Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2284 ggr
mizabella
0

Vagntips!

Jag funderar på att köpa ny 2-hjulsvagn. Skulle vilja ha lite tips!

Jag är inne på "cavalettie" vagnen eller liknande, är det någon som har några erfarenheter? Lägg gärna in med bild när den används.

Hur funkar dom med parskaklar? osv.

Någon som vet någon liknande vagn? och priser.

Tacksam för alla svar!

mizabella
0

Kan tilläga att den måste vara tävlingsgodkänd.

Och vad gäller då för att den ska vara tävlingsgodkänd?

Nethan
0

Kolla in Drive outs vagnar. De är mycket kraftigare än tex. cavalettin.

sonja
0

Hej!

Vill du tävla mer än lätt lokal klass måste den ha en spårvidd på 125 cm.

Det finns de som tävlar med ombyggd "cavaletti" eller globusrockard, men den är då ganska mycket ombyggd med breddad axel. Såg en sådan för några veckor sedan där skakeln gick helt av under dressyrprogrammet. Så vill man tävla är det nog inget att rekommendera. Sedan finns det väl olika kraftiga varianter på marknaden, jag har inte sett alla.

mizabella
0

#2. Tack för svar! har du den själv?

#3. Nej det lät inget vidare! har du tips på märken?

sonja
0

# Om budget tillåter: Roslagsvagn (nyare med godkänd spårvidd) eller någon av Drive Outs (går bra att kontakta, mkt trevliga)  Alt NHS-sulkyn som några här inne har. Eller rockard från Tidaholmsvagnar, ännu lite dyrare men går att justera axeln.

Annars ett rejält hemmabygge eller begagnat. För att tävla ska vagnen även ha svängel. Fjädring är väldigt bra att ha också.

Jag har själv en Roslagsrockard Comfort. Den är inte perfekt, men så bra det blev för tillfället och för de pengarna, gav 12 000 beg. Man önskar sig alltid något bättre.

powderpuff
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Tidaholmsrockard. Den är rejäl. Har bara spännt för 2 gånger nu innan sommaren men ska på det igen nu när de kommer hem. Det är en del justering på selen också innan allt sitter perfekt.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"