Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2045 ggr
Midlingur
0

Pälsätare

Vad använder ni för medel för att få bort pälsätare/löss?

UG
0

Switch pour on har jag hört ska fungera.

Annette
0

Jag använde Etotal till en kal fläck under manen på min ena ponny. Det fungerade.

Vi har en annan tråd som handlar om löss, men tyvärr hittar jag den inte. (Det är bla därför det är så bra med rubriker som hänvisar till ämnet….)

Puzzel
0

Hej hur har dessa löss ni har haft ut, jag upptäkte löss på Puzzel idagGråter, ingen annan häst har, men när jag höll på att putsa henne, hade pälsglans och skulle fixa manen och i den och under hittade jag dem dessa små hemska saker de var vit/gula två delade de stora med ränder baktill lössen alltså, de små troligen bebisar va helt vita, de satt i manen, under manen på halsen o ner på bringan så jag tror att de små knälar jag hade ett inlägg om för ett tag sen kan vara bett av dessa, finns det icke recept belagde medel man kan prova eller ??? Fick rådet att be veterinär skriva ut Levomir eller vad det heter nått sånt dyrt skulle det vara, men drygt skulle funka på löss och skabb mm, råd någon om vad man kan göra.

Gentle
0

Jag skulle nog följa ditt råd som du fick och kontakta veterinären,dem vet bäst,även om nu medlat kanske är dyrt så är det ju för att din häst ska bli bra och slippa dem otäkingarna som har valt ut din häst.

cinna
0
Annette
0

#5. Tack Cinna, det var den jag inte hittade!

Ahnna
0

Jag har använt lusschampo till hund, från Apoteket. Det är en 2-stegsbehandling, man tvättar en gång (noga!) och väntar 3 veckor till nästa tvättning. Därimellan är det inte fel att helklippa hästen, men alla har ju inte möjlighet att göra det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Puzzel
0

Vad kostar de olika medlen i länken som t ex Etotal, switsh, bay…… ? Jag ringde veterinär och frågade men den veterinär vi har här är sådan att de vill tjäna pengar på allt så det var därför jag undrade om det ev fanns något annat jag kunde prova innan.

Annette
0

Jag tror jag gav ca 170:- för en burk Etotal på Granngården.

Puzzel
0

Ahnna vilket lusshampoo för hund använde du ? Nu har jag förvisso svårt att klippa ner Puzzel då jag inte har rakmaskin men hon har fält rätt bra så hon har inte så mycket päls

Midlingur
0

Ser ni några andra symptom på pälsätare? Tex. avmagring eller diarée?

Puzzel
0

#11 det enda jag märkt på Puzzel är klåda men inte så hon kliat sig kal på något ställe, annars har jag inte märkt någon som helst skillnad , jo hon har knottror eller bett av lössen.

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dermocan tror jag shampot hette som jag använde förra året, för hund. det funkade bra tillsammans med en helklippning.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

lilleman
0

Etotal ska ju vara en annan mildare sort nu än det var förr. Då använde jag det med gott resultat.

Nu köpte jag en burk på grann gården och det stämmer att den låg på ca 170 kr. Var rädd för att den inte skulle ge nån effekt, särskillt i regnvädret som va r samtidigt oxå. Dammade in henne nån gång, för ca två veckor sen. Och pälsen är redan på väg ut, så här har det lyckats iallafall.

charlotta
0

Hej

1 l Byticol kostar över 600:- kronor på apoteket om man inte har recept.

Adavantage spot on 4 pipetter X 4 ml kostar 190:- apoteket (finns olika stora förpackningar men denna skall man ha).

Etotal som ovan på granngården ca.170:-

Dermocan ca. 40:-

Som i min tråd innan rekommenderar jag starkt att testa advantage spot on för lopper på hundar och katter. Man droppar in på tre hårfria (klipp bort ned till hud) fläckar på ryggen 3-4 ml (en pipett). Väntar sedan i 14 dagar och behandlar ytterligare en gång.

Detta råd fick jag när jag hade veterinär här. Jag hade jättestora problem med min häst och testade som i tråden innan alllt innan jag fick verkan med detta + klippning.

Men så var min häst i mycket dåligt skick enligt veterinären.

Lycka till, vet hur hemskt det kan vara…/ Charlotta