Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2327 ggr
Pia-Lena
0

Spänning av gjord

Har läst/sett i böcker/dvd av både Anders Eriksson och Hans Sidbäck att däckelgjorden/tömkörningsgjorden inte ska spännas hårt utan bara precis ligga an mot hästen. Mitt problem är att vid tämkörning, både med den vanliga selen och med tömkörningsgjorden, så åker den på sned vid arbete på volt. Det är tömmarnas tryck på yttre tömnyckeln som får däckeln/gjorden att glida inåt, inte bara lite utan upp till 90 grader. Att spänna gjorden lite till hjälper inte. Är det hästens form (läs fet) som är problemet eller finns det något att göra?

SandraO
0

Jag har precis samma problem..min shettis är inte "jättefet" men hon är rund. Och jag tror att många shettisar är lika så, dom har ganska runda ryggar, inte någon manke direkt.

Jag hoppas någon har något tipd på hur man kan få den ligga bättre.

=)

SannaHolmgren
0

Det ligger bättre still med silettdäckel. Jag har samma problem med min vanliga däckel och har slutat att ta isär selet, tömkör med selen komplett istället.

Pia-Lena
0

Är inte riktigt säker på vad en silettdäckel är. På ett ställe sägs det att en typ av däckel är mjukstoppad och kort och silettdäckeln  har en metallbåge och är lång. På ett annat ställe beskrivs silettdäckeln  som en däckel där skakelöglorna fäster i lösa remma på däckelns ovansida som gör att skaklarna följer med i hästens rörelser, den andra typen av  däckel har skakelöglor som fäster i fasta remmar.

Min sele är från Equilex, modellen heter hobby, jag tror att det är silettdäckel på den men inte helt säker pga oklara definitioner. Kör med både däckel och ryggstycke men ändå glider det.

[jannerman]
0

Håller med #2,

Sedan jag skaffade en sele med bättre däckel (Ideal Harness Lux) har jag aldrig detta problemet längre. Däckeln sitter som gjuten på ponnyn.

Hanna-D
0

Drar heller aldrig åt gjorden. Har en fin och välgjord sele från Ideal Harness.

Pia-Lena
0

#4 o#5 Har ni någon bild att visa eller en länk till en bild på själva däckeln? Skulle vilja se en bild framifrån så man ser ordentligt hur den är formad.

Maliiin
0

Jag har ocksa en sele fran Ideal Harness. En maraton.

Anvander min dackel nar jag tomkor och har inga problem med att den glider.

Du kan se bilder pa Idealselarna har  www.selar.se/butiken

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min erfarenhet är att ideal-selarna är av hög kvalitét och de ligger i genomsnitt lite bättre på hästarna. Jag känner några som har sådana och de är mycket nöjda. Jag har haft en hobby-sele från equilex, troligtvis samma som #3 och den hade silettdäckel, men lite "oformlig" och dessutom var den jag hade väldigt sned redan när jag fick den från tillverkaren. Den fungerade utmärkt till min hobbykörning. Den gled om ponnyn drog iväg på volten och man fick hålla i, men min ponny är mycket känslig för tömtag så jag tänkte knappt på det vid tömkörningen.

Bild på silettdäckeln från hobbyselen

[jannerman]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild, fast det är inte närbild på däckeln precis…

Pia-Lena
0

Tack för alla svar, det är tydligen en silettdäckel på min sele, om än inte den bästa varianten. Det är ganska nyss som jag har börjat tömköra honom på volt så problemet kanske löser sig när han blir lite mer van och inte strävar utåt så mycket. Hoppas det.

SannaHolmgren
0

Gör det lite lättare en period, så han lär sig att lyssna på dina halvhalter och att han ska kunna flytta undan inner bakben för tömmen. Svårt att förklara här på forum, men för att han ska kunna bära sig på volten så måste han ha balans och det handlar om vilket ben han "står" på.

Gå nåt steg innanför spåret, strax innan hörnpassering, gör halt och därifrån be honom flytta sig max ett par cm i skänkelvikning ut mot spåret. Kolla vilket ben han lyfter först. Lyfter han inner bak så är ni på rätt spår. Börjar han med tex ytter fram så har du en del att jobba med, då har han inte tillräcligt med balans för att orka bära sig och då bär det iväg utåt om han går på volt.  Gör enkla små slalomövningar i skritt tills han lyssnar bra på dina hjälper. Be honom flytta ett ben i taget (det ben du vill han ska flytta) och göra halt, ett steg till, halt osv, …Glad

Pia-Lena
0

Sandra, tack för dina råd. Tyvärr är de (ännu?) lite för avancerade för oss. Vi befinner oss i stadiet : Gå fram, göra halt, rygga, svänga, trava på kommando o sakta av. Har "nosat" lite på voltarbete men fick då problem med glidande däckel. Oupz är 4år, fet och i behov av motion. Då jag inte lyckats hitta någon liten ryttare får jag inrikta mig på att få honom inkörd. Har alla grejor jag behöver (sele, rockard mm) dock inte alla kunskaper, saknar också medhjälpare varför allt går ytterligt långsamt. Att jag börjat tömköra på volt som komplement till ute i terrängen beror just på att jag behöver få ner hullet och upp kondisen på honom i väntan på inkörningen. Jag har tidigare promenerat mycket med honom men den språngmarsch som gör mig genomsvettig och helt slut påverkar inte honom alls, han blir knappt fuktig.

Har någon några riktigt grundläggande råd om övningar på volt mottages dessa tacksamt. Har Anders Erikssons dvd om tömkörning, fantastisk, jag ser vad han får hästen att göra men jag förstår inte hur han gör det.

Pia-Lena
0

Ursäkta mig, Sanna skulle det vara.