Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 4585 ggr
SandraO
0

Hingst på station

Någon som vet om det kommer finnas några av landets hingstar på station i småland? Gärna närheten av Kalmar?

=)

olesen
0

Felix RS 364 kommer stå i nere i Lövestad ett år till :)

AnnaFagerell
0

Lövestad ligger ju i södra skåne…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

olesen
0

#2 jo jag vet,

Minsanne
0

Vi kommer att hyra ut en del av våra hingstar om det är någon som är intresserad i det området

SandraO
0

Åh. Då hoppas jag att Menno vh Aeghterhuus hamnar i närheten. Riktigt fin hingst! Finns väldigt dåligt om isabeller i standard håller jag med om. men han är riktigt fin!

Miica
0

Äppelbo Findis RS 289 finns i småland iaf

Nethan
0

Det är inte så långt till Tingsryd heller, där finns väl flera stycken hos Roland. Och sen finns det en gäng i Blekinge.

VeronicaP
0

Finns ju en del fina hingstar i ditt område som både går bra på trav och fina.

Stuteri Gransjö har ju någon tex :D

SandraO
0

#8 kände inte ens till det stuteriet. Tack för info, ska kolla hemsidan genast.

#7 Jo i blekinge finns det några intressanta, ska kolla upp tingsryd med då =)

VeronicaP
0

#9 Vet faktiskt inte om de har hemsida ;) Men Eva är ordförande i ponnytravet i Kalmar :D , kolla med henne ..

VeronicaP
0

# 9 Aronsson heter de i efternamn ;), men stuteriet heter Gransjöns de har fött upp många fina ponnyer inom travet bla ..

puckosbumbi
0

Zeb RS 438 finns med i småland

ninam
0

Allgunnens har väl också hingstar, bla Allgunnens Micko.

AnnaLundin
0

OM jag hittar någon intressant hingst så är det inte omöjligt att det kommer stå någon hos mig i sommar. Återstår att se…

SandraO
0

Okej. Då ska jag kolla med henne, de hade en hemsida, men den vart inte direkt uppdaterad eller något. Så man kan ju få mer info av henne personligen =) Tack för tipset!

Ja hos dig Anna vore det ju toppen. Synd man inte planerade betäckning när Hiawata stod hos dig =(

Nethan
0

Ja, Anna. Du kan väl ha en fin en hos dig. Svart vill jag ha.

AnnaFagerell
0

Vill man ha nåt får man väl kanske köra en bit också ibland… inte hänga upp sej allt för mkt på avstånden

IdaT
0

#17 Det är inte alltid möjligt. Till exempel om man inte har egen bil eller inget eget körkort, och ingen som är så hästintresserad i närheten att dom prioriterar att kunna lägga en helg på att åka x antal mil för att göra något hästrelaterat.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Susan61
0

Hej.

Jag har köpt Emmeros David Han stå Älmhult.

SandraO
0

#16. Jag vill ha en Isabell färgad tack ;)

17# Avstånden spelar roll för mig i detta fallet då det är första betäckningen för mitt sto. Jag åker inte över halva Sverige om det visar sig att hon inte tar sig eller liknande.

Mitra
0

Drakgårdens stuteri har tre fina hingstar, dom finns i Blekinge/Ronneby.

AnnaFagerell
0

Fast jag skulle hellre välja ett stuteri som har lite service längre bort än ett stuteri som är nära och som inget erbjuder… Med service menar jag att åka till vetreinär, få stoet kollat om hon inte tar sej. Det gör ju ex inte Roland… Då kan det vara hur nära det vill för det blir inte föl för det om nåt är på tok.

Förstår inte varför man åker nära bara för att det är nära… då har man inga planer med sin avel OM det nu inte är så att hingsten med stort H bor nära, då är det ju kanon

Moheda
0

# 22 alla har inte samma höga ambitionsnivå…

AnnaFagerell
0

#23 Har man inga ambitioner med aveln är det väl ganska onödigt hålla på tycker jag

Moheda
0

#24 Hur menar du? Det är, enligt MIN åsikt, bättre än bra att man väljer en godkänd hingst. Sedan får man själv välja vilket mål man har med sin avel. CoolAlla avlar inte med målsättningen att få fram "guldponnyer"

AnnaFagerell
0

#25 lönlöst försöka föklara sej faktiskt

AnnaLundin
0

#26 - men det är väl inte fel att ta reda på vilka hingstar som finns inom rimligt avstånd hemifrån och se vilken av dem som passar bäst till det sto man har!

Sen får man tycka vad man vill om det, men om man vill få ett föl efter sitt sto så måste man kunna göra det utan att bli utdömd för det, även om stoet inte skulle vara någon topp och även om man inte har som mål att föda upp en guld-ponny, elitponnytravare eller kanonhoppare. Fantastisk barnponny är också ett avelsmål, för att ta ett exempel!

sanne
0

tycker att det bra om man får reda på var hingstarna finns, men ibland räknas det som reklam för enskilda hingstar.

#27 bra skrivet!

Sen trodde inte jag att man fick skriva ut namn på "människor" i negativ mening….

SandraO
0

Tack till 25 och 27.

Självklart letar jag efter bra hingstar och bra stuterier! Och finns det hingstar jag är intresserad av på nära håll vill jag väl självklart veta om det?

Jag tar absolut inte första bästa hingst bara för att han står närmre…men vill kolla runt vad som erbjuds 2011!!

Kratern
0

#17 Så vitt jag kan läsa så har TS inte sagt något om att hon inte kan tänka sig att åka längre… Hon frågar ju bara efter tips på hingstar som kommer att stå i Småland. Kanske det rentav kommer en hingst som passar perfekt till hennes ston…

Man kan alltid fråga.Flört

veronica-olsson
0

ingen som vet om någon minihingst som kommer att stå på station i småland/blekinge?

stallostby
0

håller med 27 & 28.

(tycker det där med fantasktiskt bra barnponny som avelsmål lät väldigt bra Glad.)

Bara för att någon vill ta ett föl så innebär det ju inte avel i ordets rätta mening (med strategi och mål) utan bara att man vill ha ett föl! och bra då att man väljer en godkänd hingst.

(Man måste inte åka över halva landet, det finns bra hingstar inom räckhåll, iaf i södra sverige)

SandraO
0

Mitt mål är att få ett föl som blir en hyffsad utställnings och hobby ponny!

Och att betäcka med godkänd hingst är för mig en självklarhet!

Ja det finns många fina hingstar i syd regionen, det håller jag med om. Men jag bor på Öland så det blir en bit att åka till skåne eller liknande…

Men självklart går hingst och stuteri före antal mil =)

AnnaFagerell
0

#33 Nu vet jag ju inte vart på Öland du bor men det är ingen extra kostnad att åka över som ex Gotland har så det är ju lika att köra på fastlandet… Visst finns det dom som kör hundratals mil bara dom vet vad dom vill…

Hanna-D
0

Jag körde Skåne t o r från Stockholm (med hjälp av vänner ena vägen) för att betäcka med rätt hingst! Ca 70 mil enkel resa.

AnnaLundin
0

#34 - men lugna dig lite nu! Man MÅSTE få välja en enklare utväg än att åka hundratals mil första gångern man betäcker! Det MÅSTE vara tillåtet att välja hingsten som "passar hyfsat och står hyfsat nära" utan att man ska behöva bli sågad utmed fotknölarna på ett internetforum!

Nej, det är ingen extra kostnad (=färja) att åka från Öland men man bor automatiskt ett visst antal extra mil bara för att ta sig till fastlandet! Och om man har en viss övre gräns på hur långt man kan tänka sig att åka så kommer man inte lika långt om man börjar 3 mil från bron på fastlandssidan, som jag själv gör….

Kratern
0

#36 Skrattande 3 mil har jag till närmaste affär…

Jag tror inte det hänger på 3 mil hit eller dit. Helt klart förstår jag att man frågar efter en hingst i närheten när man ska välja.

Det finns så många hingstar i Sverige så naturligtvis ska det gå att hitta en på hyfsat avstånd (Om man bor i södra Sverige vill säga)

AnnaFagerell
0

#36 Varför bor man automatiskt ett visst antal extra? Det begriper jag inte faktiskt… Och vadå lugna? Jag kan väl få lov att ifrågasätta saker lika mycket som du utan att jag behöver vara uppkörd och behöver lugnas? Det är alltid så här inne och man blir faktiskt förbannat trött på det för så fort man frågar nåt som går emot strömmen så är man dum i huvudet och allt möjligt. Lägg av nu, man kan väl få ifrågasätta det ändå. Det kan faktiskt hända att man kan påverka saker då man frågar och ställer in riktet på annat håll. Och det finns faktiskt dom som är insnöade på att bara ta hingsten nära och bra och då begriper iaf inte jag mej på varför man avlar. Sen sa jag ju att nära kan vara bäst också men hur ofta händer det?

Men tydligen är det så att de som bor på öar har längre till allt än om man bor på fastlandet. Men så kan jag säga att jag har minsann längre till norrland än de som bor på öarna så hur man räknar här det begriper faktiskt inte jag… Är väl nån tidskillnad på bron då eller nåt. Däremot kan jag förstå dom som bor på Gotland där det är en extra kostnad att åka över.

Skulle jag hålla mej på Österlen med att betäcka skulle utbudet minsann inte vara så stort kan jag säga… Finns inte en enda godkänd hingst! Förutom min nu då förståss  Skrattande 

Den närmaste ligger på gränsen utanför. Och tittar man i denna delen av skåne finns det inte nåt större utbud och jag tror snart vi skulle inavla oss ganska bra här om vi inte åkte lite granna

#35  Kyss

Kratern
0

#38 "Och det finns faktiskt dom som är insnöade på att bara ta hingsten nära och bra och då begriper iaf inte jag mej på varför man avlar."

Klart att man får ha åsikter. Men att kalla folk för insnöade bara för att dom inte tycker som dig är väl ändå att ta i…Obestämd

Och nej… jag skulle inte åka ner till Skåne även om det står en mer passande hingst där än kanske i Stockholm. Då tar jag näst bästa, så är det bara.

AnnaFagerell
0

#39 Beror nog på vad man tycker att insnöad betyder

och visst får man göra som man vill och visst kan man ta näst bästa hingsten så länge man själv tror på kombinationen

Kratern
0

#40 Vad tycker DU att insnöad betyder?

Ja, det finns nog mer än EN hingst som passar till ens eget sto. Faktiskt…

Dessutom har olika stoägare olika syn på vilken hingst som passar.

Hos en ägare kanske man tycker att hingst X passar bäst. Stoet byter ägare och den nya ägaren tycker att hingst Y passar bäst. Är någon av dem insnöad då?

polgara
0

Jag måste vara väldigt oseriös när jag bara åkte 2 mil med mina ston till hingst.

SandraO
0

Det är ju inte avståndet som räknas som sagt, och jag har hittat flera hingstar i syd som jag tycker passar till mitt sto…

Man är ju inte mindre seriös bara för att man betäcker med en hingst som står i grannstallet eller åker över halva landet….

Det beror ju på vilken hingst man är ute efter?!!

ninam
0

Finns det verkligen godkända hingstar som är så dåliga att man är oseriös om man använder dem?!? Jag tvivlar på det, i så fall hade de inte varit godkända!

Alla har så olika avelsmål och inget mål är mera rätt än något annat. Jag skulle tex aldrig betäcka med en ren "utställningshingst" medan många andra inte vill betäcka med en "travhingst".

VeronicaP
0

¤44 jag vill ha blandat både meriter och snygga , tyvärr finns det en del riktigt fina *rena* utställningshingstar som hade gått kanon på travbanan men som inte används där pga ägarnas intresse . Ska erkänna att så har det tex varit med våran Madgic , han beror helt och hållet på oss själva att han inte har startat på travet ren lathet , men han har ju lämnat Dee-Dee tex som går bra på travet ;)

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaFagerell
0

#45 man ska ha nån som vill köra hingstarna också… inte så lätt

VeronicaP
0

¤36 Du får inte eg göra reklam för din egen häst här ;)