstad, liten stad osv……
Själv tar jag 820 kr inkl strö och hö. In och utsläpp (förutom ibland). Täckesservice, Varmvatten, uppvärmd sadelkammare och liten ridvolt. 3 km till buss från mindre stad (Lidköping). 10-15 min. skritt till ridhus.
Har två inackorderingar och en ledig box i ett år. Man får hjälpa till att lasta av hö. Funderar på att höja till 1000 kr med hö och strö. Nu när vi fått ridhus hos grannen och det är ungefär vad grannarna tar.
när vi hade inhyrning så tog vi 500 kr för boxen, in/utsläpp, fodring 4 ggr/dag
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag betalar 350 kr /mån. Då ingår det utsläpp (ibland insläpp),morgon o lunchfodring, uppvärmd sadelkammare,fikarum,belyst ridbana,inget rinnande vatten inne.Vi är bara 2 st inhyrda så ibland hjälps vi åt med insläpp eller fodring.Bor i ett litet samhälle utanför Vetlanda,har ca 2 km till stallet.
ok. Glömde tillägga att vi fodrar 4 gånger men på middagen fodrar en av tjejerna som hyr in sig.

Jag betalar 600 kr i månaden då ingår halm och 5 kg hö, annat foder köper jag själv, in o utsläpp ingår alla dagar och mockning alla utom helger de betalar jag extra för om jag inte kan komma, detta är i sthlms området så det är billigt.

Jag har hästarna hos mina föräldrar. Jag betalar 500:-/mån för 5 st, hö ingår. Jag får hjälp med in- eller utsläpp, resten sköter jag själv, inklusive deras två hästar.
betalar 200 kr i månaden för 3 hästar. Det inkl. vatten o el. Har tillgång till stora marker, uppdelade i 3-4 hagar och utebox, inga bussförbindelser (bor ju på samma ställe). ingen ridbana. Har jag problem o ge mat så har de erbjudit sig o hjälpa till annars gör jag allt själv. Tycker det känns bäst så.
Dåligt m plats för mina grejer.

Jag har en inhyrd här , en unghingst på lösdriften , det tar jag 400 kr /mån fri tillgång till ensilage plus all skötsel, jag ser till att den bli avmaskad, verkad osv , fast de får själva stå för de kostnaderna

På skolan betalar vi 1500 har jag för mig
Då ingår..
Foder: Havre / Kross (korn/havre) / Betfor / Hösilage.
Rakbana ca 1 km
flisbana 2.2 km
Fina körvägar/ridvägar…. (De e tyvär stängda då å då men det e väl tur det man vill väl inte ha en granat i skallen?:P ne det e militären som har övningar och då stängs deras område)
Ridhus (Rätt så stort Normalstort iaf)
stor + liten Ridvolt
in och utsläpp täckes byten och alla fodringar…
+ att jag har lite mer stalltjänst än vanligt för att det e vi elever som har hand om stallet… 2st av 9 elever varje vecka så rullar det på…
Tycker det funkar jätte bra=)

Jag betalar 500 kr i månaden för Benjamin och då ingår allt förutom mockning. Jag får ta hur mycket mat jag vill, mineraler, vitaminer kraft musli betfor hösilage halm, in- utsläpp fodring avmaskning, You name it. Fast han är ju väldigt liten så han äter ju inte så mycket. Väldigt stora gräshagar har vi också.
Jag betalar 650:- i månaden för boxen, in-utsläpp och alla fodringar, tillgång till hagar och ridbana.
650 i kallhyra för boxen. Vi delar på in och utsläpp.

Vi hyr ut vissa platser, för lösdrift med fri tillgång av hösilage, tar vi 800 kr. boxplats med hö, kraftfoder, strö, in o ut släpp alla dagar, allt utom mockning tar vi för tillfället 1100 kr för shettis o 1500 kr för stor häst, har mkt bra ridvägar, 3 paddockar inom 10min skrittväg, 10 min m transport till ridhus. bete på sommaren.
kanske är dyrt, men vi tar ju i stort sätt vad hästen kostar att driva runt. vissa har väldigt billig hyra tycker jag.. men grattis säger jag till er !!!!

#12 Jag håller med dig om att de flesta verkar ha väldigt billiga hyror.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ja, min hyra kan jag inte klaga på
. Men jag började arbeta när jag var 16 år och har betalat för mig sedan dess. Mina föräldrar har vare sig behövt ge mig fickpengar, betala mitt körkort eller hästutrustning mm. Så att stallhyran är billig är inte mer än rätt, i jämförelse med vad andra ungar kostat har de tjänat på mig
.

#14 Aha, det är så man ska framföra det till föräldrarna ;-)

Jag har Benjamin hos våran granne som vi känner väldigt väl. Så det är kanske lite komispris. Vi har dessutom byggt Benjamins box själv i stallet. Stallet var nämligen nybyggt med 15-20 kvm boxar med höga väggar så han såg inte ut (han är ju bara 83 cm) så vi byggde en box åt honom.
Våran granne som kommer från England har dessutom en vingård i Frankrike som de måste ta hand om ibland och då tar jag och en annan granne, som också har sin häst där, hand om deras hästar.
1500 kr tycker jag låter väldigt billigt för stor häst. Här i trakterna kostar det minst 2000 kr.

#15. Japp!
De hyror ni uppgett verkar vara väldigt billiga, jag blir lite nyfiken på om någon betalar "vit" stallhyra?

Jag är nyfiken på om alla de som skrivit "fodningar ingår" också menar att det ingår allt foder? Fri tillgång på hö/hösilage kostar ganska många hundralappar per månad bara det… tillkommer också skötsel, el, vatten, mineraler o salt o allt annat så måste ju stallägarna gå back. Om de nu inte tar in eget hö vill säga.
Sen är jag fullt medveten att Stockholm inte går att jämföra med att ha hästen på landet. Här kostar all mer än ngn annan stans verkar det som. Iaf skulle jag inte ha råd att ha inhysningar för bara ett par hundalappar då allt ingår.
/Cattis
#19 Jag syftade på att de fodrar, inte att foder ingår. Foder står vi för själva :)

Jag köper allt utom hö själv. Dvs kraftfoder, mineraler, vitaminer, torvströ, salt osv. Även till mina föräldrars två hästar.
Kanske skall tilläggas att vi tar in eget hö. Vatten ur egen brunn.

Här ingår fodret, men det är ju *bara* ensilage, plus mineralsten ,saltsent *ler*… men man är väl snäll eller nåt sådant *S*

Jag tar 500 i hyra, då ingår förutom boxen. in och utsläpp samt tre fodringar.
Dom får köpa mitt hö och halm till ett bra pris. jag köper även in kraftfoder och tar betalt efter hur mkt dom vill ge sina djur.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#19 Och även om man tar eget hö så kostar det ju med maskiner, diesel och allt arbete.
Tycker det verkar billigt som de flesta skrivit om ovan.

Jag tror inte det går att jämföra storstan med landet. Kolla hur tex huspriserna skiljer sig.

#24 Förvisso, men det är ju aldrig lika dyrt som att behöva köpa in. En låg stallhyra täcker säkert maskinkostnaderna, men inte om man köper och får betala fullpris.
/Cattis

Bönder får en massa EU-bidrag också. Undrar hur mycket det täcker?

Beror ju på hur stor bonde man är ;-)..
Vi tar ju allt själva , fast vi får ju betala för ensilgerullningen och det för sådana maskiner har vi ju inte , så inte går man i vinst inte . Men därför jag inte har så många inackorderingar här *ler*
#26 Att köpa in och underhålla maskinerna? Det måste kosta en hel del i alla fall…

#29. Beror ju på vad man köper. Farsans gamla traktorer är sådana som andra pensionerat för länge sedan. Men de duger till höskörd, snöröjning och lite annat.

Tycker oxå det låter som väldigt billiga hyror. Här är en billig lösdriftshyra( fri tillgång till ensilage) ca 600 kr i mån. resten står man för själv.
Jag har eget stall så jag tänker inte så mycket på vad det kostar. Det finns gott om plats för övrigt om det är nån som är intresserad. Funderar även på att ha hingstbete över sommrarna.

Dat är så billigt här. Jag bodde innan i holland och billigaste är 3000 kronen i månad.
där jag har mitt halvblod kostar det 4.300 och då ingår,
hö upp till 13 kg
5 torv balar i månaden
2 ridhus att tillgå me hinder om man vill
1 ridbana utomhus
in o utsläpp mån-fred
alla fodringar morgon till kväll mån - sönd
Storstad då ca 15 minuter från stockholms city
Frida står på en ridskola. Det kostar 1150 kr per månad. Stor häst kostar 1700kr. Då ingår 4 kg hö, spån (fri mängd) in och utsläpp samt fyra fodringar per dag måndag till fredag, lördag - söndag och "röda" dagar hjälps privathästägarna och skötarna till ridskolehästarna om att ta hand om alla hästar. Det blir en till två tillfällen per månad och då har man antingen förmiddag eller eftermiddag. Stallet har 23 platser men är inte riktigt fullt just nu. Kraftfoder köper man själv det man vill använda, havre och kornkross kan man köpa från stallet om man vill.
Det finns utevolt 20 x 60 och ridhus 20 x 60 m, hindermaterial, varmvatten, kök, toa o dusch, cafeteria (som är öppen vid tävlingar och andra större evenemang) och snart finns även tvättmaskin.
Om Frida behövs på lektion (hon brukar gå c:a 1 lektion i veckan + någon extra ibland) så dras 30 kronor från stallhyran. Perfekt tycker jag! När hela familjen var sjuk här i vintras så fick hon gå varje dag samt att personalen mockade, fixade foderpytsarna och tog hand om henne så vi kunde ligga hemma och vara sjuka utan att behöva oroa oss för hästen!
Måste tillägga att jag köper allt foder själv samt strö. De har egen brunn o ta vatten ur. Har även tillgång till lösdrift och många stora hagar.Men det är nog som en del säger,att det är dyrare i och omkring storstäderna o billigare på landet.

Intresant läsning. Jag har just byggt stall i min sambos ladugård har bara tre boxar just nu men det blir åtminstine fyra med möjlighet till sju stycken. Har fått några som anmält intresse för boxplats & jag vet inte riktigt vad jag ska ta i hyra jag kan sköta hästarna mån-fre men vill gärna att man ska dela på helgerna. Tänkte nog att det ska finnas möjlighet att välja bara boxen & inget annat eller typ fullpansion mitt i veckorna men jag vet inte riktigt än.
Vi tar 1000:-/månad. Då ingår spån och 6 utsläpp och 7 insläpp. Inga täckesbyten.
Inackorderingen har ett utsläpp på morgonen och lunchfodringar, då hon är hemmafru. Vi middags- och kvällsfodrar + att vi tar alla fodringar på helger. Skulle det vara så att vi inte kan någon gång ( 1-3ggr/år) får inack. sköta det.
vi har belyst paddock, sommar och vinterhagar, sadelkammare och vatten. Bra ridvägar.
Hösilaget går vi ihop och köper, kraftfodret får man fixa själv.