vargar!!
Kom hem sent i kväll och började greja istallet vid 9 tiden, när jag gick ut på gårdsplanen fick jag se 4 vargar på vägen!! en mäktig upplevelse, men skit vad bråttom jag fick in med pållarna.
Nu till min undran, vågar jag släppa ut dom i morgon??? Är inte van vid vargar, bor väldigt öppet med bara åkrar runtomkring, men vet att det finns gott om varg på Kroppefjäll ( dalsland) och bor vid kanten av fjället.
Mina ponnyer är standard en 1åring och ett äldre sto.
På dagen borde det väl vara ofarligt…eller???
usch låter inte alls trevligt…jag tror inte vargarna gör något , jag skulle fortsatt haft dom ute s¨länge de går o flock.
Vargarna har förmodligen knatat vidare från dina trakter vid det här laget, jag hade släppt ut.
Hurdana staket har du? För att stänga ute rovdjur vill jag minnas att man rekommenderar eltrådar på 20, 40. 60, 90, 120 cm höjd. Kan kanske vara värt att tänka på…

Carina!
De har nog passerat förbi ditt många gånger utan att du har sett dem förrut… Det är säkert samma flock uppifrån fjället som springer borta vid mitt… Maten börjar väl ta slut där uppe
De som bor uppe vid Forsebol har det kraftigare stängslet till fåren men inte till hästarna och kossorna… Vi kan ju åka dit och höra med dem. De har ju mångårig erfarenhet av att leva med denna vargflocken…
Kanske finns det bidrag till kraftigare stängsel..?

Vi har vargar vid våran stuga och där har de hundar och hästar ute och även vi har hundar där och är aldrig orolig för vargarna :D, de är lika rädda för ström som våran hund ;)
De är ju dock en del hundar som blivit dödade av vargar de senaste åren. Så man ska nog inte nonchalera det helt.
Här finns lite att läsa (vet inte hur partiska de är):
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/vargdodade-hundar/
Veritas odium paretFörvånad

#5 Fast jägarförbundet ger jag inte så mycket för min bror är jägare och jag kan väl tycka att de får sig lite själva att skylla när deras hundar blir skadade av vilt ibland eller tex om de springer bort , det är fler hundar som springer bort/bli på körda än blir tagna av vargar eller annat vilt.
#6 Jo så kan det nog vara. Menade mest att illustrera lite gällande kända vargdödade hundar. Och i några av de rapporterade är de sällskapshundar som gått åt. Man kan förvisso inte skydda sig rfån allt men lite kan man påverka själv om man är lite om sig och kring sig.
Veritas odium paretFörvånad

#7 Precis , fast helt ärligt blir jag inte hysterisk :D
Jag har i sommar haft två ponnyer, en ettåring och en äldre, mitt i Riala-vargarnas revir en kortare period - och det gör jag aldrig om. Så orolig har jag aldrig varit.
Nu vill jag inte skrämma dig men detta är vad jag fick till svar när jag har pratat med Länsstyrelsen, en varg kan mycket väl tänka sig en shetlandsponny, det finns dokumenterade fall genom åren. Vargen ger sig i första hand på får eller rådjur men går på t ex älg och häst om det "behövs".
Tipsen jag fick var att ha bjällror på hästarna, lägsta tråden på 10 cm eftersom vargen hellre kryper än hoppar, rejäl el och täta trådar, samt att fästa plastband på staketet. Jag valde dock att ta hem mina hästar därifrån! Ironiskt nog såg vi vargen när vi lastat hästarna och åkte, dock ett par km från hagen. Ring gärna Länsstyrelsen, kvinnan jag pratade med var väldigt trevlig och informativ. Jag glömde dock att fråga om de var mest aktiva på dagen eller natten.
Vilken upplevelse att få se varg.
Skräckupplevelse i mitt fall
Var så glad att jag hade hästarna i trailern och inte kvar i hagen!
Där jag bor jar 3 hundar innom loppet av 2 veckor blivit dödad av varg nu (bara några kilometer från oss alla 3.)
Om de ligger någon sanning i att rovdjur jagar i skymning och gryning är jag tveksam till efter som hundarna blivit tagen på dagtid. några 100 m från vårat hus fällde vargen en älg i somras.
Så jag tror hellre att den tar de djur som befinner sig i dess närhet oavsett vad kl är på dygnet!!!
Jag har mina 8 shettisar på lösdrift med vargen runt omkring nästan jämt, har 4-5 trådar på hagen, men oron finns nästan jämt, värre blir de när de blir snö och man ser spår mycket tydligare…
Vad länsstyrelsen sagt till mig är att översta tråden på hagen (120 cm) är för att hålla lo ute då dom hoppar, 20 tråden hindrar vargen att krypa in som nämdes ovan. Mina trådar sitter på 20, 40, 60, 80-120 ca…
#11. Ja dom är inte trevliga… Reviret nere hos dig är en utvandrare från våra trakter ;-)
#13 Nu bor inte jag där, men min pappa gör det. Vill ni ha tillbaka dom?
Hanen är väl från Ryssland tror jag någon sa. Var bild i lokaltidningen senast igår på en jakthund som dödats av vargarna.
#14 NEJ TACK!!! Behåll dom, Pappan till hanen är från ryssland, pappan är fortfarande kvar i galvenreviret och dom är friad från jakt… Dom kan röra sig flera mil per dygn vargarna så de kan vara lite här och där när som hellst. En ensam varg är nog inget större hot mot häst, men 2 eller fler så ökar risken rejält, säg att en häst blir utanför flocken eller rymmer, då vill jag inte tänka tanken på vad som kan hända…
Det är en utvandrare från galvenreviret som tagit alla 3 hundarna på 2 veckor här oxå…
Urlöjligt! Alla vill ha varg - men inte där dom bor. Jag vill inte ha dem alls. Jakt skulle inte vara något problem alls för mig. När folk blir av med sina husdjur och är rädda för att låta barnen gå själva till skolbussen, då har det gått för långt. Tiken i Riala-reviret har sändare men det uppdateras dåligt på hemsidan, dock har de hållt sig i Riala-trakterna hela sommaren, kanske beroende på valparna. Hanens sändare är trasig…

Jag har inte emot varg och som och det är fler hästar, hundar mm som dör i trafiken eller i fång,fölning tom vanliga hundar som har tagit ett eller annat föl och hur många andra hundar det finns so bitit ihjäl varandra går nog inte att räkna, även hundar som anfaller människor mm , det är mer vanligt som sagt. tex
Vargarna fanns lååångt innan oss och jag tycker att de har samma rätt att finnas till som vi , man får väl anpassa hagar och annat efter vart man bor ?
Här har vi tex problem med vildsvin då får man försöka anpassa efter det .
#16 vad är addressen till den hemsidan?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
#17 Förstår hur du menar men håller inte med. Blir hunden/hästen överkörd har jag haft dålig koll eller undermåliga stängsel. Att tamdjur blir uppäten gång på gång av ett annat djur är inte acceptabelt i mina ögon i dagens Sverige.
#18 http://webmap.slu.se/website/vargwebb/viewer.asp Uppdateras inte så ofta tyvärr!
tack för alla tips och svar.
Jag ringde länsstyrelsen och fick prata med en rovdjursexpert, han tyckte jag inte behövde vara orolig för hästarna då vargen " vanligtvis" inte ger sig på hästar, endast en häst och det var en fång häst med långa hovar som en var rörlig hmmm
Men jag har ju en 1åring och hon är ju inte så stor och båda pållarna är ju inte ett dugg rädda för hundar tvärtom har dom makten över min Schäfer.
Dock varnade han mig för att ha hunden ute utan uppsikt då vargarna här i Västra Götaland tagit många hundar senaste året och då inte bara jakthundar.
Jag har endast 2 trådar men vädigt kraftig el. skall ta och sätta upp en tråd längre ner också.
Jag avskyr vargar, tycker det är lika illa som om någon inte har kontroll på sina hundar och har dom springande vind för våg.
Dessa jag såg igår var väldigt nochalanta och hade inte bråttom iväg, men det var en mäktig syn trodde inte dom var så j-a stora.
Mina ponnyer har tillbringad hela dagen i sina boxar tur och dom är stora 9x9, men imorgon vill dom nog ut igen och då är sonen hemma och får hålla koll
Fyyy vad läskigt med vargar på gården… det hade inte jag velat ha precis.. hoppas dom försvinner!!!
Jösses Carina har du boxar på 9x9m 81 kvadrat/box…ojoj… jag som tycker mina boxar är stora…
Vi har varg i skogarna här hos oss,hur många vet jag inte. Spår fanns på gården här för nåt år sen .
nej Pia det blev nog lite överdrivet
3x3 skall det vara alltså 9 kvm……
Billan jag glömmer aldrig när jag och Jeanette var hos dig med Fire och när jag inte kunde sova, så tog jag en promenad på natten med din schäfer, sedan berättade du om en björn som smög omkring hos er….rys Tur att det inte är björnar ialla fall.

http://www.vargobs.se/vargobservationer/
Här är en länk där man kan se lite var vargen har varit.
# 23
Ja det var något år sedan nu. Björn har vi här nu också, men vi har inte sett någon.
Föresten… Välkommen hit igen. Nu har du ju hästar att ställa ut igen.