Förändringar hos dräktiga ston
Lite svårt att formulera frågan på ett bra sätt, men ska försöka.. Ni med ston som är dräktiga och ska föla nästa år, eller ja, även ni som som tidigare haft dräktiga ston. Märker ni av några förändringar hos stona under tiden för dräktigheten? Menar kanske inte precis innan fölning utan från det de precis blivit dräktiga till kanske näst sista månaden. Både kroppsliga och "emotionella" förändringar. Ändrar de kanske humöret redan första månaden, när syns "fölmagen" etc. Vissa kanske inte märks någonting på alls? Dela gärna med er av era erfarenheter om hur era ston är.
Fotade mina (förhoppningsvis) dräktiga ston idag, och jag tycker jag brukar se en liksom annan form på magen redan tidigt på dräktigheten, även om det är många månader kvar, men kanske är det mest önsketänkande…

Ja, på en del märks det tydligt. T ex så har ett av mina ston blivit väldigt ranghög sedan hon blev dräktig och hävdat sig vilket hon inte gjort innan. Har sett det hos ston som jag tidigare haft också.

Polgara o Celika har haft föl förut, dom är likadana i temperamentet oavsett dräktig eller inte, däremot Dirka som är betäckt för första gången är tjurskalle nr.1. Surar för allt, jagar dom andra hästarna när det vankas mat, vänder baken till så fort man kommer nära osv. Hon är annars lugnet själv o väldigt kelsjuk, så hennes humör har förändrats drastiskt efter betäckning
Ja Bina som haft föl förut ser redan jättedräktig ut och hon ska inte ha förrän i Maj. Sen blir hon superlugn och så harmonisk…kunde hästar le så skulle hon gå omkring med ett stort leende hela tiden.
Hedda har fått ett humör som gör mig tokig, homonerna verkar rusa vilt i henne för hon är skitmysig ena stunden för att i nästa nästa morra åt mig.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Min är ju dräktig för andra gången i livet, första gången i min ägo. Första gången sade de att hon vart en monster, riktig ilsk. Nu märker jag inget. Men jag tycker oxå hon börjar se lite dräktig ut, vilket är rätt galet, för nu kan fölisen inte vara så stor att den tar nån plats alls.. Men jag vet inte, hon kanske bara är allmänt tjock oxå!

Humörsvängningar
jo visst, det har vi här…!
En blir mildheten själv, det lyser ur hennes ögon..
En del förändras inte alls, eller först när fölet kommer
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tycker nog alla våra har blivit så till sätt att man kan kalla dem nöjda och harmoniska.
Senare under dräktigheten har de hållt sig lite för sig själva i hagen mycket och en del har även blivit riktigt griniga mot de andra.
På de äldre stona har jag inte märkt någon skillnad. Ena stoet, som i år är dräktig för första gången har blivit otroligt kär i mig (!). Hon skuggar mig, gnäggar efter mig och jagar bort de andra stona för att ha mig för sig själv. Om det sedan har med dräktigheten att göra eller om hon blivit tokig vet jag inte