Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1290 ggr
IdaT
0

Hur långt till hingsten?

För att inte kapa tråden "Hingst på Station" så skapar jag en ny med dom frågeställningar jag får, när jag läser i tråden.
Jag får väldigt mycket känslan av att långt är bra, nära är dåligt. Min drömhingst (och en bra kombination) till mitt sto står 11 mil bort, ungefär fem fågelvägen, är det okej att betäcka med honom? Eller blir det då bara att man tar första bästa (jag tror dessutom att han är den som är närmast mig)? Hur långt måste man åka för att det ska vara okej att betäcka med en hingst?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

AnnaFagerell
0

Jag åkte 5 km första gången till en hingst. Det blev ett diplomsto av fölet och av andra generationen ytterligare ett diplomsto. Sträckan för mej har ingen betydelse utan hingsten är ju den osm är intressant.

Jag har också åkt 60 mil för att hämta hingsten, dvs 120 mil för att få hem hingst hit. Även åkt 45 mil enkel resa för betäckning.

Allt beror på hingsten och kombinationen för mej, eller ja nästan allt, även stuteriet och ägaren i sig har stor betydelse

Medarbetare på djurskydd.ifokus

icansson
0

jag tycker jag har hittat bra hingstar i närheten så har inte känt att jag behövt åka längre för o hitta en bra hingst till mitt sto., men absolut kan jag tänka mig att åka långt med om jag tror på kombinationen.

Miica
0

Hehe jag hittade min drömhingst i hagen. Men kan tänka mig att åka längre i framtiden! Men jag håller mig nog ändå till södra Sverige pga att inte alla stona älskar att åka transport.

JennyR
0

Jag skulle lätt kunna tänka mig att åka väldigt långt om det är en hingst jag verkligen tror passar mitt sto. För mig är 20 mil enkel väg ingenting att åka, det betraktas som relativt nära ;)

Charlotte-J
0

Åkte visserligen inte och betäckte med hingsten utan köpte honom och vi åkte då 86 mil enkel väg. Det var lite dryg körning men skulle lätt göra om det om jag hittade något så långt bort.

Amor vincit omnia Kyss

zettan
0

ja kan tänka mig åka en bra bit för rätt hingst. Men just nu har jag den hingst jag tror matchar  mina ston bra utanför dörren

MariaA
0

Kan tänka mig åka långt för rätt hingst (nu har vi iofs. alla vi vill ha här hemma redan) I sommras åkte mina föräldrar ca. 150 mil enkel väg = 300 mil, för att hämta hem en hingst vi tror på för vår avel Glad

VeronicaP
0

självklart kollar jag först vad som finns i närheten att betäcka med , för man är ju dum om man inte använder de som finns nära om det är bra hingstar som passar mig och min avel.

Men jag kan även tänka mig att åka långt om det är någon hingst som jag vill ha.

Just när det gäller shettisarna har jag inte åkt långt någon gång då det har funnits så bra hingstar i min närhet (har 2 själv ).

Fast med de andra raserna där de inte finns bra hingstar som jag vill ha min närhet ha rman åkt långt

Hanna-D
0

Har åkt över 70 mil enkel väg, skulle göra om det om jag verkligen ville använda hingsten.

Kratern
0

Den närmaste hingsten stog 25 mil enkel resa för mig. De andra har jag hämtat 60 mil enkel resa vardera.

Längre åker inte jag… Jag skulle gärna använda Perigueux v. Isala men han står helt enkelt för långt borta. Gråter

MadeleneJansson
0

Jag har hållt mig nära hemmet, mellan 1-7 mil. Åker inte över hela Sverige, det är för dåligt betalt för shettisar för att jag ska göra det. Dessutom finns det många bra hingstar i mitt närområde så……

Vad gäller resultatet så vet jag inte…. Det får väl dom bedöma som är duktiga….Oskyldig Har 5 uppfödningar, äldsta är 3-år. Visade i år med:

Fd 2007 = 39 p, 38 p  (mor 37 p)

Fd 2008 41 p 2 ggr (mor Elit)

Fd 2008 38 p (mor 37 p)

Fd 2009 36 p (mor 37 p)

Fd 2009 ej visad (mor Elit)

Jag är iallafall mkt nöjd med mina uppfödningar och är hjärtligt trött på det ELIT-tämkande som finns inom shetlandsprasen! Inom många andra raser är det OK att avla för eget bruk, för ridskola och hobbyryttare, men inte inm shetland inte då är man OSERIÖS! Speciellt om man har färgade hästar vilket jag har……

Observera nu att jag INTE säger att ni som åker 60 mil och satsar stenhårt på en 45p häst gör fel, jag menar bara att man måste ha förståelse för att alla inte har den ambitionen, och att man skall känna sig välkommen ändå!

AnnaFagerell
0

#11 Det beror ju som du själv sa vad som finns i ens närområde. Skulle jag bara köra 7 mil skulle jag fått bli hemma. Finns ina hingstar hos mej inom det området, tyvärr.

Sen tror ju jag det är så att när man åker till en utställning så vill man väl att det ska gå bra med sin avkomma… så ambitionen att det ska gå bra finns nog där inne trots att man kanske inte tror det och ju bättre det går desto mer taggad blir man

Jag kan väl inte säga att jag suktat efter ELIT för i min grund ligger det faktiskt bra långt ifrån ELIT kan jag säga… På stona… Det första stoet jag köpte var gullig och himla snäll och betäcktes med en hingst jag tyckte var snygg, snäll och fruktansvärt gosig. Resultatet blev ett diplomsto   Flört Sen får man givetvis tänka längre när man lägger på igen tycker jag så att det håller lite kvalité om man nu vill ha det… tycker det är konstigt om man skulle vilja avla utan kvalitét… men men

Sen har jag satsat mer på hingsten jag fått godkänd. I honom är det mycket ELIT och det hoppas jag ska komplettera mina ston. Annars kan man faktiskt inte påstå att jag avlat på välkända stammar, raka motsatsen faktiskt. Det är detta JAG tycker är kul, att komma någonstans med nåt som inte alla andra har… men fortfarande med ambitionen att komma framåt

VeronicaP
0

#12 FAst Anna Felix har väl varit i ditt område i år och inom 7 mil ?? Så nog finns det shettis hingstar i ditt område sen är de väl en annan sak om du vill använda dem ?

AnnaFagerell
0

#13 Det är den ENDA hingsten som funnits inom 7 mil i år… om inte Leo varit där också förståss men som sagt, jag kör inte till närmaste… inte alltid. Sen har jag 10 mil till närmaste

Tillägger att jag inte ens viste att Felix var här nere i år…  och att det finns minihingstar närmare oc om det möjligen finns någon mer stor nära är det ingen jag vet om

PP
0

Avståndet till hingsten har förstås inget att göra med hur bra kombination det är eller hur seriös man är som uppfödare.

Det viktigaste är att du som uppfödare tror på den kombination du gör. Det är bra att lyssna på andra, men man måste alltid ta sina egna beslut själv. Kan man inte göra det, är det bättre att vänta och "läsa på mer" så man kan ta ett bra beslut längre fram.

Susan61
0

25 mil är ingenting om man hitta rätt kombination.Visar man 4 får 3 diplom då har man gjort rätt för 3 år sedan

AusaBausa
0

#0 den känslan får jag också när man läser tråden hingst på station..men som ngn skrev, det är ju dumt att åka långt om det finns en bra hingst hemma o med de priser som hästarna ligger på är det ju knappt värt att köra långt MEN hade inte den hingst jag velat ha varit i närheten så hade jag kunnat köra en bra bit upp i sverige för en hingsts skull MEN har ju turen o ha mga bra passande här inom rimliga sträckor…

[Billan]
0

Vill jag använda en hingst så är avståndet inte avgörande. Då åker man oavsett avståndet.

AusaBausa
0

#18 precis det jag oxå menar..avståndet spelar inte ngn roll..är det långt borta eller nära spelar ingen roll bara det är den hingst jag vill ha..

Långt borta är inte= bäst häst ju;-)

Kratern
0

#18 Det är lätt att säga när du inte kan komma upp i 100 mil enkel resa för att få den hingst du vill ha. Det finns inga hingstar så långt från dig.

Ahnna
0

En av mina favoriter står i Norge och honom hade jag gladeligen åkt till, om det inte var så himla dyrt och krångligt att ta hästar över gränsen. (Sist jag gjorde det i alla fall så kostade bara veterinärbesiktningen 1000:- och sen skulle man ha en hel lunta med papper från veterinär m.m… Krångel!!!) Just för dagen har jag inget sto som betäckas, men framöver kanske jag gör den resan trots krånglet, för hingsten är en individ som jag tror på och gillar väldigt skarpt.

Avståndet bryr jag mig inte ett dugg om, roadtrips gör jag flera gånger i månaden hela somrarna och ofta 70-80 mil enkel resa. Det är lite tradigt, javisst, men för ett drömföl gör jag det gärna. Avståndet är faktiskt, helt ärligt, det sista jag tittar på, oavsett om det är nära eller långt till den hingst jag vill ha.

Kan ta ett exempel från hemmaplan, där det just nu står en lånehäst som "tillverkades" med min hingst och ett sto som bodde en dryg mil härifrån. Resultatet är en extremt trevlig, social och lättlärd ponny med fina rörelser, ovanlig färg och mycket behåring. Inte visad ännu, men jag tror att det kan bli en riktig klippa, särskilt som körhäst. (Väldigt lik sin far i det avseendet. Flört) Vem bryr sig att stoet bodde nära när avkomman blev så bra? Det är inte milantalet det hänger på!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se