Inkörning
Jag skulle vilja lämna min ponny på inkörning till våren/sommaren. Hur hittar jag bra, seriösa "inkörare"? Hur lång tid bör jag vara beredd på att lämna bort henne och vad kan jag som icke-körkunnig träna henne på inför inkörningen utan att riskera att lära in något fel?
Ponnyn är född 2008 så hon blir 3 till våren. Hon är promenadvan (i grimma) och jag skall snart köpa henne ett träns.
Var bor du? Sandbacka tar ju emot hästar för inkörning
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Vi bor utanför Alingsås, VG-län. Och vi har tänkt att hon ska bli picknick-körponny och inte travare (om det har betydelse)
Tömkörning innan man lämnar iväg gör väldigt mycket.Både för tiden och kostnaden. Miljö träning likaså.
Hur lång tid beror på hästen, hur hon är.. men är hon tömkörd så ngn vecka.. jag har kört in min nu (själv) och det gick väldigt bra..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

Det beror väldigt mycket på vad du menar med "inkörd" också.
Jag ser till exempel inte en häst som har dragit vagn 2-3 gånger som inkörd, det säger jag inte förrän hästen kan gå rakt fram, svänga åt båda hållen, stanna, sakta av och öka tempo på kommando och dessutom står still när man spänner för och ifrån. Då är hästen i mitt tycke "inkörd" på riktigt och därifrån kan man börja skola den. (Samma med inridning, en häst som man bara har suttit på ett par gånger är ju inte inriden.) Men hur lång tid det tar innan man kommer dit beror på hästen och inkörarens förmåga att lära just den hästen.
Jag har haft hästar som har varit "färdiga" redan från början av sig själva, alltså hästar som fattar precis vad man vill utan att ifrågasätta, medan jag har haft andra hästar som har tagit flera månader på sig att komma till det där avslappnade stadiet där de lyssnar och gör som man säger. Förarbetet är viktigt, men även en häst som är mycket hanterad från marken kan bli knäpp när det kommer med en vagn i ekvationen, så det är svårt att säga hur lång tid det tar. När jag börjar med ledvana hästar för inkörning så tänker jag oftast "minst två månader och sen ser vi hur det går". Vissa är klara långt innan dess, andra behöver mer tid. Det handlar om hur mogen hästen är mentalt och hur mottaglig den är för nya intryck och kunskaper.
Lycka till med din ponny, och kul att du vill ha henne inkörd! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#5 Kul att du nämner det…
Jag sålde för många år sedan en liten Shettis till en ponnytravfamilj.
Jag förklarade då att ponnyn var körd, men inte inkörd. Talade om att ponnyn varit in på banan och kikat runt, men var inte klar med inkörningen. Tydligen uppfattade inte köparen vad jag sagt och ringer mig och är urförbannad för att ponnyn inte är "startklar".
Jag upprepar då min information och köparen kontrar med att så kan man inte säga. Enligt henne så var ponnyn att anse som inkörd bara för att den var körd och att jag gått ut med falsk information.
Ponnyn ifråga var körd c:a 10 ggr och det hade jag informerat om.
Kan tillägga att detta är en familj som hållt på med "storhästtrav" i många, många år. Man kan ju undra hur de "kör in" sina hästar?
#5 #6 Håller med er … vet många handlare som säger att hästen är inriden men så märker man att den är bara insutten, likadant när dom är inkörda …
jag gjorde ju mycket marköningar i början först utan sele, bara i träns lr grimma och tränade stanna, igångsättning etc sen med tyglar, då är det lättare vid tömkörningen om dom fått grunden klar för sig..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Håller med # 5,
Jag måste säga att hästens temprament är helt avgörande för hur lång tid det tar. Många shettisar är " födda " inkörda. Det är därför jag älskar shettisar och har svårt för russ.
Efter att kört in minst 60-80 ponnyer ( vi kör in 5-10 per år ) är det lite kul att spekulera redan vid första hanteringen hur de kommer att gå med inkörningen. Hur de beter sig i nya miljöer, med tandläkaren, veterinären, hovslagaren - alla situationer där ponnyn visar hur den hanterar ovana situationer.
Med inkörd menar iaf jag att jag vågar lämna över tömmarna till mina barn. Ponnyerna ska såklart kunna stå still, kunna svänga och lyda ett litet barn.
Det finns ponnyer, ganska många faktiskt, som det räcker med att tömköra en vecka sedan köra 4-5 gånger och sedan är stensäkra med barnen.
MEN sen finns det ponnyer som är bakrädda som kan ta väldigt lång tid att " få trygga i vagnen ". De kan ändå bli bra körponnyer om de bara får tid.
Sen finns det en katergori till, när jag märker att jag har en sån , så avbryter jag. Vissa ponnyer är inte lämpade för körning, iaf inte av barn…och det är det vi gör.
För mig är det viktigaste är de är så pass vana och orädda att de lyder kommandon från kusken trots att något oväntat händer.
Anna Manberger, www.stuterila.se

Den ponnyn TS har blir nog inga problem att köra in, kommer gå på nån enstaka vecka skulle jag tro, om hon fortfarande är lika cool som hon var hos mig
Hon är lika störtcool som när vi hämtade henne hos dig :-) Jag tror inte heller att det blir några problem, men för den saken skull måste det ju ändå göras ett grundligt arbete. Inte minst för hästens skull som ju ska förstå vad vi vill och känna sig trygg med de nya kraven. Och eftersom jag inte är körvan så är det extra viktigt att ponnyn kan sin grej. Då är det iallafall en i ekipaget som har koll på läget ;-)