inkörningstips
Hej jag behöver ett råd. För att se så jag tänker rätt. Har kört in ett flertal shettisar men nu känns allt så mkt mer på allvar då min Pumba ska göra bruksprov under 2011. Han har nu dragit bildäck i linor i skritt och trav. Endast skritt i skog och mark. Sen har han dragit skaklar i padocken i skritt. Han ska dra skaklarna några gånger till innan jag går vidare. Men nu till min fråga. Anser ni att han ska kunna trava med lösa skaklar innan vagen kommer på? Eller är traven något som kommer efter hand? Själv tycker jag han ska kunna trava med lösa skaklar innan vagnen kommer. Men tänker jag rätt? Han är så lugn och cool och stressar inte upp sig. Målet för mig är att han är i vagn innan första snön faller ner.

Tycker inte att de behöver kunna trava med lösa skaklar på och mina egna brukar inte få trava med lösa skaklar och det går bra ändå.
Har man tömkört in dem bra så funkar resten, att springa med vagnen är inte de som de har svårt för utan det är bara att vänja sig vid skaklar , stå still mm

Tack för tipset Gonkan. Han har tyckt skaklarna varit läskiga tills idag då allt släppte och han var avslappnad. Halterna är han så duktig på.Att stå still tycker han är helt okej faktiskt :D Då är kanske vagnen inte så långt bort nu då :D.
Jag skulle inte travat med lösa skaklar, om det är en häst som tycker dom är obehagliga! då kan det nog bli värre om dom skumpar bakom eller fastnar på nått sätt! jag skulle testat det med vagnen :) har man tömkört i alla gångarter så borde det somsagt inte vara några problem. Men det är vad JAG skulle gjort, det blir säkert bra hur du än gör! LYCKA TILL! :)

Tacksam för era svar :D

Jag tycker som att du ska tömköra ett litet tag till som du gjort! Å sen gått vidare till vagnen. Traven kommer du till när ni känner att tiden är mogen. Du kan ju tömköra honom utan skacklar och träna in kommandon för trav så det sitter tills dess också.
Har du haft baksele på nu? Annars kan de vara bra att vänja in en sån nu också.
Joystick Diablo tittde nästan konstigt på mig när vi satt dit vagnen. Den lät inte konstigt och följde med honom när han gick. Då hade vi tömkört med lösa järnskacklar på allt från asfalt till grusväg, dragit bildäck och haft kedjor hängandes efter benen mm.
Lycka till!

Pumba har både haft baksele och draglinor. de är inget som bekymrar honom. Komandon sitter jätte bra. Han gör alltid sitt bästa. Så de känns riktigt bra
# 2 Om han accepterat skaklarna i dag så hade jag fortsatt med dom i minst 1-2 veckor så att det verkligen sitter innan jag sätter för vagnen. För även om han accepterade dom idag så ska det ju funka när det händer ngt också och då känner jag att han behöver bli mer trygg i den situationen innan jag går vidare.
Det här fixar du galant! Jobba på och ha inte för bråttom!

Tack för ditt tips Madde. Jag har massa tid på mig :D Han ska göra bruksprov nästa höst. Han ska vara så väl förberedd så att han har dom bästa förutsättningar. De blir skaklar ett tag till i allafall så får vi se vad herren säger.

intressant läsning då jag också håller på med min pålle.

Samma här, har daragit skaklar med min tjej 2 ggr. Hemma gjord variant. Första gången de gick emot bakbenet så reagerade hon, sen har hon inte brytt sig ett dugg. Hur långe bör man hålla på med skaklar? Har iof ingen vagn, så det lär bli lääänge!