Rakning och lösdrift
Tänker flytta till shettis dam till lösdrift, hon gillar inte att stå inne. Men hon måste rakas på vinter , svettas mycket vid bogen och magen. Men går de när de går på lösdrift ? kommer inte kunna byta täcken flera gånger per dag.
Vilka täcken är bäst att ha?
Måste du helklippa?
OM jag vore du så skulle jag klippa "undersidan", dvs halva halsen och halva magen bak till ljumsken - en linje från "mellan öronen och strupen" och ner till ljumsken. Klipp hyfsat tidigt så det hinner växa ut lite päls där innan vintern kommer.
Du har kvar yllekoftan på ryggen, som behåller värmen, samtidigt som du kyler ner litegrann på undersidan. Den typen av klippning har funkat bra hos mig, för normalt arbetande ponnyer.

Okej tack! den klippningen får de bli:)
Någon som har förslag på täcken ?
Jag tycker att börjes täcken är prisvärda
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Är tanken att ponnyn ska gå ute med täcket rekomenderar jag Hansbo event täcken. Börjes i all ära, men de sitter inte lika bra tycker jag, har inga bogveck, och ingen svanslapp.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#4 Nä det är klart… men jag har aldrig förstått mej på det där med svanslapp… De är ju oftast så långa att de bara stör tycker jag… stona kan inte lyfta upp svansen med de där =)
Hansbo… är det dom som hööks har för jag har nåt superbra från hööks
#5 Jag gillar svanslapp just för att det inte blåser upp kallt på ryggen.
Hööks har inte hansbo vad jag vet.
Thermo master heter det från hööks som jag gillar, finns svanslapp och bogveck på den
#7 Ha dem också, och är mycket nöjd med dessa täcken.
Jag hade James på lösdrift hela vintern förra året klippt, han svettades mycket när vi körde. Jag skulle inte rekomendera att klippa magen, för även om de kan gå in så lägger de sig gärna i en snöhög och solar om de får chansen och då är det dumt om magen är bar så att säga.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag ska ha mina på lösdrift i vinter, och målet är att klippa de två äldre (ej pga svett) utan för att de har svårt o fälla av, men sen blir de klart massa vintertäcken på för deras del.
Jag är inte helt bekväm med rakade/täckade hästar och lösdrift. Men om du måste raka räcker det väl att klippa litegrann där den svettas mest, ser kanske inte så snyggt ut men huvudsaken är väl att det funkar!
Det går ganska lätt att få tag i bra täcken numera tycker jag, hööks och hansbos eventtäcken är ordentliga och bra! Även bucas, men dom kostar ju lite mer.
#10 Findus är väldigt frusen även med hela sin vinterkostym på + vintertäcke så du tänker på det Marica.
Amor vincit omnia 
#12 Okej, han har börjat sätta bra vinterpäls iaf, så vi hoppas den fortsätter på detta hållet!

Det blir nog rakning vid bogen bara och under magen där gjorden sitter. Det är där hon blir svettig. Funderar något från hööks.
Men tänkte mer på vilket gram man ska ha, blir de som förra vinter behöver hon nog tjockare än när det inte är så kallt.
#14 Kan tillägga att jag inte hade täcke när jag klippte James så. Det var därför jag klippte honom för att slippa ha täcke. Fungerade bra, bara man klipper i tid så de inte är precis nyklippta när det blir kallt. Klippte James i slutet av oktober förra året och han gick utan täcke hela vintern, inga problem men han har ju grym päls också.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#14 Det räcker med ett täcke som skyddar för vätan