Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2125 ggr
runas
0

Bygga stall, frågor.

Finns kanske chans för att vi köper en gård(mkt speciell gård) nästa år och redan nu så spinner mina tankar iväg på hur stallet ska se ut/byggas. Vore tacksam för bra rediga tipps på hur man kan bygga egna shettis boxar och gärna bilder oxå. Vilka mått har era boxar, matrial, antal etc, etc.

"Mitt" stall kommer troligen bli 6-7 boxar i en rad med en bred gång. Golvet är gjutet, finns el och varm och kallvatten. Skulle vilja ha en spolspilta och rejäl sadelkammare oxå. Helst vill jag ha plastplank men det verkar dyrt…

Drömmer bara än så länge men man ska ju ha nåt att längta efter och jobba för.

Vill helst ha öppna boxfronter men med galler mellan boxarna, slagdörr med lättöppnat lås(för mig). Ni som har standard stora boxar för stor häst där ni bara kapat dörren, hur gjorde ni? Vilket träslag har ni i boxväggarna och varför valde ni det? Hur skyddar ni kanterna från att gnagas på?

Hur har ni löst gödselfrågan, har ni platta, container och var gör ni av allt?

Massor med frågor men snälla svara…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaFagerell
0

Hur du ska ha stallet vågar jag inte svara på men liteandra praktiska saker jag jag bjuda på =)

Jag har en bonde som hämtar min gödsel. Det kan du säkert förhandla fram nåt med nån granne eller så. Dom gillar whiskey och nybakta bullar  Glad tårtor går hem här också. Så fint kan man fixa halm också om man har glimten i ögat…

Platta måste du ha om du ska ha gödsel liggandes. Tre väggar en bit upp och en gjuten botten med brunn blir bäst när man gör nytt så kan ingen klaga på det. Container är ju et alternativ eller en vagn att rulla upp det på så traktor bara kan haka i sen.

Jag vet en som har plyfa i stallväggarna, de där röda som man har i transporten och i denne har dom skurit hål så hästarna kan hälsa på varandra mellan boxarna om man vill ha det och i fronten är det likosm sågat så dom kan titta ut, ganska mysigt, visst biter dom på det men det tar tid innan de gnagat sönder och vill man kan man lägga nått plattjärn ovanpå bara.

Till sist kan jag bara ifrågasätta bygge av stort fint stall jämtemot lösfrifter med tillgång till boxar… ? Jag har ex en box ute i lösdriften så vill jag ha nån instängd fungerar det också. Samt lite mindre stall med tre boxar.

Tänk på att bygga någon fölningsbox bara  Glad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

runas
0

putt

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Teddy]
0

Härligt att få inreda sitt stall själv!!
Alla mått och regler finns på Jordbruksverkets hemsida. Det kan även finnas lokala bestämmelser man måste ta hänsyn till.

När vi byggde stallet måttbeställde jag låga dörrar. De kom ut och mätte och gjorde sedan all inredning. Det blev inte dyrare. Jag har plankor i mellanväggar och dörrar, ytterväggarna är klädda med plyfa nertill, och "brasseplywood" över. Funkar hur bra som helst, aldrig någon som gnagt!!

Glöm inte att du ska förpröva också!