få manen att växa?
Letar efter ett inlägg som handlade om ett medel man kunde använda för att få manen att växa är det någon som hittar de inlägget eller kan skriva va de finns för medel o var man köper det?

Mj salvan

MJ är super till det
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
vem säljer MJ salvan? pris?
Någon som har lust att berätta lite om den där salvan??

Tillverkaren "Dajmie" här på shetland, länkar till försäljaren via sin hemsida: www.lacanobia.se
Den är ett måste att ha hos oss. Dunder på att få äckliga flygfän att försvinna, hjälper som sagt var manen att växa, även om det inte är insekter/värmen/eksem som bidrar till ponnyn ex. kliar. Alltså, helt enkelt har kortare/mindre behåring. De flesta hästar i samma hage låter bli att tugga på den man och svans med detta medel i. Vi har även haft det på boxväggar hos ett par som tuggat där.
Exem hos ponny/häst blir betydligt mildare, tar bort mugg och hjälper "vanliga" sår att läka snabbare.
Bra till mycket, med andra ord.
/Therese.
#5 Hur gör du när du använder den i manarna? Känns inte kul med ständigt kladdiga manar…

#6 Nä, det är lilla nackdelen. Att den kladdar. Men numera späder vi ut den med vatten och sprayar. Lika effektivt, men mindre kladdigt.
/Therese.
Men säljer Maria den sälvan längre? Trode hon hade "sålt" receptet till en butik som nu sålde, eller jag jag kanske bara drömt alltihopa?
Hur som, bäst att kolla med Maria.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Det är kanon i manen och skitbra om man har någon häst som får för sig att börja äta man , bara kleta det i manen så får den vara i fred :-)
Enda nackdelen för mig då är att den inte är testad för STC , så jag vågar inte använda det på tävlingshästarna, har för mig att den är godkänd enligt livsmedelsverkets regler.

#8 Maria säljer inte själv längre, utan en tjej som hon länkar till, från sin hemsida säljer nu.
#9 Har också för mig att den är godkänd.
/Therese.
Tack! Ska prova det på Epus man, alla fölen hänger i den…
Samma procedur varje år.

#11 Ja det är verkligen inget kul alls, Bethoven blev ju av med nästan all sin man förra året och då satte jag i salvan och den är ju lång och fin nu ju . Även Madgic fick salvan i manen som 2 åring *ler*

Har den där salvan någon effekt på själva manväxten - och i så fall vilken effekt - eller gör den bara så att andra hästar inte gnager på manen? (För det sistnämnda ändamålet funkar Skillingarydsalvan lika bra, har jag märkt.)
För mig låter det lite ologiskt att en produkt man använder utvärtes skulle få manen att växa, men hade det varit nåt man fodrar med så hade jag kunnat förstå det bättre. Upplys mig! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#13 - om jag fattat saken rätt så upptäcktes den ökade tageltillväxten som en bieffekt av dem som använde salvan redan när den var i utprovningsstadiet.
Kan det möjligen vara så att ingredienserna stimulerar hårsäckarna på något sätt? Jag vet inte…

#14 Intressant! Det låter som sagt totalt ologiskt i min hjärna, men det är ju av misstag som några av världens största mysterier har låsts upp… 
www.stuteriprecious.se

När ni har den i manen för tageltillväxt..har ni den då bara längs mankammen?

#13 Ja de får ökad manväxt , både att de andra låter bli manen plus att manen växer snabbare (tycker jag i allafall) har ingen förklaring annars på hur Bethovens man har kunnat växa så mycket på ett år.
#16 Jag masserar in den i manen , jag brukar göra en mittbena och massera in och sen lite på själva manen för att odjuren inte ska äta där med ;-)
Jag har faktiskt inte sprutat på men ska testa det
#5 Hur späder ni den , bara på måfå eller efter ett visst mått ?

Annars är foderjäst (B-vitaminer o även proteiner) bra att ge för manar,pälsar, hud och hovar. Ger det till både mina hästar och hundar. Armas man och pannlugg har växt ut en del sedan han fick jäst, han har fått det sedan han kom för snart tre månader sedan.
#18 Får dom då foderjäst enbart eller blandar du det med något?
http://www.vikingponnycenter.se/Eksemproblem.htm
MJ- salvan står det om här pch jag har köpt salvan av henne.
Vad kostar en sån salva och hur stora är dem?
Låter ju helt klart väldigt intressant eftersom det verkar vara en salva som är bra till mkt.

#19 Foderjästen är ju lite "dammig" så jag blöter upp lite ReVital Cubes och blandar den med den uppblötta geggan. Har även i lite andra kosttillskott.
#21 jag köpte en liter men priset kommer jag inte ihåg. Var förra året, men hon blev jätte fin och kliade inte sig. Vet i dag vad hon inte tål, tagit blodprov. Salvarn höll huden mjuk och sår fri. Kontakta dem på vikingponnycenter så får du pris
#23 Vad kan ett blodprov visa när det gäller eksem? Nyfiken för jag har aldrig hört talas om det tidigare.

#24 Gjorde det på en ponny för några år sen och fick då ett papper på massa siffror och % (!) som visade hur pass starkt allergisk ponny var mot flera olika växter. Minns inte om det även var insekter. Och därigenom svar på vilka växter (/insekter)som var de värsta.
Jag fick förklarat att alla hästar visar en viss % (eller vad de nu kallade dessa summor för, osäker) på flera punkter, men det var när de överskred en viss summa som det övergick att kallas allergi.
/Therese.

#25 Ungefär så är det väl på människor också? Jag lämnade blod en gång för att få svar på om jag var allergisk mot någonting, men svaret blev att på en skala som man måste få över 250 på för att vara allergiskt mot nåt så fick jag 30. Alltså, jag är absolut INTE allergisk mot något av ämnena som testades. 
www.stuteriprecious.se

jag använde MJ salvan som flugmedel innan. Men jag upplevde att de hästar som jag använde de på satte vinterpäls tidigare och fick tjockare päls än dom andra som jag inte hade MJ salva på. Kanske detta bara var slumpen? Använder de numera bara i manar och svans. Späder ut de med vatten. Till manarna och svansarna är de super bra.
#24,25, 26 Med hjälp av blodprov så kan man visa vad man är överkänslig mot eller har utvecklat allergi, precis som 26 skrev. Idg kan man injektsera de ämnena som man inte tål och på så vis bygga upp en tolerans. Kallas hyposensibilisering. Människor vet jag får det, men har de tex hund hemma så får de nog inte göra det om de är överkänsliga/allergiska mot det. Har jag fattat det rätt så kan man injektsera de luftburna ämnena. Min hund fick hyposensibiliesering och de sista åren var hon symtom fri. Jag vet inte så mt om det och jag hoppas att jag gett rätt info nu, ibland så tror man sig veta och så har man blandat ihop informationen man fått och det var jätte många år sedan. Hästen jag hade ska hyposensibiliseras (tror jag)
#25 & 28 Tack för intressanta svar! Är det SLU som utför analyserna?
#29 Jag tror faktiskt att det analyseras i USA. Har för mig att hon som köpte min ponny sa det, och att medicinen kom där ifrån. Fast det kan alltså vara så att de kan göra det här oxå nu.

Vi har tagit blodprov på travarna och gör en "vanlig" koll då finns det ett värde där och om det visar högre än normalt så kan det vara allergi eller mask. Det har stämt hittils i alla fall.
Gammal tråd, men vart kan man köpa den salvan? Har kollat runt och hittar inte..