Bakkappa till Bröstsel
Hej.
Jag har nu köpt mig en baksele, jag tror att jag fick till den ganska så bra men jag undrar bara en liten sak.
Hur ska remmarna som går upp över länden/korset sitta fast i svanskappan (svanskappan är hel från deckel till svans)?
Just nu då jag provade den så snodde jag bara ena remmen om svanskappan och den andra trädde jag i den snodden detta var bara en tillfällig lösning
Ni får gärna komma med förslag på hur den ska sitta om den nu inte sitter som den ska.
På vangen har jag tyvärr inga fästen för bakkappan men såg att man kan använda en sådan här ögla som man borrar hål i skaklen och skruvar fast.
Hur långt ska det vara mellan främre fästen (där man fäster skaklen) och till fästen där bakselen ska sitta?
Man kan sy på en "flärp" så att det blir som en tunnel att trä i remmarna från bakselen.
Av din bild i första inlägget ser det ut som om bakselen sitter väl hårt. Det ska vara en dryg handsbredd mellan baksele och häst. Den kan även sitta lite högre.
Jag måste bara få säga att det är en himla fin häst du har!!!

Nej det ska inte vara en dryg handsbredd mellan baksele och häst. Den ska ligga mot, men inte så hårt att hästen inte kan röra sig, han ska kunna ta ut steget. Bakselen behöver höjas, remmen ska ligga ca drygt en handsbredd under bärbensknölen (och egentligen ser det ut som att hela bakselen är ett nummer för stor men till hemmakörning fungerar det ändå oftast). Remmen över ryggen ska ligga över korsets högsta punkt, möjligtvis lite framför. Du kan ha bakselen fäst i dragringarna på bröstan, som du har gjort redan. Det blir lite som på en loksele. Bröstan kan du behöva sänka vid däckeln och höja längst fram när han drar vagnen, den ser ut att vara lite väl uppåtvinklad. Jättefin häst

Så här har kompisen satt ihop baksele och brösta. I och med att vagnen har helt släta skacklar förutom öglor till bakselen så är den lilla remmen (vanlig skackelrem) som hänger i ringen på bakselen till för att fästa i bakseleöglorna på vagnen, så det är med den som hästen bromsar. Det är mycket svårt att hitta ett sätt att passa ihop små hästar selar och vagnar. Om grejorna inte är skräddarsydda så brukar man för det mesta få bygga om och ändra på nyinköpta saker.

#4 Det är inte jag som hittat på avståndet mellan häst och baksele. Det har jag fått lära mig på utbildning.

Jag menar inte att "sätta åt dig" du ffår inte ta det på fel sätt. Jag har också fått lära mig på en kurs med duktig tränare i körning. Om jag själv kör med så stort glapp mellan baksele rumpa på min häst så blir körningen väldigt hackig och ryckig. Vagnen rullar 20cm till efter att ponnyn gjort halt.
Men det kanske fungerar för dig?
#8 Mina händer är inte 20 cm breda! Jag har ungefär 8-10 cm glapp.

Jag tänker så här… men när vagnen + kusk + groom pressar på när hästen bromsar eller backar och lädret tänjs ut och mjukdelarna på hästen pressas in något pga tyngden från dessa så kan man lätt plussa på en bra bit till.
Jag vill ha så lite som möjligt glapp när jag tränar precisionskörning i brukskörningen, eller tränar dressyrkörning med rockarden. Med flakvagn och seltungor så fungerar det ganska dåligt med för stort glapp framåt och bakåt. Häst och vagn ska reagera samtidigt på mina hjälper, jag jobbar mycket med halvhalter när jag dressyrkör, så det får inte glappa något då heller (Åker vagnen fram 10cm när hästen bromsar så måste jag korta tömmen lika mycket. Blir ett himla plockande för min del) Selen ligger inte heller på för hårt, ponnyn kan ta ut steget fullt och röra sig avslappnat, fast bakselen ligger mot rumpan.
Åker jag däremot på avslappnad långtur i skritt och lite jogg i skogen så knäpper jag upp bakselen och draglinorna ett hål, då är det helt kravlöst i långsamt tempo och vi använder knappt tömmen på dessa turer. Då gör det inte så mycket om det blir lite hackigt.
Tack för era svar, skall testa med att ändra på den så som ni har förlarat i era inlägg och hoppas att den blir som den ska vara.